wagmg

wagmg

Mégis mennyit fizetne egy katás?

2020. június 28. - arthurthedent

Vannak persze ellenérvek, vannak akik szerint fizessen a katás, a 40% jogos, van pénze, minek sumákol? Fizessenek a gazdagok, ahogy az már lenni szokott.

Nos, volt amikor a KATA értékhatára 6 millió volt, akkor az év elején befizettem vagy másfél millió plusszt az előző évre, ha az emlékezetem nem csal. Arra konkrétan emlékszem, hogy éves szinten számoljuk, akkor 14% adó jött ki, plusz kamarai hozzájárulás, jó drága vállalkozói bankszámla, a könyvelő, meg az utalásoknál, a pénzfelvételnél a díj, meg persze az árfolyamveszteség, arról ne feledkezzünk meg, az fájt.

Mindenesetre 14% az méltányos volt, azt elfogadhatónak tartottam. Aztán felemelték a KATA határát, olyan szerencsém volt, hogy épp 5%-ra jött ki az adó (meg a kamarai, meg a szokásos, jóvanna!). Ez tényleg kevés. Ha valaki ma magyarországon 12 milliót keres évente és 5% adót fizet, az tényleg könnyen viccel és ilyenkor a dolgozó nép ökle méltán ráncolja össze a szemöldökét[1].

De basszus, nem én csináltam, a kormány csinálta, ők döntöttek így, ők mondták, hogy elvtársam az úrban, neked 5% adót kell fizetni. Mit tehet a vidéki sportklub versenyzője, aki a a hármas pályán úszik, tiltakozhat, hogy "nemá' én több adót akarok fizetni"? Ugye nem elvárás ez, mert akkor kevesen megyünk át ám a vizsgán!

Na, most meg jönnek ezzel a +40% büntetéssel, ami ráadásul a hármas pályán fizetendő, a négyesen meg a kettesen viszont nem. Félreértés ne essék, a katás versenyzők jó része ezentúl is kevés adót fog fizetni, közülük csak párat vág nyakon ez a büntetés, de úgy ám mint elbambult munkásnőt a búcsui ringlipil.

És persze a kormány el is mondja, hogy nem az a baj, hogy kevés az adó, amit befiizetek, hanem konrétan az, hogy egy helyre számlázok. Nem az a bajuk, hogy 5% adót fizetek, hanem az, hogy nincs 37 ügyfelem, most éppen csak egy. 

Ezzel ez az érv, hogy "de mér fizetnek keveset" szerintem le is van tudva. Nem arról szól a dolog, hogy keveset fizetnek, a legtöbb katás ezentúl is keveset fog fizetni. Ez egy büntetés, ez nem adó!

És igen, itt lehet tiltakozni ellent: https://www.peticiok.com/signatures.php?tunnus=peticio_a_kata_szabalyainak_modositasa_ellen&page_number=578&num_rows=10

[1] Nekem meg ilyen a stílusom, lehet leküzdeni!

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr10015971836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szokimondoan 2020.06.29. 16:51:13

@na ki?: Én 4-5 helyre számlázok folyamatosan, de sajnos 1-2 ügyfelemnél eléri a határ a 3 milliót, nem is kicsivel. A párom is katás, kettőnket összesen évi 3-4 millióra akarnak megvágni. Én kinél legyek munkavállaló, az 5 közül melyiknél szerinted? És ha betoppan egy 6., azzal is vetessem fel magam?

arthurthedent 2020.06.29. 17:46:26

@szokimondoan: Hát szerintem meg kellene csinálni az ügyfeleknek csereberébe számlázgatunk klubot. Te számlázol az enyémnek, én a tiednek, aztán mindketten örülünk az adóhivatalt meg elárasztják a számlák, válogassák ki. :(

Meg kellene tudni, hogy ez illegális -e bár attól félek, hogy az.

P1sty 2020.06.29. 18:10:29

@arthurthedent:
Végkielégítés tudod te, hogy mennyi? 3 év utan 1 teljes havi bér! Te egy-két hónap alatt többet keresel a nevetségesen alacsony adóddal. Munkanélküli segély? Ne viccelj már, 3 évente jár 3 hónapra, az összege szó szerint az éhenhaláshoz se elég.
Azt már nem is mondom, hogy a végkielégítést rendkívüli felmondással meg lehet úszni, ahhoz meg akkor gyárt mondvacsinált okot, amikor akar. Persze lehet munkaügyi bíróságra is menni, ha van rá pénzed, meg 5 éved, amíg lesz egy talán jó ítéleted, de ha ügyesen papíroznak, az se lesz.
@Rémbódess:
Nem a habzsidőzsidet irigylem, hanem a nevetségesen alacsony adódat.
Meg azért azt is tegyük hozzá, hogy hiába van konjunktúra, dől a pénz, az alkalmazott ebből sohase lát semmit, azt mind lenyeli a tulaj. Ha meg válság van, akkor meg hát rosszul megy a cég, meg kell húzni a nadrágszíjat, szóval viszontlátásra.
Vállakozónál meg ha megy, akkor dől a pénz, ha meg nem, akkor nem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.29. 18:13:27

@arthurthedent: ld_preload pont alkalmas arra hogy az egesz rendszert monitorozd. szerintem ne tetezd most mar.

P1sty 2020.06.29. 18:25:21

@Opi87:
"45 percenként szünet"
Ezt te hol hallottad barátorm? Ilyen max általános iskolában van...
8 óra munkavégzésre jár fél óra edébszünet, amit LE KELL DOLGOZNI.

Nylul 2020.06.29. 18:43:58

@P1sty: Még 2003-2004 jött be valami olyasmi, hogy monitor előtt végzettt munka esetén a munkáltató 50 perc munkavégzés után 10 perc szünetet köteles biztosítani. Azt nem tudom, hogy a játékszabályok miben változtak azóta, de ma is van ilyen, az tuti.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.29. 18:54:15

@Nylul: nem munkaban szunet, hanem monitornezesben szunet. mondjuk sose volt tul realis, hogy biztositson 10 perc mas jellegu munkat orankent.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.29. 19:04:29

@is: ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Wages_and_labour_costs/hu#Nett.C3.B3_kereset_.C3.A9s_ad.C3.B3teher

alacsony kereseture. ha magasabb kereseture is neznenk, a magyar adat nem valtozna, mashol ahol progressziv az szja, lenyegesen magasabb is lehet az adoek.

na ki? 2020.06.29. 19:11:52

@szokimondoan: öööö, bocs, de mi közöm hozzá, hogy te hova számlázol és kinek és mennyiért?

Én azt mondtam, hogy aki mindössze egy helyre az bújtatott munkavállaló. Ha te 4 vagy 5 helyre akkor te nem vagy az, nem rád vonatkozik, ugorjunk.

Az meg aztán végképp nem érdekel, hogy mennyit adózol.

arthurthedent 2020.06.29. 19:14:22

@droid_: "ld_preload pont alkalmas arra hogy az egesz rendszert monitorozd. szerintem ne tetezd most mar."

Arra szokás használni, hogy egy-egy binárist tesztelgess. Ha statikusan van fordítva a cuccos, akkor már meg vagy lőve.

De tudod mit, neked van igazad. Mindenben neked van igazad, mert te jobban értesz hozzá. Nem tudod, hogy mit akartam húsz évvel ezelőtt, nem tudod, hogy miért akartam, nem vagy képes felfogni, hogy miért úgy csináltam, ahogyan csináltam, de neked van igazad, én vagyok a ostoba, te vagy a truváj b+.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.29. 19:43:44

@arthurthedent: ahany haz annyi szokas. egy korabbi munkamban eppen preload-dal epult be egy platform komponens a telko node-okon futo alkalmazasokba. mindegyikbe. nem azert mert ne lett volna szakertelem a kernel implementaciohoz, hanem azert mert a kernel modositasnak jogi kovetkezmenyei is vannak, amit egy zart kodu termekeket gyarto ceg nem szivesen visel.
a szo amit keresel a linkeles. statikusan linkelt libc egy linux szerveren, hat az mar valami, alapos lehettel ha erre is gondoltal a hobbidban, amibol vegul nem lett semmi.

szánmonoxid 2020.06.29. 20:40:20

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Az, hogy behajtják azt az adót, amit egyébként eddig is be kellett volna fizetni, csak eddig elkerülték, nem adóemelés.

@korxi:
Pedig a törvényben eredetileg (2012-ben) is benne volt, hogy a bevétel max. 50%-a származhat egy cégtől. Szóval aki eddig így csinálta, az már eddig is adót csalt. Most ezt szüntetik meg. Helyesen.

@kárárámaispj:
Nem tudom, nem én fogom csinálni. Kérdezd attól, aki igen.

"havi 75-ért le van tudva minden járulék"
Jó lesz az havi 50-nek is.

@Dan da Man:
"szabadúszó, aki épp ott keresi a legtöbbet"
Nem. Alkalmazottak katásként bejelentve, azaz adócsalók. Elhiszem én, hogy szereted az Indexet, hogy hogy ennyire nyalod a seggüket, az már kicsit szánalmas.
Az ismerősöd meg ezek szerint bújtatott munkaviszonyban van. Ha a cégnek megéri, majd kifizeti a 40%-ot, ha meg nem, akkor kénytelen lesz további ügyfeleket keresni.

@Bambano:
Van pár szakma, ahol kötelező (orvos, ügyvéd stb.), de a többségnek nem.
Viszont évi 5000 Ft-os kamarai hozzájárulást kötelező fizetni a vállalkozóknak, ha kamarai tagok, ha nem.
Nézz bátran utána, a gugli a barátod.

Abban igazad van, hogy a taót meg kellene szüntetni, de ez még nem felmentés arra, hogy a katás adócsalókat ne kéne az előírásoknak megfelelő adózásra kényszeríteni. A nem csaló katásoknak meg nem fog változni semmi.

"ami a jelenlegi szabályok szerint legális, békén kellene hagyni. ami meg nem az, azt kapják el"
Pont ez lesz ezzel a törvénnyel. Ugyanis de facto alkalmazottként dolgozni, de katásként adózni az bizony adócsalás. Azaz nem legális.

"szemet huny egy kis adócsalás fölött"
8 évig szemet hunyt. Meddig kellene még?

"megszünteti a kivándorlási lehetőséget, 10 perc múlva kitörne a forradalom"
Dehogy törne. A jelentős többségnek meg sem fordul a fejében, hogy bárhová költözzön, ez pár tízezer embert érint.

@arthurthedent:
A 250 ezer Ft jóval több, mint a magyar havi átlagbér.
Aki meg annyit keres, amennyiket te írtál, az nem katázik, mert a katának jelenleg is 12 millió a felső határa, afölött 40%-os adó terheli most is.
Talán próbálj meg életedben először gondolkodni. Szokatlan élmény lesz.

Nos, amiket írsz, pont amiatt jó ez az új törvény, hogy a hozzád hasonló adócsalókat legalább fizetésre kényszeríti.

"Az, hogy az alkalmazottakat kiszervezik vállalkozásba egy teljesen természetes folyamat európában."
Ja. Csak az a vállalkozás nem kap egy kurva kedvezményes adózást, mint amilyen a kata.
Szóval ne csúsztass, és ne dobálózz féligazságokkal.

"Erre találták ki a katát?!"
Erre bizony, nem arra, hogy otthonról vagy pláne bejárva dolgozzál ugyanannak a cégnek. Azt ugyanis alkalmazottnak vagy távmunkás alkalmazottnak nevezik. ÉS igen, örülök, hogy a hozzád hasonló adócsalókat végre megszopatják.

Rémbódess 2020.06.29. 22:02:46

@P1sty: Ha ennyire tisztán látod a helyzetet, akkor miért nem leszel te is KATÁ-s vállalkozó? Mert látod, hogy mennyire gáz a helyzet még alkalmazottként is. Akkor miért nem csökkentet a saját adódat te is legális módon?

Nylul 2020.06.29. 22:02:49

@szánmonoxid: Ahhoz, hogy ne burkolt munkavállalás legyen, kettőnek kell megfelelni ebből:
- A kisadózó a tevékenységet nem kizárólag személyesen végezte vagy végezhette – tehát nem egyedül teljesítette a szóban forgó megbízást, hanem más vállalkozókkal is együtt dolgozik.
- A kisadózó a naptári év bevételének legalább 50 százalékát nem ettől a cégtől szerezte – vagyis ha nagy megbízónak dolgozik, akkor is kevesebb mint a bevétele fele származik tőle, maradék jövedelmét más forrásból szerzi.
- A cég nem adhatott utasítást a tevékenység végzésének módjára vonatkozóan – tehát nem írta elő, hogy szerződéses munkatársa milyen helyszínen és mettől meddig (mondjuk reggel 8-tól délután 5-ig) végezze el a munkát.
- A tevékenység végzésének helye a kisadózó birtokában áll – vagyis a KATA-s alvállalkozó nem a céges irodában, hanem pl. home office-ban vagy valamely általa választott helyen (közösségi irodában, kávézóban stb.) dolgozik.
- A tevékenység végzéséhez szükséges eszközöket és anyagokat nem az adott cég bocsátotta a kisadózó rendelkezésére – tehát ezek az eszközök a KATA-s alvállalkozó tulajdonában vannak, és nem a megbízást adó cég vásárolta azokat számára.
- A tevékenység végzésének rendjét a kisadózó határozza meg.
- A kisadózó legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll valamely más cégnél.

Rám pl ebből összesen kettő _nem_ vonatkozik.

Rémbódess 2020.06.29. 22:12:36

@na ki?: "Én azt mondtam, hogy aki mindössze egy helyre az bújtatott munkavállaló. Ha te 4 vagy 5 helyre akkor te nem vagy az, nem rád vonatkozik, ugorjunk."
Látod, itt mondasz ellent magadnak. Te is látod, hogy ő nem lehet bújtatott munkavállaló, de a törvény mégis akként tekinti, mert a 4-5 partneréből legalább egytől 3 millió felett szerez bevételt. És mivel emiatt rejtett munkavállalónak tekinti a jogszabály, ennek megfelelően meg is bünteti emiatt...

