wagmg

wagmg

A történelem oktatás hülyeségei

2023. július 30. - arthurthedent

Annak idején középiskolában gondjaim voltak a történelem tanulmányaimmal. Azt hittem bennem van a hiba, egyszerűen nem érdekelt a sok marhaság, királyok, születtek, haltak meg, hadvezérek születtek, haltak meg, ésatöbbi, ésatöbbi. Kit érdekel?!

Mondom, azt hittem, hogy bennem van a hiba, a történelmet tanító emberek meg okosak, joggal néznek szakbarbár, műveletlen hülyegyereknek. Kiderült, hogy hülyeség, nem bennem volt a hiba. Bennük. Fogalmuk sem volt arról, hogy mi a történelem. Ezért voltak képtelenek megtanítani.

Eleve kiindulhatunk onnan, hogy Kádár rendszer volt, a világháború utáni világról nem csak, hogy nem tudtak tanítani, egyenesen tilos volt. Az orosz módszer volt a kötelező, amit most, az ukrajnai háború során értettem meg. A következőképpen hangzik:

(1) Ami igaz és tetszik nekünk, azt felesleges ismételgetni, magától is elterjed.

(2) A hazugságot állandóan ismételgetni kell, hogy megtanulják az emberek és elfogadják valóságként.

(3) Ergo mindig hazudni kell. Soha nem szabad igazat mondani, az elveszi a hazugságok terjesztésétől az energiát.

Aztán ott volt például a második világháború. Osztotta a tantónéni az észt, mintha tudta volna, hogy mi történt. Nagy vezérek, hős katonák, hős partizánok, miniszterelnökök, elnökök, tábornokok. Ostobaság! Lássunk egy példát!

Erwin Rommel, német tábornok, a legendás "sivatagi róka" nagyszerű stratéga volt, afrikában végül mégis vesztett. Bernard Montgomery britt tábornok legyőzte, stratégiával, kitartással, furfanggal. Tudjuk, tanultuk az iskolába. Kár, hogy marhaság.

Rommel az utánpótlásait az olasz haderő közvetítésével kapta meg. Az angol, lengyel, amerikai matematikusok bletchley parkban feltörték az olasz kommunikációt, ami a német Enigma kódológépre épült. Folyamatosan lehallgatták és megsemmisítették Rommel utánpótlását, a kivéreztetett Rommelnek végül alig pár tankja maradt, gyakorlatilag lőszer és üzemanyag nélkül. 

us_bombe_full.jpg

Kódtörő, kódneve "a bomba"... 

Rommel abban a tudatban halt meg, hogy azért vesztett, mert az olaszok közt árulók voltak. Nem, nem voltak. Matematikusoktól kapott ki.

A történelmet nem a tábornokok, a történelmet a tudósok, gondolkodók, mérnökök csinálják. A történészek a politikusokkal, vezérekkel, tábornokokkal foglalkoznak. Nem értik a történelmet, nem tudják mi történt.

Mondok valami mást! Tanultunk a második világháború bombázásairól, légicsatáról. Bombázták Magyarországot, bombázták Angliát, ment az áldás oda-vissza, nem?

Nem. A nyugat megalkotta az úgynevezett közelségi gyújtót, ami a légvédelmi lövedékben érzékelte, hogy közel van a repülő és felrobbantotta a lövedéket, hogy a repeszekkel megsemmisítse a repülőgépet. Egy gép lelövésére átlag 1000-2000 lövést kellett leadniuk előtte, átlag 80-at a közelségi gyújtóval. 

mk53_fuze.jpg

A lényeg a bomba hegyében van

A pörgéstől széttörik az elektrolit ampulla, nedvesíti az elemet, áram hatására elindul az oszcillátor, érzékeli a bombázó közelségét, felrobban a bomba. Hitler meg üvöltözik, hogy a német katona soha nem adja fel, kitartóbb, áldozatkészebb. Ja, nem, tüzérségi lövedékre nem hat a kitartás.

A történelmet a tudósok, kutatók, mérnökök csinálják, akik a gyógyszereket felfedezik, forradalmasítják az élelmiszeripart és a mezőgazdaságot, gépeket, műszereket, eszközüket fejlesztenek. A királyok, császárok, elnökök, miniszterek és miniszterelnökök csak élősködnek.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr2618182101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.30. 10:21:12

Átesel a ló túlsó oldalára. Háborúk lennének - voltak is mindig - tudósok, mérnökök nélkül is. Legföljenn GPS-irányítású bombák helyett kőbaltával gyilkolásznánk egymást.

A tudomány csak az eszközöket adja. Az érdekek és a konfliktusok nélkülük is háborúhoz vezetnének.

arthurthedent 2023.07.30. 10:49:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Átesel a ló túlsó oldalára. Háborúk lennének - voltak is mindig - tudósok, mérnökök nélkül"

Elolvasod még egyszer. Megpróbálod megérteni. Ha nem megy segítséget kérsz!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.30. 11:06:33

@arthurthedent:

Senki nem mondta, hogy a titkosszolgalatok, a kémek, a műszaki fejlesztés nem befolyásolja a háborúkat. Hiszen az ég is kék, a fű is zöld.

