wagmg

wagmg

A kalocsai érsek

2024. július 30. - arthurthedent

A kalocsai érsek (Archiepiscopus Colocensis) megsértődött. Az olimpia nyitóünnepségét nézte, ott kigúnyoltak egy régi festrményt, ami egy olyan jelenetet ábrázolt, amit a kalocsai érsek igen kedvel. Ezért aztán nagyon kiakadt, irgum-burgum nyilatkozott, hogy ezt nem lenne szabad. Neki nem kellene kiakadnia, mert azok a festmények, amik olyan dolgokat ábrázolnak, amiket ő kedvel nem lehetnének vicc, tréfa, gúny tárgyai. Debezzeg, ha az ő haverjai is gyilkolának minden kis sértésre, akkor bizony nem viccelődnének velük, ugye...

Namost gondolkodtam rajta, hogy erre én mit mondhatnék, amit érdemes lenne mondani, összhangban is lenne azzal, hogy mit érzek és a kalocsai érsek számára sem lenne sértő, gúnyos, vicces vagy ilyesmi. Azaz ja, azt hiszem, hogy attól nem kell tartanom, hogy valamit viccesnek tart[1].

Szóval arra gondoltam segítek. Van tapasztalatom. El tudom mondani, hogy van magyarországon pár millió ember, aki nem hiszik, hogy a világegyetemet nekik teremtették volna, nem hiszik, hogy a világegyetem mindenható ura az ő személyes barátja, nem hiszi, hogy megsúgták neki mi az egész világegyetem célja.

Namost én is közéjük tartozok, ezért van tapasztalatom, tudom, hogy mit lehet csinálni, amikor kigúnyolják az embert. Mármint tényleg kigúnyolják, tényleg megsértik, nem egy kedvenc jelenetet ábrázoló festményhez hasonló dolgot csinálnak egy másik városban egy sportcsarnokban. Amikor közvetlenül beszólnak, nem csak célozgatnak egy régi festménnyel, ami egy vacsorajelenetet ábrázol.

Namost ilyenkor mi vagy (1) visszagúnyolódunk vagy (2) ha nem jut eszünkbe semmi, akkor csendben maradunk. Nem jó felháborodni, kiabálni, elégtételt követelni, a kigúnyolás ellen az nem működik. Főleg, ha az embernek nincs hatalma az illető felett. Kigúnyoltak, kigúnyoltak, mit lehet tenni? Előfordul...

Namost persze az én életem nem a megbocsájtás parancsára épül. Nekem nincs előírva, hogy megbocsássak vagy szeressem az ellenem vétkezőket, úgyhogy én szabadon döntök. Számomra vonzó a megbocsájtás, mert ha megteszem úgy érezhetem, hogy tettem valamit, nem csak parancsot követtem, nem csak imitáltam, hanem ténylegesen túltettem magam a sértésen. Elértem valamit, jobbá tettem a világot.

Merthogy tudjuk ám, évszázadokon, évezredeken keresztül próbálgattuk, megértettük, hogy az a világ, ahol nem lehet bárkin nevetni, bárkit kigúnyolni előbb vagy utóbb mindig szörnyű szenvedést hoz. Előbb-utóbb nem csak a humorérzékünk a tét, hanem a szabadságunk, a testi épségünk, az emberi mivoltunk, az életünk...

Ha vannak kigúnyolhatatlanok, vannak, akik kegyetlenkedhetnek. Példa, jelentekző ezekre a szerepekre most is van és vérfagyasztó módon megegyezik a két csapat. És igen, ezzel megválaszoltuk a kalocsai érsek dilemmáját: ha gyilkolnának és kegyetlenkednének kigúnyolhtatatlanok lennének. Csak nem éri meg.

 

[1] Akiknek szüksége van a magyarázatra: A kétértelműség szándékos.

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr3818456821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.07.30. 08:36:20

Atya Úristen!
Ennyi demagógiát honnan kotortál össze?

arthurthedent 2024.07.30. 08:41:06

@gigabursch: Ne használj olyan szavakat, amiket nem ismersz! :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.07.31. 08:11:14

"Namost én is közéjük tartozik"

Karinthy csak álmában volt két macska és játszott egymással.

Veled viszont pszichológiatörténeti jelentőségű esemény történt: egy rövidke mondat közben váltottál személyiséget, így a mondatod végén már egyes szám harmadik személyben írsz a mondatot elkezdő énedről.

arthurthedent 2024.07.31. 10:32:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Veled viszont pszichológiatörténeti jelentőségű esemény történt: egy rövidke mondat közben váltottál személyiséget, így a mondatod végén már egyes szám harmadik személyben írsz a mondatot elkezdő énedről."

Nem olyan bonyolult, egy betűs elütés volt. Tartozik -> tartozok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.07.31. 11:22:58

@arthurthedent:

Rögtön sejtettem, de olyan jólesik néha kötözködni.

"Tartozik -> tartozok"

Legyen inkább tartozom, mert ikes ige.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.07.31. 11:26:50

Igaz, vannak ikes igék, ahol a szabály betartasa hülyén hangzik, na meg ilyenkor furcsa lehet a tárgyas igealak az alanyi helyett, de itt jobban hangzik a "tartozom" alak.

arthurthedent 2024.07.31. 13:53:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Legyen inkább tartozom, mert ikes ige."

Igen, tudtam, hogy ez lesz a következő. Maradjunk annyiban, hogy a szerző népies (sőt népiesch) nyelvezettel jelenítette meg a kultúrális különbségeket. :)

"Igaz, vannak ikes igék, ahol a szabály betartasa hülyén hangzik, na meg ilyenkor furcsa lehet a tárgyas igealak az alanyi helyett, de itt jobban hangzik a "tartozom" alak."

Gyermekkoromban olyan vidéken, olyan emberek közt nőttem fel, ahol ezt a dolgot rendre rosszul használták. Azóta megtanultam helyesen mondani, de bizonyos szituációkban (például amikor nem figyelek oda és gépelek) egyszerűen visszaesek a régi rutinba.

Lenyűgöző az emberi agy, sok évtized után is előkapja a már rég felülírt dolgokat és elkezdi használni őket. Állítólag ezért zuhant le pár nyugati gép, amit orosz kiképzést kapott pilóták vezettek. A műhorizont fordítva mozog oroszországban. :-O

aviation.stackexchange.com/questions/51791/how-is-a-confusion-possible-between-western-and-russian-attitude-indicators
süti beállítások módosítása