Rodney_2 2020.06.29. 22:21:06

@arthurthedent: Az a rossz hírem van hogy amennyire tudom, most is megszivathatná a NAV az "együgyfeles" KATA-sokat, Van egy olyan adóelv hogy a szerződéses viszony tartalmát kell nézni. Pl az a barátom aki 8 éve egy ügyfélnek dolgozik, simán "bújtatott" munkaviszonyban van vagy hogy a fenébe hívják és a NAV-nak joga van "helyreállítani" a viszony tartalmának megfelelő jogi helyzetett (alkalmazott?) és leverni rajta (és a munkáltatón?) az adót, TB-t stb visszamenőlegesen. Ezt persze nem csinálják, inkább megváltoztatják a szabályokat.
Nyilván van sokféle különböző helyzet, a jogszabály nem tud minden speciális részletet lefedni (ezt hívják kiskapunak, ugye?) De a több százezer KATA-sból nyilván vagy egy csomó aki egy munkahelyen dolgozik és így alkalmazza a munkáltatója. Az a tartalmát tekintve adócsalás, kiskapu kihasználása, stb. Ne a szavakon lovagoljunk. Ezeken szeretne a kormány egyet csavarni, hogy kicsit több (more fair) adóbevételhez jusson. Nyilván vannak akiknek ez nem jó. Ha nem lenne egyáltalán KATA hanem kellene egy normális céget csinálnod és abból számláznod és be lennél kötve a NAV-hoz annak biztosan nem örülnél...

Csak érdekességként: néhány éve Romániában megnéztem hogy mik a lehetőségek egy 1 éves projekthez , 3 jogi forma volt (alkalmazott, valami spéci "szellemi foglalkozású" adózás és a normális cég/vállalkozás). Úgy volt megcsinálva a rendszer hogy mind a 3 esetben kb ugynaaz a nettó jött volna ki nekem. Na ezek a "szőröstalpú" románok, képesek megoldani ilyen dolgokat "fair" módon :)

szánmonoxid 2020.06.29. 22:24:32

@igazi hős:
"3 millió forint az 15-25 munkanap egy informatikusnak, de van olyan tanácsadó, akinek csak 12."
Egy évben kb. 250 munkanap van. Ezek szerint az informatikusok mind 30-60 milla/év között keresnek?
Erősen kétlem.
(Más kérdés, hogy katás eleve csak 12 milláig lehet.)

@Rémbódess:
Hallottál már olyanról, hogy valakinek több munkahelye/állása van?

@midnight coder:
Amerikában ez közel így működik.

@nemecsekerno_007:
El vagy tévedve. A nyugdíjas megdolgozott azért, hogy kapja a nyugdíjat, ő azt az összeget már befizette az államnak előre.
Hogy aztán az állam mire költötte, mire nem, nem tudni, de azért így gengszterváltás után 30 évvel már nem olyan sokan vannak, akik nem ebben a rendszerben kezdtek el nyugdíjat fizetni, hanem még Kádár alatt. De azt mondjuk megkérdezheted a gazdádtól, hogy hol van a magányugdíjpénztárak 3000 milliárd (3 billió) forintja, és hol vannak az ígért magánnyugdíjszámlák, aminek a kiflitolvaj Selmeczit tették meg a felelősévé.

@arthurthedent:
Egy cégél keresed a bevételed legalább 50%-át, és katás vagy?
Akkor bizony csalsz. Be is van bizonyítva. Ennyi.
Egyébként meg amikor hozták a törvényt, azt hitték, jó lesz, de kiderült, hogy van egy csomó hozzád hasonló csaló, ezért most módosítják, hogy ha csalsz, fizess.
Az ugyanis, aki 12 millát keres, és csak 600 ezret adózik jövőre, nem egy cégnél keresi ezt a pénzt, azaz nem bújtatott alkalmazott. Te meg az vagy, aki visszaél az állam jóindulatával, és csal. Ragozhatod akárhogy, vonyíthatsz akárhogy, te bizony adócsaló vagy. Az adóhatóság helyében, mivel ez már ma is törvénytelen, rád szállnék, meg főleg a cégre, amelyiknek dolgozol, és a mostani bevételednek is elvenném a felét (az elcsalt összeg minimum dupláját) büntetésképpen.

Eddig egyébként miért nem sírtál, hogy egy (papíron is) munkavállaló hétszer annyit fizet be, mint te, és te is annyit akarsz, mint ő?

Egyébként van megoldás: más adónemet választasz. A nyereségadó kb. 16%, nem 40.
Vagy elmész alkalmazottnak.
Azt egyébként tudtad, hogy külföldi cégeknek is lehet magyar alkalmazottja, és sok cégnek van is?

Szóval eddig loptad a pénzt adócsalás formájában, januártól nem fogod. Szar ügy, mi?

"3) Nem, nem vagyok adócsaló."
De, adócsaló vagy. Olvasd el a kata feltételeit. Ezeket már most is megszeged.

"ha nem tudod kigazdálkodni, akkor felveszek egy ukránt helyetted. Vagy oroszt. Vagy akárkit."
Ne már. Épp fentebb írtad, hogy te mennyire kurva jó vagy, ezért alkalmaznak téged. Most akkor egy szaros ukrán vagy orosz is megteszi majd helyetted, kurva jó helyett?

@Opi87:
Tudtad, hogy a katán kívül van még egy csomó adózási lehetőség?
Ha a kata a +40%-kal nem lesz jó, választhatsz azok közül.
Senkinek nem kötelező katásnak lennie, ha nem jó neki.
Nem is értem, az informatikusok mindig azzal jönnek, hogy 3 milka megvan 15-25 munkanap alatt, akkor a katába úgyse fértek bele, hiszen májusra túl vagyok a 12 milkás kereten, és még van 7 hónap hátra az évből.

(Ja, egyébként áfa, kata, kiva stb. mint csupa kisbetű, és úgy ragozódik, mintha normál szó lenne: áfás, katás, áfamentes stb. Akinek zavaros, az gondolja át, hogy a tévé szót hogyan írja ragozva.)

Senkit nem az zavar, hogy többet keresel, hanem az, hogy adót csalsz.
Tudod, Amerikában Al Caponét nem a gengszterkedése, hanem adócsalás miatt csukták le.

@Szelid sunmalac:
Viszont nem is kötelező katáznia.
Egyébként létezik határozott idejű munkaviszony is, mondjuk 1 évre vesznek fel alkalmazottnak.

@Rodney_2:
Katásként havi 1 milka fölött nem tud, 1 milka (évi 12 misi) a felső határ. Utána 40% adó van már most is.

@szokimondoan:
Mivel csak a 3 milka fölötti részre van 40%, ha két helyen léped túl ezt, akkor 6 millióra nincs, a másik 6-ra van, 2,4 millió (de csak akkor, ha ha eléred az évi 12 milliót). De mivel ugye 5-6 helyre is számlázol, biztosan jóval kevesebb ennyinél. Másrészt nem te fizeted, hanem a cég, amelyiknek számlázol.
Harmadrészt van egy csomó másik adófajta, nem kötelező a katázás.

@Nylul:
Majd csak kitalálnak erre is valamit, mondjuk az ilyet elkövetőknek, ha kiderül, valami komolyabb idejű állami üdülés Vácon.

Nylul 2020.06.29. 22:27:31

@szánmonoxid: "A nem csaló katásoknak meg nem fog változni semmi."
De fog. Én sosem voltam 'csaló katás'. (ööö illetve egyszer, három hónapig. húztam is el a cégtől..) Van egy tudásom, amit a piacra dobhatok. Leszerződök feladatokra, projectekre, adott időszakban elvégzendő tevékenységre. Tehát vállalkozó vagyok.
Voltak nekem is 'ügyfeleim', de úgy alakult az évek során, hogy nekem egyszerűen jobban megéri egynek eladni a kapacitásomat, és emiatt leépítettem a többit.

Nylul 2020.06.29. 22:33:48

@szánmonoxid: 'Egy cégél keresed a bevételed legalább 50%-át, és katás vagy?
Akkor bizony csalsz. Be is van bizonyítva. Ennyi.'

Hol van bebizonyítva?

Opi87 2020.06.29. 23:22:12

@P1sty: Munka törvénykönyvét nézegesd. Persze mivel én (és még sokan) képernyő előtt töltöm a munkaidőm nagy részét, az "50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet
a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről" alapján óránként 10 perc szünet jár, ezen felül, per a munka törvénykönyve ha legalább hat órát dolgozol akkor 20 perc szünet (ez minden dolgozónak jár)

Bambano 2020.06.29. 23:36:11

@szánmonoxid: annyira nem kötelező, hogy a jogszabályban benne van, hogy iparkamarai tagság kötelező, vállalkozás elindulása után pár nappal köteles vagy bejelentkezni, az agrárkamarai tagságot meg a megkérdezésed nélkül megcsinálja az agrárkamara.

szerintem ne erőltesd, akinek ma egy cégtől 3 misi fölötti bevétele van, az NEM adócsaló. akárhányszor írod le, akárhányszor is próbálod félrevezetni a topicot, akkor se lesz az. az az adócsaló, akinek a munkaviszonyát átalakították katás vállalkozássá.

Opi87 2020.06.29. 23:38:21

Drágáim, sajnos sok itt a fogalmatlan és a tudatlan, elég szomorú, hogy idejárnak kommentelni, még egyszer elmondom:

A NAV tavaly a MKOE-vel vizsgálta, hogy mennyire elterjedt az ún. "bújtatott munkaviszony" a KATA-s vállalkozások körében. Ellenőrzéseket végeztek, és felmérték, milyen és mennyi számlát állítanak ki a KATA-s vállalkozások.

Azt találták, és ez tovább is küldték Minisztérium szintre, hogy nincs jele annak, hogy tömegesen lenne bújtatott foglalkoztatottság. Az, hogy valaki egy cégnek számláz sokat, az nem bújtatott foglalkoztatottság. Akkor sem, ha több évig. Ezt nem én találom ki, ez a törvény, ahogy fentebb is le lett írva, meg lett hozva, hogy mi számít munakviszonynak és mi nem. Ezenfelül vélemények egyáltalán nem érdekesek. A NAV állást foglalt e-tekintetben sok évvel ezelőtt amit az MKOE is követ, és a bíróságok is.

És még azt is meg kéne érteni, hogy a vállalkozó versus munkaviszony NEM (csak) a pénzről szól. Ezt kéne már megérteni, de túl sok a balkán és túl kevés az ész itt. És NEM csak a KATA-ról van szó, mert a KATA az egy ADÓZÁSI forma drágáim, nem jogi kategória:

- a vállalkozónak szerződése van, és jogi (sőt pénzügyi) felelőssége, amit a két fél köt ki. A munkaviszonyt a munakügyi törvény szabályozza.
- a vállalkozót nem védi a munka törvénykönyve
- a vállalkozó bármikor elbocsátható, bármikor lecserélhető fiatalabbra/okosabbra/szebbre
- a vállalkozó számlát állít ki, amit le kell könyvelni (esetleg pénzügyi nyilvántartást kell kezelni), és persze lehet ÁFA fizető is, lehetnek alkalmazottjai (NAGYON fontos drágáim, nem minden KATA-s egy ember) vagy alvállalkozói
- a vállalkozó polgári peres úton és NEM a munkaügyi bíróságon tud érvényt szerezni (tudom, neked aki 30 évig a bányában dolgoztál ez semmit nem jelent, de NAGYON nagy különbség)
- a vállalkozó maga szabja meg, mennyit és mikor dolgozik, ennek megfelelően nem jár fizetett vagy betegszabadság (ismerős kedves 3 évig TB-n voltam alkalmazottak?)
- a vállalkozó maga kell hogy beszerezze a munka eszközeit a legtöbb esetben
- a vállalkozó a munkaidejét maga szabja meg

Érteni kéne, hogy a törvény NEM védi a vállalkozót ugyanúgy, mint a munkavállalót. Ha úgy adóztatjuk a vállalkozót, mint egy munkavállalót, mert azt vélelmezzük, hogy ő egy munkavállaló valójában, akkor a törvényt, ami a munkaviszony feltételeit lefektette, meg kell változtatni, és a vállalkozót a munka törvénykönyve alapján köteles védeni az állam (hiszen ő dolgozó).

Amíg ez nincs meg, addig itt csak handabanda van, meg rablás.

És leírom azt is, mivel sok KATA-ssal dolgozok együtt, a könyvelőm pedig kizárólagossággal KATA-sokkal foglalkozik évek óta, és részt vett anno a KATA munkacsoportban és a NAV-nak is segít ilyen ügyekben: a legtöbb KATA-s nem is tudna munkaviszonyt létesíteni, még ha akarna is, akkor sem. Tehát ha ez egy bújtatott munkaviszony, és nincs már "adóelkerülés" az állam szerint, akkor nyilvánvaló, hogy a szegény bújtatott KATA-st majd bejelentik, mint alkalmazott, ugye? Ugye? Mert ha nem, akkor miről beszélünk?

Opi87 2020.06.29. 23:47:36

És még egyszer leírom: a KATA-s az nem "adót csal", mert a KATA-s követi a jelenlegi jogszabályokat. Ha az állam eldönti, hogy a fizetésed adóvonzata mostantól 80%, akkor te nem leszel adócsaló, mert az adótörvények akkortól érvényesek, amikortól a törvény szerint érvényesek: nincs olyan, hogy visszafelé adócsaló. Al Capona nem azért volt adócsaló, mert hoztak egy törvényt, ami szerint visszafelé az volt, hanem már az akkori törvényeket sem tartotta be.

Kérlek olvasgasd a törvényt, hogy mi számít munkaviszonynak. Ja hogy te azt hiszed, hogy mindenki itt informatikus, aki milliókat keres? Mi van, ha te burkoló vagy aki egész évben egy nagy házat burkolsz, mondjuk 6 millió Ft-ért, akkor az munkavállaló? Ha így van, akkor hol a munkaviszony, ki fizette utána a TB-t, ki írta az adóbevallását?

Nylul 2020.06.30. 00:38:05

@Opi87: 'Ja hogy te azt hiszed, hogy mindenki itt informatikus, aki milliókat keres? Mi van, ha te burkoló vagy aki egész évben egy nagy házat burkolsz, mondjuk 6 millió Ft-ért, akkor az munkavállaló?'

Na ez a megközelítés eszembe sem jutott, pedig érintett is vagyok, csak épp a másik oldalról. Van egy 'emberem', aki egy elég komoly átalakítást menedzsel nálam. Simán meg fogja kapni tőlem kapni a 3+ millát, de ettől még eszem ágában sincs alkalmazni, mert minek?

szánmonoxid 2020.06.30. 01:53:18

@Nylul:
Ott, hogy ha egyetlen cégnek dolgozol, akkor bizony gyakorlatilag alkalmazott vagy, csak adóoptimalizálási céllal (kevesebbet kell fizetnie a cégnek is meg neked is adót) katázol. Akkor is, ha a munkát otthonról végzed, távmunkában, és rád van bízva, hogy mikor, csak adott időre legyél vele készen, ez de facto alkalmazotti viszony.
Dolgoztam így én is, bár akkor még a kata gondolatban sem létezett, sőt, még eva sem. Én nem nagyon akartam, de a cégnek így volt jobb, így "alkalmaztak". Eleinte még a céghez is be kellett járni, később már nem, adtak egy munkát meg hozzá egy határidőt, meg persze saját gépemen dolgoztam, saját internettel stb., havonta egyszer mentem be a számlát bevinni.
Egyébként mint írtam, aki egy cégnek dolgozik, és továbbra is vállalkozó akar maradni, arra is vannak megoldások, van jó pár adózási mód még a katán kívül.