"Matematikusoktól kapott ki."

Nem. A felderítéstől. A matematikusok csak eszköz voltak. Háborús üzemre átállított polgári erőforrás.

De abban igazad van, hogy kva rosszul tanítják a történelmet. Nonszensz, higy egyik félévben '48-'49-et tanítják, a rá következőben meg az ókori Athént. Így a diák nehezen ismeri fel a _folyamatot_. Az évszámok magoltatása sem ér sokat, bár kell néhány, megint csak a folyamatok áttekintéséhez.

arthurthedent 2023.07.30. 11:37:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Senki nem mondta, hogy a titkosszolgalatok, a kémek, a műszaki fejlesztés nem befolyásolja a háborúkat."

Látom még mindig nem érted. Arról beszélsz, hogy mi "befolyásolja" a háborúkat. Én arról beszéltem, hogy mi a történelem. Nem csak "befolyásolja" és nem csak a "háborúkat".

"A matematikusok csak eszköz voltak."
Az eszközök nem gondolkodnak, nincs akaratuk és pláne nem szabad akaratukból teszik azt, amit tesznek. A katonák eszközök, rá vannak kényszerítve, hogy harcoljanak. A matematikusokat nem tudod rákényszeríteni arra, hogy forradalmi új gondolataik legyenek.

"De abban igazad van, hogy kva rosszul tanítják a történelmet. Nonszensz, higy egyik félévben '48-'49-et tanítják, a rá következőben meg az ókori Athént."
Na igen, ebben egyetértünk. Persze ez már egy másik dolog. Az itteni téma az volt, hogy a történelem tantónéni középiskolás fokon tanítja a Római Birodalmat, csak azt nem tudja, hogy hogyan működött a légió, hogy miért voltak képesek leigázni a fél világot, hogy konkrétan mit ettek az emberek és azok, akik nem a szenátusban vitatkoztak és nem a cirkuszban élvezték az előadást azok mi a francot is csináltak.

Évszázadokon keresztül ment a birodalom, a történelemtanár meg nem tudja, hogy mi a fenét is csináltak tulajdonképpen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.30. 12:07:44

@arthurthedent:

"A matematikusokat nem tudod rákényszeríteni arra, hogy forradalmi új gondolataik legyenek."

A katonákat sem arra, higy teljes erőbedobással harcoljanak. Erre mostanság épp az orosz hadsereg állítólag nem éppen túl magas harci morálja példa.

arthurthedent 2023.07.30. 12:13:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A katonákat sem arra, higy teljes erőbedobással harcoljanak. Erre mostanság épp az orosz hadsereg állítólag nem éppen túl magas harci morálja példa."

Az USA-ban volt egy katonai szakértő, aki a második világháborút vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy az összecsapások során a katonák mintegy 10%-a adott le lövéseket az ellenség irányába. A többi általában megpróbált elbújni.

A géppuskásoknál ez az arány sokkal magasabb volt, mert azok kettesével harcoltak.

Na persze ezt a hadsereg roppant módon kritizálta, azt mondták, hogy a felmérés egy baromsg volt.

A tanulság az, hogy az a katona, amelyik nem teljes lelkesedéssel harcol még használható. Az a matematikus, aki nem teljes lelkesedéssel matekozik semmit sem ér el.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.30. 12:15:35

@arthurthedent:

De a kódfejtéshez nem kellenek egetrengetően új felfedezések. A matematikus, tudós, mérnök örül, higy kirlátlanul kap pénzt a kutatásaihoz.

A te nézőpontoddal csak az a bajom, higy eltúlzod a műszaki fejlesztések szerepét. Adott esetben ez kimutatható, de ritka az olyan, hogy egy amúgy hóttgyenge, esélytelen fél egy műszaki-tudományos fejlesztésnek köszönhetően győzött. Persze van példa erre is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.30. 12:18:49

@arthurthedent:

"Az a matematikus, aki nem teljes lelkesedéssel matekozik semmit sem ér el."

Itt is lesz olyan matematikus, aki teljes erőbedobással eredményt ér el. Manapság már teamwork van, csak a filmekben létezik az egyedülálló zseni.

arthurthedent 2023.07.30. 12:46:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A te nézőpontoddal csak az a bajom, higy eltúlzod a műszaki fejlesztések szerepét."

Nem lehet azt eltúlozni. :D

"Adott esetben ez kimutatható, de ritka az olyan, hogy egy amúgy hóttgyenge, esélytelen fél egy műszaki-tudományos fejlesztésnek köszönhetően győzött. Persze van példa erre is."