Az azért tényleg elég visszatetsző, hogy valaki évi 12 milliós nettó bevétel mellett mindössze 655 ezret (600e kata + 50e hipa + 5e kamara) fizet be az államnak, míg egy átlag melós után kb. 8 milliót kap az állam (részben a melós, részben a cég fizeti, adóban és járulékban), tehát egy alkalmazott zsebbe kapott 12 milliója kb. 20 millió a valóságban. Nem pontos számok, becslés.
Az is, hogy most az ilyenek sírnak, hogy ezen emelni akarnak. Még az emelés után is jóval kevesebbet fog fizetni egy évi 12 milliós bevételű katás, mint egy átlag melós (4 255 000, ha jól számolom). Aki legalább két helyről kap 6-6 millát, az meg 3 055 000-et.
A kevesebbet kereső katások meg arányosan kevesebbet, mondjuk aki 2 helyről 3-3 millát, az ugyanazt a 655 ezret, mint most, ahogy akkor is, ha másik X helyről akár még újabb 6 millát is keres hozzá.
Ezt az adót eleve a kisvállalkozóknak találták ki, számomra már a 6 millióról való felemelése is visszatetsző volt, aki ugyanis ennél többet keres (havi kb. 450 zsebbe, ez ma Magyarországon egyáltalán nem kis pénz, és kb. 11% az elvonás, aminek eredményeként ennyi), az annyira már nem kis vállalkozó, hogy ilyen kedvezményekre és támogatásra szorulna, simán adózhat minimum a 6 millió feletti részre normál adózással (attól a hónaptól, amikor a 6 milliót túllépi). A havi 1 millió pedig már kifejezetten magas kereset (nálunk; nyugaton nem annyira, bár jóval egy átlag melós nettó bére felett van).

És azért kb. az összes újságíró meg színész is katázik (akkor is, ha másodállása van, mondjuk a színész szinkronizál is a színház mellett, az újságíró meg esetleg könyvet ír, vagy a akár a cikkeit kiadja könyv formában), pedig az azért eléggé egyértelműen munkaviszony, szinte semmi nem áll meg abból a 7 pontból, amit felsoroltál. Talán az, hogy a számítógép meg a telefon, amit használ, a sajátja, de ebben sem vagyok biztos.

Nyilván a tisztességes az lenne, ha mindenkinek be kellene fizetnie az összes jövedelme után X százalékot, minimálbértől Mészáros Lőrincig, sőt, bizonyos jövedelem felett akár progresszíven többet is. Vannak országok, ahol ezt sikerült megoldani, és ahol az adóhatóság embere nem szopatni akar, hanem valóban segíteni, abban is, hogy mit igényelhetsz vissza, mondjuk évi X összegért munkaruha (ki miben dolgozik), valamint annak tisztíttatása, közlekedési költségek, eszközök (mondjuk 3 évente új számítógép, akinek számítógép kell a munkájához, ugyanúgy új mobiltelefon stb., stb.).

@Bambano:
Megkeresnéd nekem ezt a jogszabályt?
Lehetőleg olyat keress, ami most is érvényes. Mert kb. 2015-ig valóban így volt, de azóta nem. Közben eltelt 5 év.

@Opi87:
Biztos vagyok benne, hogy éves szinten mindenki, aki ide ír, milliókat keres. Ehhez elég havi 170 ezer bruttót keresnie, az egy évben már 2 millió (azaz milliók) fölött van.
Havi szinten meg persze senki, mert havi átlag 1 millió a kata felső határa.

"Mi van, ha te burkoló vagy aki egész évben egy nagy házat burkolsz, mondjuk 6 millió Ft-ért"
Akkor minden más burkoló ki fog röhögni. Másrészt ezért nem hiszem, hogy burkolóként adsz (illetve az ügyfél kér) számlát. Nem jellemző.

arthurthedent 2020.06.30. 02:01:19

@szánmonoxid: "(Más kérdés, hogy katás eleve csak 12 milláig lehet.)"

Csodákat, akármennyit kereshet egy katás. Annyi, hogy ami az éves 12 millió felett van, arra 40%-os adót fizet az ember. Ha viszont nem sok van felette, akkor még így is megéri.

arthurthedent 2020.06.30. 02:09:01

@szánmonoxid: "Ott, hogy ha egyetlen cégnek dolgozol, akkor bizony gyakorlatilag alkalmazott vagy, csak adóoptimalizálási céllal (kevesebbet kell fizetnie a cégnek is meg neked is adót) katázol."

Vagy azért, mert pár hónap múlva másnak fogsz dolgozni? Vagy azért, mert külföldi cégnek nem lehetsz alkalmazottja?

" Akkor is, ha a munkát otthonról végzed, távmunkában, és rád van bízva, hogy mikor, csak adott időre legyél vele készen, ez de facto alkalmazotti viszony."

Nem, nem "de facto alkalmazotti viszony", mert az alkalmazotti jogok nem illetnek meg, a partneredet sem illetik meg a munkáltatói jogok. A alkalmazott/munkáltató nem azt jelenti, hogy "csak onnan kapok pénzt", alkalmazottnak lenni egy jogviszony, amit jogilag szabályoznak, a vállalkozó megbízó meg egy másik jogviszony, amit máshogyan szabályoznak.

Nem olyan nagyon bonyolult ez, csak sokan szeretnék, ha a vállalkozó olyan lenne mint az alkalmazott, mert akkor mittudomén, menőbbnek hangzana alkalmazottnak lenni vagy mi.

arthurthedent 2020.06.30. 02:15:23

@szánmonoxid: "Havi szinten meg persze senki, mert havi átlag 1 millió a kata felső határa."

Hát én speciel felette keresek. Főleg azért, mert gyenge a forint. Pát hónapja meg is emelkedett a számlázott összeg euróban is, úgyhogy valamikor a jövő év elején ki kell csengetnem a 12 millió feletti rész 40%-át.

Hát ennyit arról is, hogy a katások szinte semmit sem fizetnek. :)

A lényeg: a katás jelenleg teljes értékű vállalkozó, vállalkozónál nincs olyan, hogy X összegnél nem kereshet többet. Olyan sincs, hogy az ő általa kiállított számla kevesebbet érne, de igen, ezt akarják bevezetni. Hogy a katás ne teljes értékű vállalkozó legyen, hogy ha ő kiállít egy számlát arra az ügyflk ráfaragjon, attól az ügyfél meneküljön.

arthurthedent 2020.06.30. 02:20:49

@szánmonoxid: "Nyilván a tisztességes az lenne, ha mindenkinek be kellene fizetnie az összes jövedelme után X százalékot, minimálbértől Mészáros Lőrincig, sőt, bizonyos jövedelem felett akár progresszíven többet is."

WOW! Miért is lenne tisztességes az? A boltba úgy fizetsz, hogy a gazdagnak X összeg a kenyér, a szegénynek meg tized annyi? Vagy a taxis azt mondja, hogy "elviszlek a reptérre a pénzed feléért"?

Ugyanazt kapom a társadalomtól, akkor miért is nem az a tisztességes, hogy ugyanazt fizessem? A több keresetből nem azért fizetnek az emberek több adót, mert az a tisztességes, hanem azért, mert akinek több van, attól többet lehet elvenni.

Rocky2 2020.06.30. 03:25:08

@halaloszto "Érted-e azt, hogy ha egyetlen helyről jön a pénzed, akkor minden épeszű hozzáállás szerint ott alkalmazott kellene legyél? És kellene fizessenek utánad TB, EÜ meg mindenféle járulékokat, és szja-t kellene fizess?"

Azért azt megnézném, milyen képet vágsz, amikor év végén a kőműves, aki nyáron dolgozott a házadon megjelenik, és mondja:
- Főnök úr! Az a helyzet, hogy most föl kéne vennie alkalmazottnak. Úgy alakult, hogy nem volt más munkám egész évben. Elvileg vállalkozó vagyok ugye, de tudja hogy van ez? Ha az embernek egy ügyfele van, akkor az nem vállalkozó, hanem alkalmazott. Így mondják. Szóval akkor most alá kéne írnunk a munkaszerződést, én megkapom a bérem decemberig - persze levonja belőle azt, amit a nyáron kifizetett már. Megértem én, hogy csak garantált bérminimumra jelent be, mert hát az is elég húzós összeg lesz. Meg azt is, hogy most rögtön fölmond nekem, mert nincs szüksége már a munkámra, úgyhogy egy hónapos felmondási idő után megszűnik majd a munkaviszonyom. De nem gond, majd megpróbálkozom újra vállalkozóként. Ha addig van még valami munka itt a háznál, azt megcsinálom. Tudja, a felét le kell dolgozni a felmondási időnek, a másik felére kell csak felmentenie a munkavégzés alól. Úgyhogy ha kell valamit falazni, vagy vakolni, csak szóljon!

És ekkor nyilván mondanád, hogy:
- Persze, Ferikém! Tiszta sor: ha nem volt más megrendelője az idén, akkor nálam alkalmazott volt. Na adja azt a munkaszerződést! Írjuk alá gyorsan, mert még a bejelentést el kell intézni! Meg a felmondást is ejtsük meg akkor mindjárt, mert jól gondolta, nincs nekem szükségem már kőművesre. Igazából nyár óta már nem is lett volna, de hát akkor még nem tudtuk, hogy alkalmazott lesz nálam, így fel sem tudtam mondani mostanáig.
És miközben írod alá a papírokat, gondolatban vered a fejed a falba, hogy miért kellett jűliusban kőművest hívnod, miért nem ért az rá novemberig. Most mennyivel kevesebbet kellene fizetni.

:)

Nylul 2020.06.30. 08:54:44

@szánmonoxid: Nem, nem vagyok alkalmazott. Naponta dolgozok néhány órát akkor, amikor akarok, vagy épp nem, akkor esetleg másnap duplán. Minden hó elején állapodunk meg abban, hogy mennyi melót tudnak adni, akarok elvállalni. Simán lehet, hogy azt mondják, augusztusban zéró, szemptemberben x. Ez nem alkalmazottság. Ráadásul bármikor tudnék még akár 2-3 helyre is dolgozni, fizikailag megvan hozzá a kapacitásom, egyszerűen nincs kedvem.

Írtam fentebb, hogy voltam már kvázi (bár jogilag teljesen stimmelő) bújtatott alkalmazott. Ekkor tényleg az volt, hogy havi fix összegért naponta x időt a gép előtt kellett tölteni egy idősávban, és ha azt mondtam egy dailyn, hogy megcsináltam minden feladatomat, simán bepattintottak másik projectre, és havonta egy hetet ráadásul 'illett' az irodában tölteni.

Tippjáték, a két eset közül melyik volt magyar?

arthurthedent 2020.06.30. 09:16:57

Új bejegyzést raktam ki. Mondjuk többet is, de ez szerintem érdekesebb meg fontosabb mint a többi. Ha valakit érdekelne:

wagmg.blog.hu/2020/06/30/mit_mondanak_a_katasok

Opi87 2020.06.30. 17:30:56

@szánmonoxid: Még mindig nem fogod fel, hogy egy vállalkozó jóval többet kockáztat, és teljesen más a jogi felelőssége, mint egy munkavállalónak. Nem értem, ezt miért nem fogod fel. Ha a vállalkozó ugyanúgy keres, mint a munkavállaló (HELLÓ költségek nincsenek tán??), akkor nincs értelme vállalkozni.

Az én vállalkozásom is volt olyan helyzetben, hogy parizert ettem egy hónapig, nem is egyszer. Pont azért akartam vállalkozó lenni, mert több pénzt lehet így keresni, sokkal több kockázattal és fejfájással. Ügyfeleket kell felhajtani, szerződni, számlákat kezelni, adókat bevallani, ÁFA-t fizetni, és még ezer már dolgot, ami még csak azt sem jelenti, hogy kifizetik a számláidat. Mert ha nem, akkor mehets bíróságra akár évekre.

De tudom, a lényeg, hogy nehogy már többet keressek, mint aki alkalmazott, míg az összes fenti kockázat az enyém és abba már az állam nem segít semmit (sőt ha a törvényt elfogadják, havi szinten kell bevallást benyújtani minden KATA-snak ahogy olvasom, tehát még az adminisztrációt is bonyolították).

De örülök, hogy legalább neked, akinek semmilyen kockázata nincs benne, tetszik.

Bambano 2020.06.30. 17:59:14

@Opi87: vannak, akik összekeverik a keresetet a bevétellel. mert tény, hogy több a bevétel.

szánmonoxid 2020.06.30. 18:00:46

@arthurthedent:
Nézd meg a szótárban a társadalmi felelősségvállalás szót. Szociopatáknak is hasznos lehet.

"külföldi cégnek nem lehetsz alkalmazottja"
Már hogy a faszba ne lehetnél?

@Rocky2:
"a kőműves, aki nyáron dolgozott a házadon"
Azaz nem egész évben. A nyár az év 1/4 része.

@Nylul:
"Simán lehet, hogy azt mondják, augusztusban zéró, szemptemberben x."
Ezt munkahelyen is lehet. Az új munkatörvénykönyv értelmében pláne. 2 éven belül úgy csoportosítgatják át a munkaidődet, ahogy akarják (nem jó, de ez van).
Az, hogy mennyit dolgozol, a home office-ban dolgozó alkalmazottaknál szintén ugyanígy van, határidő van, meg hogy telefonon el lehessen érni a törzsidőben, mondjuk 10 és du. 2 között.
Még a saját eszközökkel való munkavégzés sem szokatlan a home office esetében.
Szóval bizony, bármennyire vállalkozói papírod van is, de facto alkalmazott vagy.
Az új törvény meg azért van, mert sokan visszaélnek a katás adózással, pont a fenti formákban. Nem erre lett kitalálva, bár igaz, elbaszták kissé azzal, hogy a 7 pontból elég 2-nek megfelelni, minimum 5-nek kellene, és ebből néhánynak nem tetszés szerint választható jelleggel.

@Opi87:
De, felfogtam. Te meg azt nem fogod fel, hogy bármennyire is vállalkozói valaki papíron, ha egy cégnek dolgozik egész évben, az bizony ott gyakorlatilag alkalmazott. Az, hogy miért ment bele abba, hogy nagyobb kockázattal vállalkozóként alkalmazzák, már az ő hülyesége (vagy épp okossága, mert vagy így dolgozik, vagy sehogy, és mehetne közmunkásnak).

Én is eszem parizert havonta nem is egyszer, kaviárt meg soha. Megtehetném, de előbbit szeretem, utóbbit meg nem.

"számlákat kezelni, adókat bevallani" - holnaptól megoldja helyetted a NAV.
A havi szinten bevallást nem értem, jövő január 1-től mindenkinek a NAV-hoz kell benyújtani minden számlát (a külföldieknek adottakat is, holnaptól még csak a belföldieknek adottakat), miért kellene egyéb bevallás, ha minden adat náluk van, és pláne miért bonyolultabb a rendszer?
(Persze ha ragaszkodsz a papírszámlákhoz, akkor bonyolultabb, de megvan a módja, hogy ne legyen az.)

"De tudom, a lényeg, hogy nehogy már többet keressek, mint aki alkalmazott"
De, nyugodtan keress többet, akár a sokszorosát is. Csak ne fizessenek arányaiban (pláne sokkal) kevesebb adót. Főleg ne a tizedét annak, amit egy alkalmazott keres, mint ami a jelenlegi helyzet.
De még a évi 12 milliós határral és az egy helyről kapott, 3 milla felett 40%-os adóval is alig több mint a felét fogod fizetni, mint amennyit egy ugyanannyit kereső alkalmazott után szed be az állam részben az alkalmazottól, részben a cégtől, amelyik alkalmazza.
Ezt annyira nehéz felfogni?

Kockázata mindenkinek van, aki dolgozik, tök mindegy, milyen formában teszi.

szánmonoxid 2020.06.30. 18:02:27

@Bambano:
Mivel katásnak inkább az megy, akinek kiadása meg elenyésző van, így a bevétel az évi 655 ezer Ft-ot leszámítva gyakorlatilag azonos a keresettel (nevezzük jövedelemnek).

Opi87 2020.06.30. 18:02:58

@szánmonoxid: De nem fogod fel, hogy ha én idén egész évben egy "cégnek" számlázok, akkor jövőre nem biztos hogy neki számlázok? Akkortól tán megszűnt az alkalmazotti jogviszonyom?

Aki KATA-s de pl. a Google-nek számláz a hirdetések után (CSAK a Google-nek. Az EGÉSZ vállalkozás erre épül), az a Google alkalmazottja. HELLÓ! Semmi értelme annak, amit mondasz, csak nem fogod fel, mert nem érted, mennyi minden fajta jogi viszony létezik.

Opi87 2020.06.30. 18:07:03

És amúgy is hülyeség amit mondasz, mert lehet, hogy én 40 órára számlázok ki 4 millió Forintot, míg közben van 20 másik ügyfelem is. Akkor szerinted arra a 40 órára alkalmazott voltam, de amúgy meg számlázta 20 másik helyre, ott meg nem, annak ellenére, hogy ott jóval több órát számláztam ki (fel lehet ám tüntetni órabért a számlán, HELLO), ergo a 20 helyen nem voltam alkalmazott, mert ott 3m Ft alatt volt minden?

Megint, semmi értelme annak amit mondasz, mert te arra koncentrálsz, hogy van egy ember aki egy cégnek számláz egy évben és utána is és utána is, hidd el nekem, több száz KATA-s ügyfél után tudom, nem ez a jellemző, viszont aki külföldre megbízásos alapon dolgozik, az most bukik 40%-ot, annak ellenére, hogy a vélelmezett munakviszony nem megállapítható (amit megint csak ignoráltál HELLO hogy törvényileg le van fektetve, mi számít munkaviszonynak)

Opi87 2020.06.30. 18:10:02

Amúgy meg ugye te valamiért munkabérről beszélsz, holott számla értékről beszélünk. Szobrász vagyok aki KATA-s is, eladom a szobrom 8 millióért, akkor szerinted szobrászként a vevő alkalmazottja lettem.

arthurthedent 2020.06.30. 19:21:13

@szánmonoxid: ""külföldi cégnek nem lehetsz alkalmazottja"
Már hogy a faszba ne lehetnél?"

Magyarországon külföldi cégnek nem lehetsz alkalmazottja, mert magyarországon külföldi cég nem alkalmazhat. Külföldön alkalmazhat, de ott meg nem adóztathat meg téged a magyar állam.

Ha a jelenlegi ügyfelem alkalmazni akarna, akkor magyarországon be kellene jegyeznie egy magyar céget. Azt meg nem fogja megtenni, nyilván.

Rocky2 2020.06.30. 19:22:49

@szánmonoxid:
> > "a kőműves, aki nyáron dolgozott a házadon"
> Azaz nem egész évben. A nyár az év 1/4 része.
Így van, de Te vagy az egyetlen megbízója az év során. Ha egy vállalkozó havonta kiállít egy számlát egy adott cégnek, akkor ott látszik, hogy tényleg egész évben neki dolgozott. De ha egy x hónapos projekt végén számláz egy összegben, az nem ez az eset. És ha történetesen nincs több számlája az évben, vagy van, csak ugyanannak a cégnek kiállítva, akkor egy cégnek számlázott.
Ha csak a 12 db számlára mondod, hogy egész évben neki dolgozott, tehát alkalmazott, azt elfogadom (bár valódi vállalkozónál is előfordulhat, hogy egy éven át a teljes kapacitását leköti egy megbízó, de azért itt már arányaiban tényleg nagy lehet a bújtatott munkavállaló), viszont aki egy (v. két) 3-4 hónapos projektet csinál egy cégnél, az meg szerintem nem mondható munkavállalónak. De ezt a két esetet sehol nem látom elkülönítve.
Sőt, a jogszabályváltoztatás meg végképp nem foglalkozik azzal, hogy ki hány helyre dolgozik. Ha 20 megbízója van valakinek, amiből 2-nél átlépi a 3M-t a számlázott összeg, 18 meg kisebb összegű, akkor ugyanúgy büntetőadót kell fizetni annak a kettőnek az esetében, mert "a bújtatott munkaviszonyt" adóztatják meg ezzel.

arthurthedent 2020.06.30. 19:22:59

@szánmonoxid: "Ezt munkahelyen is lehet. Az új munkatörvénykönyv értelmében pláne. "

Nem lehet, mert alkalmazottként a legkisebb jövedelmed a minimálbér lehet. Nem lehet olyat, hogy egyik hónapban fizetnek, a másikban meg nem fizetnek. Lehet fizetésnélküli szabadság, de azt csak az alkalmazott kérheti.

arthurthedent 2020.06.30. 19:25:54

@szánmonoxid: "De, nyugodtan keress többet, akár a sokszorosát is. Csak ne fizessenek arányaiban (pláne sokkal) kevesebb adót."

A tervezett törvényjavaslat nem arról szól, hogy több adót kell fizetni. A katások egy jelentás része (a kormány szerint mintegy 300 000 vállalkozó) pont ugyanannyire fog kevés pénzt fizetni, mint amennyit eddig fizetett.

A törvényjavaslat célja nem a katások adójának megnövelése, csak azokat akarják megbüntetni, akiknek kevés ügyfelük van.

arthurthedent 2020.06.30. 19:40:12

@szánmonoxid: "De, felfogtam. Te meg azt nem fogod fel, hogy bármennyire is vállalkozói valaki papíron, ha egy cégnek dolgozik egész évben, az bizony ott gyakorlatilag alkalmazott. "

Nem, nem alkalmazott. Ha alkalmazott lenne, akkor különféle alkalmazotti jogai lennének. Például minimálbér, fizetett szabadság, végkielégítés. Alkalmazottat csak indokolt esetben lehet kirúgni, annak a biztonságos munkavégzéshez szüksége feltételeket kell biztosítani.

Mit szólnál, ha a kőműves azt mondaná, hogy tönkrement a betonkeverője és addig nem fog dolgozni, amíg meg nem javíttatod? Vagy ha azt mondaná, hogy elmegy két hétre az adriára, de azt az időt is fizesd ki? Vagy amikor végzett a házaddal odajárna az udvaron üldögélni és pénzt kérne érte? Vagy mondjuk ha eltörik a lába téged büntetnének meg, mert nem tartotta be a munkavédelmi szabályokat?

Mit szólnál, ha megműtenék gerincsérvvel és heteken keresztül vonnák tőled a táppénzét?

Mit szólnál, ha a kőművesed sztrájkolni kezdene és neked bértárgyalásokat kellene folytatnod, de addig is folyósítani a bérét?

Ugye hogy nem "gyakorlatilag alkalmazott"? Egyáltalán nem alkalmazott. Még csak véletlenül sem az. Sem jogilag, sem hétköznapi értelemben, sem elméletileg, sem gyakorlatilag. A valóságban senki sem olyan őrült, hogy a vállalkozót, aki leszerződik vele egy munkára munkavállalójának tekintse.

Hogy mást ne mondjak előfordulhat, hogy neked nincs is jogod munkavállalót alkalmazni. Egyszerű mezei polgár vagy, aki éppen építtet egy házat, nem alkalmazhatsz senkit, nem lehet alkalmazottad, de természetesen vállalkozót megbízhatsz a munkával. Ami esetleg hónapokon keresztül tart és a vállalkozó csak neked fog dolgozni.

arthurthedent 2020.06.30. 19:42:23

Fel nem foghatom miért nem lehet ezzel az "az gyakorlatilag az alkalmazottad" dumával leállni. Miért?!

arthurthedent 2020.06.30. 19:44:54

De tényleg, mi van, ha a számlabefogadó magánszemély? Mi van, ha Piri néninek ad a kőműves egy négy milliós számlát? Piri néne bebattyog a postára és befizet a navnak négyszázezret? Ezt akkor most meg hogyan?

- Állj ki vagy Piri néne?
- Nem ismersz meg, te idióta, hát én vagyok a Piri néne?

Vagy hogyan?

Nylul 2020.06.30. 21:10:07

@szánmonoxid: 'Ezt munkahelyen is lehet. Az új munkatörvénykönyv értelmében pláne. 2 éven belül úgy csoportosítgatják át a munkaidődet, ahogy akarják (nem jó, de ez van).
Az, hogy mennyit dolgozol, a home office-ban dolgozó alkalmazottaknál szintén ugyanígy van, határidő van, meg hogy telefonon el lehessen érni a törzsidőben, mondjuk 10 és du. 2 között.'

Nem ismerem az új munkatörvénykönyvet, de ha az van, amit mondtál, akkor a munkavállaló nem kap fizetést arra az időszakra? Tehát tényleg parkolópályára tehet egy munkáltató egy alkalmazottat akár hónapokig fizetés nélkül?
Nem az van, hogy sakkozhat a munkáltató bizonyos korlátok között, de ettől még kap fix fizetést?

'telefonon el lehessen érni a törzsidőben, mondjuk 10 és du. 2 között'
Nálunk ilyen pl nincs. Mindenki beleszokik, hogy ki milyen időzónában van, és szépen megtanulja, hogy mikor érdemes basztatni a másikat, hogy érdemi választ kapjon megfelelő időben.

'Nem erre lett kitalálva, bár igaz, elbaszták kissé azzal, hogy a 7 pontból elég 2-nek megfelelni, minimum 5-nek kellene, és ebből néhánynak nem tetszés szerint választható jelleggel.'

Fentebb már említettem, egészen pontosan 5 pontnak megfelelek a hétből.

Mégegyszer: Freelancer vagyok, csak épp lusta dög. Nekem elég annyi, amivel az a meglévő 1 darab megbízóm ellát.

P1sty 2020.06.30. 21:20:13

@Opi87:
Ott tévedsz, hogy az az óránként 10 perc az nem szünet. Az alatt más munkát kell végezni, csak nem képernyő előtitt. Elvileg csak, persze. Gyakorlatban még soha, sehol nem hallottam róla, hogy ezt óránként betartják. Simán mondhatja a munkáltató, hogy amíg elmentél megnézni a patchpanelt a másodikon, az volt a képrenyős munkavégzés megszakítása. De nem mondja, mert le se szarja, mert ilyet a valóságban sehol nem tartanak be. Jó, ha jönne a munkaügyi felügyelet, és kérdezné (nem jön és nem kérdezi), akkor azt kell modnanod, hogy persze meg van szakítva, hogyne, perszepersze.
A 6 óra utáni 20 perc az meg az ebédszünet. Amit, mint említettem, le kell dolgozni.

P1sty 2020.06.30. 21:23:42

@Rémbódess:
Sajnos ahol dolgozok, ott csak alkalmazottak vannak. Állami szféra.

Rocky2 2020.06.30. 21:29:29

@Rodney_2:
"Ha nem lenne egyáltalán KATA hanem kellene egy normális céget csinálnod és abból számláznod és be lennél kötve a NAV-hoz annak biztosan nem örülnél..."

Régen, mikor nemhogy KATA, de EVA sem volt még, akkor is előszeretettel dolgoztak sokan "vállalkozóként" az alkalmazotti jogviszony helyett. Nem volt kedvezményes adózás, cserében viszont sok-sok költséget el lehet számolni. Olyanokat is, amik valósak, csak igazából nem céges, hanem magán igényt elégítenek ki, de megfelelő magyarázattal el lehet sütni leírható költségként, meg olyanokat is, amik nem valósak, csak papíron megjelenik a költség (ún. fiktív számla). Ezért aztán az APEH akkor is bőszen kutatta, hogy hol vannak vállalkozói jogviszonynak álcázott munkaviszonyok, hogy azokat átminősítse.
Szóval ez az egész nem azon múlik, hogy KATA v. nem KATA. A KATA csak azért lett népszerű a bújtatott munkaviszonynál, mert így a költségekkel való trükközés nélkül is (amit sok ember nem szeret) ki lehet hozni alacsony adóból a "vállalkozó" jövedelmét.

A KATA adója pedig (főállású vállalkozó esetén, ill. magas bevételű másodállású esetén is) érthetetlenül alacsony. (Persze lehet találni okokat, pl. vonzóbbá akarták tenni, mint az MSzP által bevezett EVA, cél volt az, hogy a fekete gazdaságból átszívja az embereket a legalább kis mértékű adózás világába, stb., de azért egyértelmű az aránytalanság. Mondjuk a havi 500e-1M Ft-os bevétel tartományban mindenképp.)
Egy kis KATA emelést simán (vagy kis hőzöngéssel) benyelne a többség. Sávos rendszer bevezetésével is egyetértene a többség (pl. a 500e-1M Ft havi bevételnél már magasabb - mondjuk +25-30e a normálhoz képest, és persze az átmeneti tartományban [500e/hónál, pontosabban 6M/évnél] fokozatosan nőne csak, hogy magasabb bevétel ne okozhasson alacsonyabb jövedelmet a hirtelen adóugrás miatt).

A jelenlegi tervvel az a problémája a többségnek, hogy míg az alacsonyabb jövedelmű bújtatott alkalmazott továbbra is megússza különadó nélkül, mert nem v. csak minimálisan lépi át az évi 3M-t, addig az, aki tényleges vállalkozó, jogkövető magatartással, csak éppen jobban fizető szakmája van, és vagy több hónapos projekteken dolgozik egy-egy cégnek, vagy közvetítőn keresztül szerzi a megrendeléseit, és ezért egy cégnek számláz, annak ellenére, hogy sok különböző ügyfele van, ez az ami joggal nem tetszik az érintetteknek.
És az a része még rendben is lenne, hogy ha többet keres, akkor több adót is fizet, mint az a segédmunkás, aki 3M-nál többet nem számláz egy évben, csak azért nem ennyivel.
Azt már kevésbé fogadják el, hogy míg az ugyanannyit, v. még többet kereső nem fog több adót fizetni, mint eddig, mert a 10 ügyfelének mind külön számláz, addig neki viszont ezentúl többszörös adót kell fizetnie, mert adminisztratív okokból ő a 25 kölönböző ügyfelének egy közvetítőn keresztül kénytelen számlázni.

Bambano 2020.06.30. 23:34:30

@szánmonoxid: persze, elenyésző kiadás...
legyen modern számítógéped, notebookod, vedd meg a szükséges szoftvert, fizesd a könyvelőt, legyél mindig elérhető: legyen rendes telefonod, mobil és fix interneted, nyomtatód, szkennered, legyél mobilis, bármikor tudjanak riadóztatni, csinálj a lakásod egy részéből irodát, vegyél rendes széket, monitort, stb. stb. ezek zömét egy alkalmazott megkapja, egy részére meg nincs szüksége.

ezeknek a költségét nem írhatom le. de költség. tehát a bevételem jelentős részéből nem lesz jövedelem.

például kiadhatnám a lakásom egyik szobáját egy egyetemistának, mondjuk havi 50-ért. ha szőke nagymellű, akkor 20-ért. Ezt a havi 50-et, mint alternatív költséget, bele kell számolni a kiadásaimba. ha nem lennék vállalkozó, elég lenne egy 20 éves szakadt astra. de mivel bármikor szólhatnak, hogy most hajítsd kocsiba magad, ezért olyan autót kell fenntartanom, ami erre alkalmas, de az nem kevés pénz. Egy tisztességesen összekonfigurált j astra 4-4.5 misi volt nemrég, amikor ismerős vett olyat. Az önmagában havi 70-80 ezer forint csak az avulás.

Egy rendesebb notebook 300-500, egy rendesebb asztali gép 600-700 ezer (nem csúcs, csak rendes), telefon 300, ezt mondjuk tudod használni max. 5 évig. 1.2/60 hónap az előfizetésekkel, avulással, stb. 40-50 rugó.

tehát ha keresek évi három misit, az 250/hó, lejön belőle 55, 195-ről indulok. Ez a jelenlegi nem büntetőadózó teteje. Épp megvan a minimálbér. Majd ebből levonom a költségeket, marad vagy 15-20 ezer forint.

na ezt akarja még a don megadóztatni. mert a parasztjának csípi a szemét, hogy marad 20 rugóm. az alkalmazottnak meg buszbérlet jár, céges notebookkal meg telefonnal, meg internet utalvánnyal.

És ha nem egy helyre számlázok, bejön a max. 1 misi, abból ugyanúgy lejönnek a fenti költségek, tehát az a nagyon frankó adózás minimum 24%, vagy több. alkalmazott fizet 15% szja-t, max. fél misi eü hozzájárulást, meg még mit? nem biztos, hogy a kata jobb, ha sok a fizetés. a kata akkor jó csak, ha nagyon kevés a bevétel.

próbáljátok meg végre a valóság talajáról nézni a történetet.

P1sty 2020.07.01. 01:15:35

@Bambano:

Hát azért a mai világban a számítógép, telefon, internet az az erdei remetéket leszámítva mindenkinek alap, azt "költségként" figyelembe venni elég nevetséges. Nyomtató szkenner egy kombi tintasugarasban max 30, akciósan 20. Ha nagyon-nagyon sokat nyomtatsz, egy sima a4es szkenner 15-ből bőven megvan, egy mono lézer is kb 20-30 max. Színes lézer is megvan 100ból.
300-as teló nem tudom, mihez kell, lássa a kedves ügyfél az alma logót? 600 ezres gép is max cgi rendereléshez kellhet, vagy legfeljebb ha egy 10 szintes irodaházat az utolsó csavarig tervezel cadban. Rendes széke egy alkalmazottnak általában nincs, a leggagyibb jysk gazdaságos forgószéket kapja, jó esetben az összes görgője is megvan még.
Szóval kicsit el van túlozva eza budget.
Az alkalmazott meg fizet 34%-ot a bruttójából, nem 15-öt, szuperbruttóból meg (amibe a munkáltatónak kerül, az amit te megbízási díjként kapnál) 44%-ot.

arthurthedent 2020.07.01. 10:27:32

@P1sty: Erről a kiadások dologról meg ezt érdemes tudni:
wagmg.blog.hu/2020/07/01/a_katas_jovedelme

P1sty 2020.07.01. 11:14:43

@arthurthedent:
Ez mennyiben változtat azon, hogy az előző hozzászóló kicsit túpdramatizálta a költségeit, hogy kijöjjön, milyen keveset is keres?
Mindenesere az látszik, hogy nem túl népszerű az, ha valakik 5% adót fiztnek, és még sírnak is. Tudjátok ti, hány ember nyomorog ebben az országban munka mellett? És nem az a legnagyobb baja, hogy 300 ezres telót "kell" vennie a munkájához, hanem hogy fizesse be az 5 ezres villanyszámláját. És ők 44%-ot fizetnek, és nem évi 12 millió után, hanem évi 1,5 után.

Bambano 2020.07.01. 15:13:17

@P1sty: "nem évi 12 millió után,": a hozzászólásomban pontosan arról volt szó, hogy nekem nem évi 12 misi. érdemes lett volna értő olvasással elolvasni és megérteni a hszt.

ők 44%-ot fizetnek (egyébként nem) a JÖVEDELMÜK után, én 655 ezret a BEVÉTELEM után. próbáld meg végre megérteni, mekkora különbség.

arthurthedent 2020.07.01. 15:40:15

@P1sty: "Ez mennyiben változtat azon, hogy az előző hozzászóló kicsit túpdramatizálta a költségeit, hogy kijöjjön, milyen keveset is keres?"

A problémám itt a kettős mérce. Amikor a katást azzal lehet nyakonvágni, hogy "de neked sok a kiadásod", akkor sok a kiadása, amikor azzal, hogy "nincs is kiadásod", akkor a katásnak nincs kiadása.

Egyébként nem, nem spirázta túl a kiadásokat. Aki vállalkozó, az tudja, hogy a munkaeszközre oda kell figyelni, azon nem szabad spórolni. Ha grafikus vagy elvárják, hogy a legújabb apple cuccoson futtasd a legújabb alkalmazásokat és esetleg meglegyen pár régebbi is, ha a másik cég azt követelné. Ha fejlesztő vagy, akkor kellenek a fejlesztőeszközök, szoftverek. Ha utat tervezel kell a magyar szabványokat ismerő tervezőprogram. Kell tartalék laptop, tartalék ez-az, hely, ahova menteni tudsz. Torka véres ezer éves laptopon nem fogsz kínlódni.

Amikor meetingen vagy nem akarod, hogy a gyerekek körülötted szaladgáljanak, kell, hogy értsék mit beszélsz. Csak egy normális headset 40-60 ezer forint, kell webkamera és nem az, amit a tecsóban árulnak.

Igen, van aki gagyi cuccokkal nyomja, de itt megint van egy nagy ellentmondás. Kiválasztod azt, aki profi cuccost használ, aki sokat keres és kivonod belőle a másik katás kiadásait, aki vicic-vacak cuccost használ és negyed annyit keres. Ez így nem kóser.

"És nem az a legnagyobb baja, hogy 300 ezres telót "kell" vennie a munkájához"

Tegyük fel, hogy iphone alkalmazásokatz fejlesztesz. Meg kell venned a legújabb iphone-t, meg kell venned a laptopot és a fejlesztőkörnyezet is százezrekbe kerül. De ha már a vllanyszámláról van szó, én programozó vagyok, be kellett vezettetnem a három fázist, az több mint 500 000 forintba került és 70-80 ezret fizetek havonta áramdíjat. A szünetmentesekről nem is beszélve.

Ja, nem annyi adót fizetek mint amennyit egy alkalmazott, nem. Juhhééé, mert nem vagyok alkalmazott, azért. Csókoltatom a politikus elvtársakat!

szánmonoxid 2020.07.01. 15:44:39

@Opi87:
Aki idén egyik cégnél dolgozik, nem biztos, hogy jövőre is ott fog. Akkor sem, ha alkalmazott.
És igen, a Google-nek is vannak alkamazottai.

"én 40 órára számlázok ki 4 millió Forintot" - akkor nem tudom, mit pattogsz, hiszen akkor úgyis jóval túlléped a katakeretet, és 40%-ot adózol most is.

@Rocky2:
Igen, elég életszerű, hogy egy kőművesnek csak 3 hónap munkája van egy évben.
Vagy viccnek szántad? Mert akkor nem jött át.

@arthurthedent:
"Magyarországon külföldi cégnek nem lehetsz alkalmazottja"
Hogyne lehetnél. A multik szerinted magyar cégek?

"A katások egy jelentás része (a kormány szerint mintegy 300 000 vállalkozó) pont ugyanannyire fog kevés pénzt fizetni, mint amennyit eddig fizetett."
Mert a katások jelentős része messze nem keres egy ügyfélnél 3 milliót, de nagyon sokan összesen nem keresnek ennyit, azért katáznak, mert így legalább van munkájuk.

Ja, a saját irományodra utalni hivatkozásként kurvára nem elegáns.

szánmonoxid 2020.07.01. 15:45:18

@Bambano:
Az a helyzet, hogy a felsoroltak egyikét sem cseréled évente, egyszer be kell szerezni (nagy része ráadásul olyan, amit saját részre is megvennél, számítógép, telefon, internet stb., szóval jogos, hogy ezeket nem számolhatod fel. A nyomtató egyben szkenner is, és néhány tízezer Ft. Ahogy már telefont is egész jót kapsz 40 ezer alatt. Egy egészen jó asztali számítógép (munkához, nem játékra) mondjuk 300 ezer Ft. Nagyon el vagy tévedve az asztali gépek áraival, ugyanaz a tudás jóval olcsóbb asztaliban, mint laptopban, azt meg felejtsd el, hogy mindkettő legyen, egyik is tudja, amit kell. Döntsd el, hogy hordozni akarod, vagy elég otthonról használni. Telefont meg 40 ezerért is kapsz (nézz szét Xiaomi vonalon, de a vadiúj, múlt hónapban kijött Redmi 9 is 46 ezer Ft - ráadásul ha vállalkozó vagy, tudsz úgy vásárolni egy csomó helyen (Alza, eustock.eu stb.), hogy még a 27% áfát sem kell kifizetned) -, és mindent tud, amit kell, a 300 ezres telefon rongyrázásra jó, semmi egyébre. Ráadásul mint írtam, számítógéped, interneted, mobiltelefonod úgyis lenne, ha nem vállalkozó lennél.
Szóval kb. félmillióból jó minőségben megvan minden, amit itt leírtál, ez elenyésző kiadás, ráadásul ezeket nem veszed meg minden évben, eloszlik kb. 5 évre, azaz évi 100 ezer.
Csapjunk hozzá még szoftver 500 ezerért, szintén 5 évre, az évi 200 ezer, havi kb. 17 ezer Ft.
Ez nem a bevételed jelentős része, hanem elenyésző része.
A 20 éves Astra, ha kicsit is karbantartottad, pont ugyanúgy elvisz ugyanoda, mint egy vadi új. Még a magyar utakon megengedett max. sebességet is tudja, tartósan. Szóval ezt a részt felejtsd el, másrészt egy új Dacia (ami Renault) már 2,5 milláért kapható, és tudja ugyanazt, mint az Astra.

"az alkalmazottnak meg buszbérlet jár, céges notebookkal meg telefonnal, meg internet utalvánnyal."
Hát kurvára nem, esetleg a vezető beosztású 1%-nak.

Az ilyen fiktív faszságokat meg, hogy kiadhatnád a lakásod egyik szobáját, felejtsd le. Most is kiadhatod, legfeljebb összehúzod magad a másikba a családdal. Talán te is érzed, hogy ez mekkora baromság volt.

"És ha nem egy helyre számlázok, bejön a max. 1 misi, abból ugyanúgy lejönnek a fenti költségek"
Miért, oda külön számítógép, külön telefon, külön autó kell?

Elhiszem, hogy fel vagy indulva, de talán higgadj le, és gondolkozzál.

Kiadása annak van mondjuk egy kőművesnek vagy boltosnak, aki megvesz cuccokat X összegért, aztán továbbad X+Y-ért, viszont a bevétele csak az Y, és az többnyire jóval kevesebb, mint az X. Nos, az ilyenek nem is katáznak, mert baromira nem éri meg.

Az alkalmazottaknál meg elfelejted, hogy ő ugyan csak 15%-ot fizet, de a munkáltatója fizet utána egy csomó járulékot (TB, nyugdíj stb.), összesen kb. 30%-nyit. Amit te nem fizetsz, neked az évi 655 ezerből minden le van tudva. Ami aránytalanul kevés, ha a kata felső határán keresel (összesen 5% körül a melós után fizetett 45% körüli összeghez képest, azaz alig több mint a tizedrésze - és ezért te is ugyanolyan ellátást kapsz az államtól, mondjuk ha beteg leszel, mint az, aki 10-szer annyit fizet, mint te, holott jóval kevesebbet keres).
A munkanélküli segélyt is hagyjuk, már aki erre hivatkozik, 3 hónapig jár összesen, és elég nevetséges összeg.

Egyébként meg kell nézni a statisztikai hivatalnál, de emlékeim szerint egy átlag katásnak nagyjából évi 4 és 5 millió Ft közötti a bevétele. Bruttó.
Náluk az adóteher emiatt az 5% helyett már közelít a 15%-hoz vagy túl is lépi azt, amit egy átlag melós fizet a saját szuperbruttója után. A katát ezeknek találták ki, hiba volt felemelni a felső határát az kezdeti 6 millióról 8, majd 12 millióra, mert bizony ellenszenvet kelt a katások ellen.

Sajnos, azok ellen is, akik messze nem keresik meg a 12 milliós felső határt, azaz ha te ilyen vagy, akkor ellened is, mert a többség azt hiszi, hogy akit katás, annak mindnek 12 milliós bevétele van.
Ja, és 12 milliónál nemcsak az adó lesz 40%, de ugrik az áfamentesség is.
De mint írtam, még ha egyetlen cégnek számlázol 12 millióig, akkor is jóval kevesebbet (alig több mint a felét) fizetsz be a 3 millió és 12 millió közötti 40%-kal együtt is, mint amennyit egy melós után fizet be a melós maga meg a munkaadója.

Szóval talán próbáld meg te a valóság talajáról nézni, nem összehadoválni egy csomó ökörséget, mint fentebb tetted.

arthurthedent 2020.07.01. 15:47:46

@P1sty: "Mindenesere az látszik, hogy nem túl népszerű az, ha valakik 5% adót fiztnek, és még sírnak is. Tudjátok ti, hány ember nyomorog ebben az országban munka mellett?"

És te tudod, hogy hány ember van, aki kevesebb adót fizet mint egy katás?

Elárulok egy titkot. Mielőtt a katát felemelték volna 12 millióra havi cirka 150 ezret fizettem. Utána volt egy év (vagy tán kettő?) amikor havi 50 ezret fizettem és egy misi volt a bevételem. Most megint növekedett a bevételem, olyan 1100 000 körül mozog. A 100 000 többletre most 40 000 -et fogok fizetni, azaz a havi adóm 90 körül lesz.

És nem kapok családi adókedvezményt, ingyenes iskolát, nem kapok családi próklékot, nem voltam munkanélkülin, nem voiltam életemben betegszabadságon és így tovább. Tudod, hogy hányan mocskolnak a neten a katás adózásom miatt, akik ötöd annyit sem tesznek be a közösbe mint én?

És nem beszélve arról, hogy ilyen politikus gazemberek vádolnak és fenyegetnek azzal, hogy elveszik a megélhetésemet:

wagmg.blog.hu/2020/07/01/izer_norbert_kerj_bocsanatot

szánmonoxid 2020.07.01. 16:00:46

@Bambano:
És ez a bevételednek hány százaléka is?
Számold ki, és vesd össze a 44-gyel (ami, igazad van, ettől az évtől csak 43, legalábbis ha a 15+10+18 ennyit ad).

@arthurthedent:
Az jó, ha a kettős mérce neked problémát jelent.
Akkor nézd meg, mennyit adózik egy átlag melós, és mennyit te. Amiért cserébe ugyanazt a szolgáltatást kapod, talán a nyugdíjat kivéve, de ha a különbséget félrerakod (mondjuk egy nyugdíjpénztárba vagy nyugdíjbiztosításra), a sokszorosa nyugdíjad lesz, mint egy alkalmazottként nyugdíjba menőnek.

De sajnos, úgy látom, neked a kettős mérce csak akkor kettős mérce, ha téged érint hátrányosan (mihez képest, ugye - a mostani állapothoz, mert egy átlag alkalmazotthoz képest még akkor is kurva kedvező helyzetben leszel, a 40% adóval együtt is).

De, kurvára túlspirázta a kiadásokat.

A számítógépek egyébként nem fejlődtek valami túl sokat az elmúlt 10 évben (főleg ha összevetjük az azelőtti 10 évek tempójával), szóval egy 10 éves, nem Gagyitronix minimálvassal készült cuccal még ma is simán tudsz dolgozni.

Ahová menteni tudsz - 1 TB-os vinyó 13 ezer alatt is kapható. Ne röhögtess.
Pen drive, hogy hordozni is tudd, USB 3.0-s, 4 ezer alatt.

"Csak egy normális headset 40-60 ezer forint" - vagy inkább 15-20 ezer. És az már kurva j minőség, de már 7 ezerért is kapsz egészen jót.

"programozó vagyok, be kellett vezettetnem a három fázist" - mi a lófaszért is? A programozó számítógépe nem megy el 1 fázisról? Vagy már megint viccelni akartál, csak ilyen nagyon fa a humorod?

"70-80 ezret fizetek havonta áramdíjat" - mosodát üzemeltetsz, ahol mikrosütővel szárítod a ruhákat?
Mert különben ez is kurvára kamuszagú.

arthurthedent 2020.07.01. 16:01:33

@szánmonoxid: "Telefont meg 40 ezerért is kapsz (nézz szét Xiaomi vonalon, de a vadiúj, múlt hónapban kijött Redmi 9 is 46 ezer Ft - ráadásul ha vállalkozó vagy, tudsz úgy vásárolni egy csomó helyen"

Ja, kivéve, amikor órákon keresztül tartó videókonferenciát kell nyomni, ami csak X telefonon megy. Meg amikor telefonra fejleszt valaki. Meg amikor vízhatlan telefon kell az ürgének. Meg amikor kétkártyás telefon kell.

Azon erőlködsz öregem, hogy a magyarországon katásként dolgozó cirka 350 000 embernek ilyen meg olyan kiadásai vannak. Fogalmad sincs róla, nem tudod, mindenki más, más-más szakmában vannak, más dolgokat csinálnak.

"azt meg felejtsd el, hogy mindkettő legyen, egyik is tudja, amit kell. Döntsd el, hogy hordozni akarod, vagy elég otthonról használni"

Azt, te nagyokos azt. Szólj a megbízódnak, hogy most nem mégy tárgyalni vele, mert neked asztali géped van és azt nem lehet hordozni. Meg amikor hirtelen kell bele rakni három egy terás SSD-t, akkor szólj neki, hoyg neked bizony laptopod van. :D

Nekem is van laptopom, pedig rohadtul nem használom, de ha behal vagy öreg, akkor veszek egy újat, mert nem fogom megkockáztatni, hogy behal az asztali gépem és két napig nem vagyok elérhető.

"Szóval ezt a részt felejtsd el, másrészt egy új Dacia (ami Renault) már 2,5 milláért kapható"

Aha. Hát figyelj, szerintem te maradj csak alkalmazott, szerintem te ne erőltesd mondjuk erdei utak tervezését vagy hídpálya műszeres ellenőrzését. De nagyon kazánra se akarj árajánlatot adni, meg semmit, mert beállítasz a androidos kinai szaroddal meg a román dáciáddal és az árajánlatod íves pályán közelíti meg a kukát.

Vagy nagyon naív vagy vagy csak kamuzol, de világos, hogy a kormány is valahogy így képzeli a munka alapú társadalmat. Sajnos...

arthurthedent 2020.07.01. 16:06:51

@szánmonoxid: "Ahová menteni tudsz - 1 TB-os vinyó 13 ezer alatt is kapható. Ne röhögtess.
Pen drive, hogy hordozni is tudd, USB 3.0-s, 4 ezer alatt."

Huhh, az nagyon baba kis tesztrun lesz, pendrive! MInden tesztfuttatásnál három napot vársz, a megbízót a seggét fogja a földhöz verni, hogy 6 nap helyett négy hónapot dolgoztál a bugfixen, amire nyolcvan ügyfele vár. :D

A múlt héten telepítettem egy gépet magamnak, amiben 13 disk meg 4 ssd van ZFS-be rendezve összesen 7 terabájttal. Az oprendszernek van még három disk RAID-be, és van olyan tesztem,m ami ezen fut le 90 perc alatt.

De persze amikro megkapom a millió feletti fizetést és levonod belőle a három tecsós pendrive értékét, akkor szép kis összeg jön ki és lehet írogatni a neten, hogy én is csak egy alkalmazott vagyok tulajdonképpen... :)

szánmonoxid 2020.07.01. 16:11:34

@arthurthedent:
Bocs, de most fizetsz 655 ezret ÉVENTE. Nincs, aki ennek az ötödét fizetné.
A 90 ezerrel ez lesz mondjuk 1 115 000 .
Ennél egy átlag melós még mindig kurvára sokkal többet fizet be, és jóval kevesebb marad a zsebében, mint neked.
(Az fizet 1 115 000 Ft-ot, akinek 2,7 millió Ft körüli a szuperbruttója, és ebből a 2,7 millióból ő még lead 450 ezret SZJA-ként marad neki 2 250 ezer zsebben, ami havi 187 500 Ft-ja.
Igaz, a maradék 665 ezret a munkaadója fizeti, de ez a munkavállalóra eső költség.. Nos neked a folyamatos sírásod mellett marad így havi 1 milliód meg a resztli, vesd ezt össze az ő 187 ezrével. Ha kórházba kerülsz, akkor bizony az ő adójából kezelnek téged. Akkor ugye nem ég az arcod?)

Pont ezért nagyon ellenszenves, amit itt csinálsz.

Bambano 2020.07.01. 16:12:12

@szánmonoxid: "ezért te is ugyanolyan ellátást kapsz az államtól": nem, én azért az adóért NEM KAPOK ugyanolyan ellátást. az 50 ezres kata alatti időszak nem 100%-ban nyugdíjalap, ahhoz 75 ezret kell fizetni havonta.

a többi tévedésedet hagyjuk.

szánmonoxid 2020.07.01. 16:13:24

@arthurthedent:
Ja, bocs, nem tudtam, hogy a NASA-Google közös vállalat ír a nevedben.
Ha eddig is csak hazudoztál, ahogy most, akkor hagyjuk.

szánmonoxid 2020.07.01. 16:14:47

@Bambano:
Írtam, hogy a nyugdíj kivételével.
Ha tudsz olvasni, az sokat segít az írott szöveg megértésében.

De lehet tételesen cáfolni, hogy mi nem úgy van. Ez az "akkor hagyjuk" egy tipikus menekülési forma, amikor nincsenek érveid.

arthurthedent 2020.07.01. 16:15:42

@szánmonoxid: "De sajnos, úgy látom, neked a kettős mérce csak akkor kettős mérce, ha téged érint hátrányosan (mihez képest, ugye - a mostani állapothoz, mert egy átlag alkalmazotthoz képest még akkor is kurva kedvező helyzetben leszel, a 40% adóval együtt is)."

ÉN NEM VAGYOK ALKALMAZOTT! NEM LESZEK JOBB HELYZETBEN, MERT NICSENEK MUNKAVÁLLALÓI JOGAIM. KIADÁSAIM VANNAK, KÉT KUNCSAFT KÖZT KIESŐ IDŐ, LEVONNAK TŐLEM 40%-ot ÉS NEM LESZ NYUGDÍJAM!

NEM AZ A BAJOM, HOGY MAGAS LESZ AZ ADÓ, HANEM AZ, HOGY MEGBÜNTETNEK MÁS KATÁSOKAT MEG NEM. HOGY AZÉRT FIZETEK HÉTSZERES ADÓT, MERT KEVÉS ÜGYFELEM VAN ÉS NEM AZÉRT, MERT HÉTSZERES A KERESETEM.

Hogy lehet, hogy nem vagy képes felvogni ezeket? Figyu, te egy robot vagy? Read-only módban van az agyad? Visszatöltöttél valam imentést? :D

Bambano 2020.07.01. 16:20:03

@szánmonoxid: rotfl 1 terás vinyó, hol élsz te?
a mentő szerveremből most fogom kihajigálni a másfél éves 10T-s diszkeket, leírom betűvel, hogy lásd, nem elírás: TÍZ terás diszkeket, mert kevés a hely. vagy 14-es vagy 16-os lesz benne. az azt jelenti, hogy havi 20 rugó volt csak a mentéshez használt tárterület. nem a mentő szerver en-bloc, csak a diszk.

igazad van, egy mekk mester tud venni mindent sokkal olcsóbban is, mint ahogy én leírtam. a kérdés az, hogy szerinted nekem melyik verziót kellene választanom, az olcsót, amivel nem lesz olyan jó a szolgáltatásom végeredménye, vagy a drágát?

a klasszikus kérdés: a te körzeti orvosod rendes autót vegyen drága gumival vagy ócsóér okosba mindent? milyen autója legyen, amikor rátelefonálsz, hogy az asszony vagy a szüleid sürgős segítségre szorulnak?

arthurthedent 2020.07.01. 16:20:48

@szánmonoxid: "De lehet tételesen cáfolni, hogy mi nem úgy van. Ez az "akkor hagyjuk" egy tipikus menekülési forma, amikor nincsenek érveid."

Vannak érveim, vagy hat blogbejegyzésben és vagy száz hozzászólásomban leírtam, de lapattannak rólad. MIntha a falnak beszélnék. A legelemibb szándék sincs benned az új ismeret befogadására.

- Kiment a biztosíték.
- Á, nem.
- Nézd, itt nincs fázis!
- Á, nem.
- Nézd, nulla a feszültség!
- Dehogy.
- Nézd, az egész emeleten nincs villany!
- Fenéket.
- Mi van akkor?
- Áááááá, kifogytál az érvekből mi?! Nekem volt végig igazam ugye?

Bambano 2020.07.01. 16:26:35

@szánmonoxid: mit cáfoljak tételesen, hogy nem úgy van?
értesz hozzá? nem. nyilvánvalóan nem, két okból se:
1. látszik.
2. nem érthetsz minden katás minden szakmájához és vállalkozásához

tehát nem lehet megmagyarázni neked, hogy amit írsz, az nem úgy van, mert nem érted meg, nekem meg nem hiszed el.

csak egy példa: lovagoltok itt a 20 ezer forintos nyomtatón scannerrel meg háncsszoknyás benszülött gizivel. rotfl. 20 ezer forintért egy rendes festékkazettát adnak. szerinted mi az olcsóbb?
1. veszek 20 ezerért egy tintafröcsit, ami pont akkor fog beszáradni, amikor fontos lenne nyomtatni, megtervezem rajta a dokumentum kinézetét, megírom hozzá a programot, elviszem a céghez, rátolják a nagyteljesítményű lézerre és széthullik az egész formázás a picsába
2. veszek egy ugyanolyan gyártmányú, ugyanolyan szoftverrel felszerelt kisebb kapacitású lézert, megtervezem a dokumentumot, beviszem a programot, működik.

te biztos az elsőt fogod választani, én viszont tudom, hogy a második összességében olcsóbb.

arthurthedent 2020.07.01. 16:26:55

@Bambano: "a mentő szerveremből most fogom kihajigálni a másfél éves 10T-s diszkeket"

Vettem erre egy 10 éves dell poweredge szervert, ebayen angol cégtől. Beleraktam 9 darab 6 terás új vinyót. A winyók volt 450 000 forint. Még kéne bele legalább egy hot-spare. Meg kéne még egy ilyen tükrözni a szervert ha valami lenne. :)

De persze amin számolok, abban 6 darab 250 gigás új SSD-t tettem, az egy IBM használt szerver, ilyen:
www.google.com/search?q=ibm+x+3850+x5&sxsrf=ALeKk03r5DEIl4dTM_LGJhB8BgG7etZBAQ:1593613462851&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwix5vLioKzqAhUylosKHc9WCgIQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1745&bih=968#imgrc=1WNC5K92Dz02zM

Négy CPU, 4x10 mag, 2x hyperthread, 128 GByte RAM. Ez a két gép folyamatosan megy, meg a desktop. 500 - 1000W 24 órában.

Bambano 2020.07.01. 16:31:36

@szánmonoxid: "Ennél egy átlag melós még mindig kurvára sokkal többet fizet be, és jóval kevesebb marad a zsebében, mint neked.": aaaaaaaaaaa...

az átlag melós a tudományos munkájáért kevesebbet kap, mint Arth? vagy az átlag melós az átlag szintű munkájáért kevesebbet kap, ami egyébként akár arányos is lehet?

Bambano 2020.07.01. 16:34:51

@arthurthedent: jaaa, a 3850-hez tényleg kell a három fázis :P

bezzeg ha most vennél egy ryzent, 64 mag, 128 szál, valamivel kisebb fogyasztás...

én meg vettem egy cooler master mastercase 5 házat, oszt kiderült, hogy utólag nem bővíthető, mert a köcsög cm nem árulja a hozzá való alkatrészt... úgyhogy csak úgy tudom növelni a diszk kapacitást, ha cserélem a diszket. de mivel nem akartam kockáztatni, úgy, félszerver alaplap, ecc ram, távmenedzsment, ilyenek. mivel elzárt helyen van, az már mindegy, hogy a ház hogy néz ki.

arthurthedent 2020.07.01. 16:35:08

Ja és még egy: családi házba kellett költöznöm, hogy tudjak rendesen dolgozni. Amúgy egész napomat a céges irodában töltöttem, addig rohadtul nem érdekelt a zaj és a szomszédokat sem érdekelte, hogy pár szervert elindítottunk a munkához.

A családi házat még most is fizetem a banknak, de persze nincsenek kiadásaim, mert akár dáciával is járhatnék meg pendriveon is tesztelhetném az adatbázisklasztert.

Megkérdezi a kliens, hogy ha átraknánk a 10 terás adatbázist egy három nodeból álló galera clusterre, és megomlana a rendszer, akkor mennyi idő lenne ami alatt újra elindulnának a szerverek meg bírná -e, hogy kétmillió adattábla van. Ja főnök, mindjárt főnök, hozom a pendrive-ot és kipróbálom. :D

De persze ige, ez egy stratégia. Lehetsz te olyan vállalkozó is, akinek egy laptopja van a konyhaasztalon és dáciával jár. Bizonyos dolgokra az is jó, akár még keresni is lehet vele. Csak nem mindenkinek ez a módja.

P1sty 2020.07.01. 17:58:03

@arthurthedent:
"Meg amikor kétkártyás teló kell"
Mert azvalami extrém különlegesség, mi? Amiről most kommentelek, az egy egy éves leggagyibb tablet a nemhülyés műszakiból (hiába, nem tellik 300 ezres almásra, sőt még az asztalim is raspbpi), és láss csodát, hány sim hely van benne? 2! Nahát....

P1sty 2020.07.01. 18:09:00

Meg ha már itt megy a sírás a nagy költsegek miatt, át lehet menni áfásba is, és akkor leírhatod a nagy-hatalmas költségeidet. Ja, hogy úgy már rosszabb biznic, mint 5% általánnyal?
Amúgy pl. egy színésznek, újságírónak, focistának(!) egész pontosan milyen hatalams-ordas nagy költségei vannak, ami indokolná az 5 %-ot?

Rocky2 2020.07.01. 18:10:16

@szánmonoxid:
Valóban nem életszerű, azt inkább el tudnám képzelni, hogy a többi helyen nem adott számlát.
De azért lehet arra is magyarázat, hogy tényleg nincs több munkája. Pl. év elején nem volt munka (ez nem meglepő kőműveseknél), aztán meg beteg volt 2 hónapig, utána még kicsit pihent, hogy teljesen rendbejöjjön. Nem sokan keresik, mert tudják, hogy nem túl jól dolgozik, ám annál drágábban. Te is csak azért bíztad őt meg, mert távolabb laksz, nem hallottad még hírét, a többi kőműves meg, akit megkeresett, mind csak jövő évre tudta volna bevállalni a munkát, úgy tele vannak. Sokalltad ugyan, amit kér, de ő volt az egyetlen, aki azt mondta, 1 hónap múlva tud kezdeni, hát rábólintottál. Szeptemberben aztán végre el tud menni nyaralni, miután Nálad végzett, mert akkor van rá ideje (meg végre pénze is), úgyhogy akkorra beütemez egy-két külföldi utat. Utána aztán még próbál pár helyen elcsípni munkákat, de mindenhol magasnak tartják az árajánlatát, találnak olcsóbb szakit, ezért ő hoppon marad. Aztán már itt a szezon vége, nov.-dec. pangás. Hát így alakult úgy, hogy nem lett több megbízása egész évben.
Szóval ha a fenti helyzet áll elő, akkor meglepődsz ugyan, hogy hogy a fenébe nem volt egy kőművesnek több munkája az év során, de azt mondod, hogy ez esetben tényleg vitán felül áll, hogy az alkalmazottad volt, ezért legalizálod a viszonyt a munkaszerződés aláírásával, és egyúttal fel is mondasz a jóembernek, és kifizeted az addigi járandóságát (meg a közterheit persze), vagy azért vitába szállnál az egy megbízós vállálkozó -> munkaviszony érveléssel?

Bambano 2020.07.01. 18:21:45

@P1sty: csináld már azt, hogy tájékozódsz, mielőtt ekkora marhaságokat írsz.
a katás nem írhatja le a költségeit. pont.
az is hiba, hogy egy kalap alá veszed azt a katást, akinek nincsenek nagy költségei, azzal, akinek vannak. mint ahogy a törvény is ezt csinálja, nagyon helytelenül.

Bambano 2020.07.01. 19:09:59

egyébként kíváncsi lennék, akkor mi lesz, ha hirtelen fogom magam és elmegyek főállásba dolgozni. akkor is katás adócsaló leszek?

arthurthedent 2020.07.02. 05:54:09

@P1sty: "Meg ha már itt megy a sírás a nagy költsegek miatt, át lehet menni áfásba is, és akkor leírhatod a nagy-hatalmas költségeidet."

OKés
1) Bizonyos összeghatár felett nem "át lehet menni áfásba", hanem kötelező áfakörösnek lenni.
2) Attól még nem lehet "leírni" a költségeket, csak visszaigényelheted az áfát. Katás vállalkozó tételes költségelszámolást nem adhat be. A bevétele után fizet adót, ami havi 1 millióig fix 50 000, felette 40%.

arthurthedent 2020.07.02. 06:01:34

@P1sty: "Amúgy pl. egy színésznek, újságírónak, focistának(!) egész pontosan milyen hatalams-ordas nagy költségei vannak, ami indokolná az 5 %-ot?"

Csak, hogy megint visszatárjünk ugyanoda. Több mint 300 000 katás vállalkozó van. Nem tudom, hogy hány focista van és azoknak mi a költségük, én csak azt tudom, hogy nekem mik a költségeim. Nem 5%, az 5% csak akkor van, ha szerencséd van.

Ahogy mondtam is, én az év elején körülbelül 5%-ot adóztam, most 9%-ot, régebben 5% és cirka 15% között. A bevételem után, ami nem ugyanaz, mint amikor egy KFT vagy egy munkavállaló fizetne ennyit.

Amúgy ha megnézegetnéd a kft-ket, akkor rácsodálkoznál, hogy hány kft fizeti a bevételének kevesebb mint 5%-át adóként. Meg nagy cégek, mint pl. a tesco, ahol elköltségelik a bevételeiket aztán köszönik szépen jól vannak.

P1sty 2020.07.02. 13:24:12

@arthurthedent:
Csak ismételni tudom magam, amíg az éhenhaláshoz is kevés minimálbérből 44% adóelvonás van (és pont ez az elvonás a a különbség a létminimum és az éhenhalás között), addig jogosan csípi az emberek szemét az 50 ezer havi 1 millióig. Mondom, még egy minimálbéres is többet adózik ennél.
Persze, ha veszel magadnak kombájnt 70 millióert, az költség. Az, hogy a lakásodból egy szobát irodának használsz, az nem az, meg az se, ha számítógépet veszel. Ha sok a költséged, csinálj kft, azt írd le.
Alapvetően se én, és szerintem más se a vállakozók, meg a sikeres emberek ellen beszélünk, hanem az ellen, ha valaki jól keres (pl havi 300 fölött), és kevesebbet adózik egy nyomorgó minimálbéresnél. Ez nem egyenlő közeherviselés.

P1sty 2020.07.02. 13:28:05

Plusz még azért ez a költség dolog is még egy misét. Azzal, hogy veszel magadnak egy gépet, lesz egy géped, a vagyonod nem csökkent. Ennyi erővel a munkavállaló is leköltsegelhetné a rezsit meg a kaját, mert hogy az neki a munkavégzéshez kell, mert ő maga a munkaeszköz, neki azt karban kell tartania.

arthurthedent 2020.07.02. 14:55:21

@P1sty: "Ennyi erővel a munkavállaló is leköltsegelhetné a rezsit meg a kaját, mert hogy az neki a munkavégzéshez kell, mert ő maga a munkaeszköz, neki azt karban kell tartania."

A katás sem költségelheti le amit vesz. Most örülsz?

"Alapvetően se én, és szerintem más se a vállakozók, meg a sikeres emberek ellen beszélünk, hanem az ellen, ha valaki jól keres (pl havi 300 fölött), és kevesebbet adózik egy nyomorgó minimálbéresnél. Ez nem egyenlő közeherviselés."

A kormánynak nem áll szándékában megváltoztatni ezt. Ha gondolod, akkor szerintem indíts egy pártot, hogy te mindenáron adóemelést szeretnél, mert dögöljön meg a szomszéd tehene is, aztán majd meglátjuk, hogy hányan értenek egyet veled.

A katás egyébként körülbelül annyit fizet mint a minimálbéres:
1) Viszont a katás számára nincs garantálva a minimálbér.
2) A katásnak költségei vannak.
3) A katás nem veheti igénybe a családi adókedvezményt.

Így aztán, ha mindent figyelembe vettünk szerintem nyugodtan váltsd ki a vállalkozóit akár munka mellett és dőzsölj te is. Élj nagylábon, gazdagodj, gyarapodj. Senki sem tiltotta meg neked, vagy három négyszázezer ember csinálja az országban.

P1sty 2020.07.02. 15:33:01

Figyelj, ha valaki jobban él a jövedelméből, mint egy minimálbéres, de kevesebb adót fizet, az igazságtalan. Pont. Jobban élsz mint egy minimálbéres? Hát lenne rá egy igen nagy összegű fogadásom, hogy nem kicsit. Kevesebb adót fiztsz? Naná. Akkor nincs miről beszélni.

Nem azt mondtam, hogy a katás költségelhet, tudom, hogy nem. Azt mondtam, hogy ha neked figyelembe vesszük a "bevételed" mellett a munkádhoz szükséges költségket, amikor azt akarjuk kihozni, mennyit is keresel valójában, akkor vegyük figyelembe ezt a munkavállalónál is, és akkor rögtön kijön a maek, hogy ha te "alig keresel", akkor a melós meg konkrétan semmit.
Az is nevegséges, hogy itt fentebb valaki a számítógépére meg az autójára mint költség hivatkozik. Ha veszel a munkádhoz autót meg gépet, akkor a magánéletedben is van dráva autód és drága géped. Ugye nen csak "hivatalos" ügyekhez használód ezeket, mint mondjuk egy cég? Hát nem, ugye?

P1sty 2020.07.02. 15:42:12

Egyébként az egyenlő közteherviselés az mióta "dögöljön meg a szomszéd tehene"? Még csak azt se mondtam hogy aki jobban keres fizessen többet, mert ne, mert az igazságtalan, na de hogy, kevesebbet?
Nem érzed, hogy 10 évig egy igazságtalan (de jogi szempontból nem törvénytelen) kedvezményben részesültetek eddig? Most ennek kedvezménynek egy RÉSZÉT, és csak egy részét vonják vissza, és még te vagy felháborodva? Sőt, eleve csak azt a részét, amelyik az eredeti szándéktól eltérően lehetővé teszi hogy, bújtatott munkaviszonyban használják ki a kedvezményes adózást?

Bambano 2020.07.02. 16:39:45

@P1sty: aki ennyire nem ért hozzá, mint te, az jó lenne, ha nem lenne ennyire szorgalmas, amikor kommentelni kell.

P1sty 2020.07.02. 18:37:52

@Bambano:
Oké, te vagy az áldozat az 5% adóddal, nagyon sajnállak, hogy a kormány így kibasz veled, ez szörnyű, teljesen együttérzek, mindjárt el is sírom magam, utána meg kimegyek az utcára tünetni értetek, hogy havi 1 milkáig továbbra is egy minimálbéres adójának 60%-át fizessétek havonta.

arthurthedent 2020.07.02. 19:59:38

@P1sty: "Nem érzed, hogy 10 évig egy igazságtalan (de jogi szempontból nem törvénytelen) kedvezményben részesültetek eddig? Most ennek kedvezménynek egy RÉSZÉT, és csak egy részét vonják vissza, és még te vagy felháborodva?"

Zseniális, hogy ezerszer el lett mondva, hogy mit terveznek, az egész vagy öt mondat, de napok után sem bírod felfogni, hogy nem vonnak vissza semmiféle kedvezményt. Meg nem is volt semmiféle kedvezmény.

"Sőt, eleve csak azt a részét, amelyik az eredeti szándéktól eltérően lehetővé teszi hogy, bújtatott munkaviszonyban használják ki a kedvezményes adózást?"

Nincs olyan, hogy jogszabály meg annak az "eredeti szándéka". Amikor egy politikus ilyet mond, akkor szivat téged, ne higgy neki! Nincs olyan, hogy bújtatott munkaviszony és nincs olyan, ami ezt lehetővé teszi. Akikre a politikusok ma célozgatnak, azok nem lehetnének katások és azoknak valószínűleg ez a változtatás sem fog gondot okozni.

Ebből az egészből semmit sem értesz, nem vagy hajlandó elgondolkodni rajta, folyamatosan csak a hülyeségedet hajtogatod.

"Oké, te vagy az áldozat az 5% adóddal"

Nem b+, nem az 5%, hanem a 40% adóról van szó. Ami nem adó, hanem büntetés.... ahh, én vagyok a hülye, hogy ezredszer is megpróbálom elmagyarázni!

arthurthedent 2020.07.02. 20:05:18

@P1sty: "Pont. Jobban élsz mint egy minimálbéres? Hát lenne rá egy igen nagy összegű fogadásom, hogy nem kicsit. Kevesebb adót fiztsz? Naná. Akkor nincs miről beszélni."

Én katás vagyok, jelen pillanatban havi 90 000 forintot fizetek, cirka 8-9%-ot.Négy hónappal ezelőtt 5% adót fizettem. Előtte meg 14%-ot. Van munka bőven, holnap felmondasz és habzsidőzsi. Olyan rohadt módon irígyled a habzsidőzsi életet, nyugodtan felmondhatsz, aztán nyomod az ipart, nem kell hozzá semmi, te magad mondtad, semmi kiadás, milliós fizetés, 5% adó, minden rohadt nagy buli.

És ha az igazságérzeted zavarja simán beleteszel pár százezer forintot és elküldöd a magyar kormánynak. Mert te több adót akarsz fizetni. Mi a franc tart vissza?

P1sty 2020.07.02. 20:20:50

Jó, ok, én befejeztem. Valóban nem tudom felfogni, hogy lenne igazságos, hogy egy minimálbérestől havi 85 ezret von el az állam, és marad neki nettó nemegész 110, a katástól meg havi 1 millióig 50 ezret.
Nyilván én vagyok a hülye, bár ez látszik is abból, hogy még ebben az országban élek.

Bambano 2020.07.02. 20:27:39

@P1sty: válasszuk szét a mondandódat tények látszatát keltő szövegekre és véleményre.
az, hogy szerinted jó a katásokat most megszivatni, az egy vélemény és én ezt tiszteletben tartom. ezzel nincs is semmi probléma.

azt, hogy fogalmad sincs a magyar adórendszer működéséről, az tárgyi tévedés, és nem érdemel tiszteletet. sületlenségeket írtál sorozatban csak azért, mert lövésed sincs az egészről. például "Ha veszel a munkádhoz autót" azt, állításoddal ellentétben, nem használhatod magáncélra, csak akkor, ha befizeted a cégautó adót, ami egy rakás pénz. a számítógépedet dettó. akkor vonhatod le a beszerzéseid áfa tartalmát áfakörös adóalanyként, ha biztos, hogy a megvásárolt eszköz kizárólag a vállalkozás érdekeit szolgálja. ha nem biztos, akkor nem vonhatod le.

ugyanígy súlyos problémád van a bevétel és a jövedelem kifejezések közötti különbség megértésével. közgázból bukta.

tehát amíg ekkora lyukak tátonganak a tényszerű ismereteidben, addig ne legyél szorgalmas posztoló, szorítkozz a vélemény kategóriába eső kijelentésekre.

P1sty 2020.07.02. 20:55:08

@Bambano:
Na jó, utolsó hozzászólásomként, aztán tényleg végezem.
Ha figyelmesen olvastad volna, épp azt írtam, hogy ha egy cég (kft, rt, stb) vesz autót, számítógépet, az valóban költség, de neked, katásnak, mivel nem válik el a vállalkozasod tulajdona és a magántulajdonod, ezért magadnak veszed, te használod, nem csak munkára, hanem bármire, ezért neked ez valójában nem költség. Mondjuk ha fröccsöntőgépet, vagy kombájnt veszel, azt nehéz nem munkára használni, de te nem fröccsöntőgépet és kombájn említettél, min a bevételeddel szembenálló költséget, hanem laptopot, számítógépet, elefont, autót.

arthurthedent 2020.07.02. 21:53:21

@P1sty: "vesz autót, számítógépet, az valóban költség, de neked, katásnak, mivel nem válik el a vállalkozasod tulajdona és a magántulajdonod,"

Hát nem tudom észrevetted -e, de a kft is valakinek a magántulajdona.

Azért ez csodás ám, statisztikailag ennyi idő alatt már lehetett volna legalább egy-két érved, aminek van valami értelme.

arthurthedent 2020.07.02. 21:56:24

@Bambano: "ugyanígy súlyos problémád van a bevétel és a jövedelem kifejezések közötti különbség megértésével. közgázból bukta."

na jó, azért bevételt meg a jövedelmet összekeverni nem "közgázból bukta", hanem "józan észből bukta". meg miután hatszor elmondanak valakinek valamit és utána is hajtogatja, akkor már igazából a turing teszten bukott meg a csávó szerintem.

arthurthedent 2020.07.02. 22:06:53

@P1sty: "Jó, ok, én befejeztem. Valóban nem tudom felfogni, hogy lenne igazságos, hogy egy minimálbérestől havi 85 ezret von el az állam, és marad neki nettó nemegész 110, a katástól meg havi 1 millióig 50 ezret."

1) Az adórendszerben nincs olyan, hogy "igazságos". Az adórendszer úgy mműködik, hogy az egyik embertől elvesznek ennyit, a másikból meg annyit, mert az állam elég erős és megteheti.

Az IGAZSÁGOS ADÓRENDSZER a vesztes emberek mantrája, gyerekes butaság. Pont olyan, mint amikor mondod a gyerekednek, hogy nem kap több csokit és elkezd hisztizni, hogy "ez nem igazság".

Az adórendszer soha nem volt és nem is lesz "igazságos", maximum neked kedvező vagy másnak kedvező.

2) A számaid egy jól megválasztott alkalmazott (a legalja) és egy jól megválasztott katás vállalkozó (a legteteje) volt, felteszed, hogy a katásnak nincs kockázata, minden frankón megy, nincs kiadása és így tovább.

3) A legelejétől nem arról van szó, hogy a kormány növelni akarná a katások adóját. Nem akarják, csak nemrég növelték a 6 misit 12 misire. Senki sem tiltatkozna az ellen, ha mondjuk 50 ezerről felemelnék 75 ezerre vagy sávosan arányosabbá tennék. Nem ezt teszik, meg akarják büntetni azokat a cégeket, akik katásoknak komoly munkát adnak, kivéve, az állami cégeket, mert azoknak továbbra is szabad lesz.

Kimondják, hogy aki komoly munkát ad a cirka 400 000 magyar kisvállalkozásnak, az csaló, visszaél a törvény adta jogaival, kivéve, ha állami cég, mert azoknak szabad.

EZ ELLEN TILTAKOZNAK AZ EMBEREK. EZ A TÉMA. NEM AZ, HOGY TE SZERETNÉL NAGYOBB ADÓKAT KIVETNI A VÁLLALKOZÓKRA, MERT TE SOHA NEM VOLTÁL KÉPES VÁLLALKOZNI.

4) Azért b+ az sokat elárul, hogy sehogy sem bírsz arra az álláspontra jutni, hogy csökkentsék az alkalmazott adóit, mindenáron azon erőlködsz, hogy a katások adóját növeljék.

Bambano 2020.07.03. 02:05:20

@P1sty: nem érted. még mindig nem érted.
nem ugyanolyan gépet vennék magamnak itthonra, mint a vállalkozásomnak. pláne nem ugyanolyan autót. például a telefonköltségemben benne van egy gsm terminál, amivel a felügyeleti rendszer sms értesítéseket küld. nulla hasznossága van a privát életemben. Arth kolléga se otthoni felhasználásra vette a duplatápos (1300 watt/darab) 3850-et üvöltő ventilátorokkal meg 128 giga rammal. ilyet nem vesz az ember csézni. az előző gépemet se vettem volna meg, ha nem céges fejlesztést csináltam volna rajta. filmet nézni elég lett volna annyiért gép, amennyiért a procit vettem.

az, hogy olyan cuccot vegyek, ami az otthoni felhasználáshoz KÉPEST kell a vállalkozásba, az vállalkozási költség. az, hogy ezeknek legyen rendelkezésre állása, stb. az költség. az, hogy az autón mindig olyan gumi legyen, amivel bármikor el lehet indulni, az akksija mindig beindítsa, matrica legyen rajta, az mind költség. a civil autómra két megyei matricát szoktam venni, mert annyi elég a civil életemhez. a melós autómra éves matricát veszek, 4.5x annyiért. láttam már embereket, akiknek a vállalkozási autója "dobozos", kisáruszállító, kétüléses. nem civil.

vehetek 20 ezerért tintafröcsit itthonra, amivel nem tudom elvégezni a vállalati melót. vagy vehetek 120 ezerért rendesebb nyomtatót, amivel igen. 100 rugó költség. vehetek 8 ezerért tplink switchet itthonra, mert csézni meg fácsézni elég. vagy vehetek 70 rugóért soho switchet, ami olyan, mint egy céges, meg 140-ért olyan routert, ami akár vpn-t is bír, és van rajta rendes tűzfal. mert az, hogy ellopják a csé accomat, kit érdekel. de ha megrendelői cucc sérül, abból büntetés van. nem sok, lehet találgatni... mikor a rendőr figura beejtette a kocsi kárpitjába a pendrájvot és azt hitték, elveszett, 5 misire mázsálta meg az állami hatóság az állami rendőrt. én nem ötöt kapnék érte, hanem sokkal többet.

néha el kell menni egy kis oktatásra, az is csak párszázezer, mikor mennyi...

ha ezek után sem érted, akkor feladom.

szánmonoxid 2020.07.10. 04:30:12

@Bambano:
Bocs, elfelejtettem, hogy itt mindenki olyan szerverfarmot üzemeltet otthon a sufniban, amihez képest a Google-éi a lófaszban sincsenek.

Te is a nagyotmondó világbajnokságra edzel, mint a blogot üzemeltető szerencsétlen?

Amelyik vállalkozónak sok a kiadása, az nem katázik.
Ha nektek is annyi lenne, amennyit itt nyöszörögtök, ti sem katáznátok. Vannak kedvezőbb adónemek, ha vannak kiadásaid is.

"vehetek 120 ezerért rendesebb nyomtatót" - ami mondjuk eltart 10 évig. Évi 12 ezer Ft. Ennyit egy hétvégén elsörözöl. Szánalmas vagy a nyígásoddal.

@arthurthedent:
Kétkártyás telefon is van már 40 ezer Ft alatt is. Az enyém is az, bár sosem volt benne másik kártya, de a helye ott van. Alapból minden kínai telefon olyan már vagy 5 éve. A világmárkák is.

Te vagy a hülye, te szerencsétlen pöcs, mert nem érted meg, hogy még a 40% adóval is felét fizeted, mint egy alkalmazott. Volt egy kiskapu, amit elbasztak, te ezt kihasználtad, most rábasszák az orrodra, és vonyítasz, hogy jaj, de igazságtalan.
Hát nem az.
Eddig volt igazságtalan az, hogy lófaszt sem adóztál.

arthurthedent 2020.07.10. 06:01:53

@szánmonoxid: "Amelyik vállalkozónak sok a kiadása, az nem katázik.
Ha nektek is annyi lenne, amennyit itt nyöszörögtök, ti sem katáznátok. Vannak kedvezőbb adónemek, ha vannak kiadásaid is."

Hát ez butaság. Ha 12 millió körül van az adód és sok a kiadásod, akkor még mindig nagyon kedvező a kata. Nyugodtan utánaszámolhatsz, rá is kereshetsz a neten.

Megint a régi dal, feltételezed, hogy a vállalkozó hazudik, megvádolod hazugsággal, közben meg általános iskolás matekkal simán belátható, hogy amit mondasz az egyszerűen nem igaz.

"Te vagy a hülye, te szerencsétlen pöcs, mert nem érted meg, hogy még a 40% adóval is felét fizeted, mint egy alkalmazott."

És mondjuk hatszorosát annak mint a másik vállalkozó csak azért, mert a másik vállalkozó történetesen állami cégnek dolgozik. És semmi, de semmi olyan dolgot nem kapok, amit "egy alkalmazott". És mondjuk nem lesz nyugdíjam sem.

"Volt egy kiskapu, amit elbasztak, te ezt kihasználtad, most rábasszák az orrodra, és vonyítasz, hogy jaj, de igazságtalan."

Ha neked 450 000 forintot kellene fizetnek júniusban adóznod, a szomszédnak meg ötvenet, mert te egy külföldi cégnek dolgozol míg a szomszédod mondjuk a rendőrségnek, akkor nem vonyítanál, hogy igazságtalan?

"Eddig volt igazságtalan az, hogy lófaszt sem adóztál."
Könnyen lehet, hogy az elmúlt években összességében többet adóztam mint te. Merthogy nem is olyan régen 6 millió volt ám a határ és az afeletti részre 40% adót kellett ám fizetnem. Meg idén is 40%-ot fizetek majd a 12 millió feletti részre.

""vehetek 120 ezerért rendesebb nyomtatót" - ami mondjuk eltart 10 évig. Évi 12 ezer Ft. Ennyit egy hétvégén elsörözöl. Szánalmas vagy a nyígásoddal."

Aha, mondja egy alkalmazott, akinek gőze nincs az egészről. Havonta kinyomtat hat oldalt, ha behal a gépe akkor is kap fizetést és ha behal a gépe a munkahelyén, akkor vigyorog, hogy ma nem kell dolgoznia, de azért erőlködik, hogy miért keres a másik többet.

arthurthedent 2020.07.10. 06:08:04

@szánmonoxid: . "Évi 12 ezer Ft. Ennyit egy hétvégén elsörözöl."

Nem akarlak elkeseríteni, de én a hétvégén dolgozom. Te meg sörözöl. Tudom, nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, sajnos nekem nem így megy ám!

Ebből építettem magamnak egzintenciát. Szerszámok, műszerek, eszközök. Évekig tartott. Most azt mondjátok, hogy lehúzhatom a rolót, de örüljek, mert van bőven időm felkészülni.
süti beállítások módosítása