Ez meg azért van, mert:
(1) Amelyik fél hóttgyenge és esélytelen, az nem szokott győzni. Pont azért, mert hóttgyenge, esélytelen.
(2) Amelyik fél hóttgyenge, annak nem szoktak komoly műszaki-tudományos fejlesztései lenni. Pont ezért esélytelen.
(3) Egy műszaki-tudományos fejlesztés nem szokott döntő lenni, sok fejlesztés szokott döntő lenni. Ha háborúba mész egy komoly fejlesztéssel veszítesz, de nem azért, mert a fejlesztés nem számít, hanem azért, mert a másik oldalnak valószínűleg sokkal több van.

arthurthedent 2023.07.30. 12:51:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "De a kódfejtéshez nem kellenek egetrengetően új felfedezések. "

Akkoriban kellettek. Olyannyira egetrengetőek voltak, hogy a németek el sem tudták képzelni, hogy feltörték a rendszerüket. A háború végéig bíztak a titkosító rendszerükbe.

Szerinted mennyire lehet eltúlozni annak a jelentőségét, hogy a szövetségesek végig olvasták a német birodalom belső kommunikációját?

Vagy amikor Ronald Reagan meglátogatta Gorbacsovot és elmondta nekik, hogy éppen kik szövetleztek a szovjetúnióban a megpuccsolására? Mert ilyen is volt, az USA olvasta a szovjet hadsereg kommunikációját, amihez Gorbacsovnak nem volt hozzáférése. :D

atomic power 1986DucaDuca 2023.07.30. 20:59:58

"A történelmet nem a tábornokok, a történelmet a tudósok, gondolkodók, mérnökök csinálják. "

Ez csak egy tényező, ami adott esetben befolyásolhatja a történelmet. Ezen kívül más tényezőknek is fontos, ha nem fontosabb szerepe van.

Ilyen például az időjárás ("tél tábornok"), a klíma, a földrajzi adottságok, migráció, történelmi allási személyiségek (pl. Jézus, Mohamed, Washington, Marx, stb.)

Két nagy háború (Napóleon oroszországi veresége, Hitler SZU ellen indított háborúja) a példa rá, hogy a technológiai - szervezési fölényben lévő háborúzó fél is olyan vereséget szenvedhet, ami jelentős mértékben befolyásolja a történelem további menetét.

A világ legerősebb hadserege a II. világháború után egy sor háborúban nem tudott győzni hatalmas technológiai és erőforrás fölénye ellenére.

atomic power 1986DucaDuca 2023.07.30. 21:08:13

történelmi - vallási személyiségek

arthurthedent 2023.07.31. 10:32:26

@atomic power 1986DucaDuca: "Ilyen például az időjárás ("tél tábornok")"

Közismert legenda, már írtam erről itt a blogon. A tél tábornok azt a felet segíti, amelyik jobban fel van készülve, nem fordítja meg a hadiszerencsét.

"Két nagy háború (Napóleon oroszországi veresége, Hitler SZU ellen indított háborúja) a példa rá, hogy a technológiai - szervezési fölényben lévő háborúzó fél is olyan vereséget szenvedhet, ami jelentős mértékben befolyásolja a történelem további menetét."

Hitler a háború elején technológiai fölényben volt az összes ellenfelével szemben. Le is győzte mindet. A háború végén már nem volt technológiai fölénybe, sőt, pont a szövetségesek voltak technológiai fölényben.

Mindeazonáltal persze, ha egy ország nekimegy az egész bolygónak, akkor nem fog nyerni. Nem is azt mondtam, hogy mindig az nyer, aki fejlettebb. Azt mondtam, hogy a történelmet a tudósok írják, nem a hadvezérek. Háromszáz év múlva kutyát nem fogja érdekelni, hogy ki nyerte a második világháborút, de radar meg szonár lesz.

Számít, hogy Napóleon elfoglalta -e Moszkvát? Vagy hol nyert Nagy Sándor és hol nem nyert? Nem számít. Számít, hogy tudjuk mi a csodából áll a levegő? Számít, hogyne számítana.

gigabursch 2023.07.31. 11:41:00

@atomic power 1986DucaDuca:
Egyetértek.

...
Önmagában érdekes a cikk, szóval fontos dolog az uralkodó, csak épp az udvar, a sereg, a nép, az ipar, stb az mind minősíti az uralkodót. Is.

atomic power 1986DucaDuca 2023.07.31. 17:27:05

@arthurthedent:

"Azt mondtam, hogy a történelmet a tudósok írják, nem a hadvezérek."

A történelem ennél komplexebb tényezők alapján formálódik, hogy csak a tudósok legyenek a kizárólagos mozgatórugói.

Pl. : Az angol ipari forradalom elindulásához a műszaki - tudományos eredmények mellett egyéb feltételek is szükségesek voltak:

. jelentős hazai szén és vasérc készlet
- gazdaságos belső szállítási lehetőségek (folyószabályozás, csatornahálózat)
. kivitelt elősegítő gyarmatbirodalom, amely egyben nyersanyag forrás is
- találmányok védettsége szabadalom útján
- kiterjedt bankrendszer
- szabad verseny. állami beavatkozás nélkül

"Közismert legenda, már írtam erről itt a blogon. A tél tábornok azt a felet segíti, amelyik jobban fel van készülve, nem fordítja meg a hadiszerencsét."

Kérdés, hogy a németekkel ellentétben a Szibériaii extrém nagy hideghez hozzáedződött, és onnan átvonatoztatott 30 hadosztály személyi állományának hidegtúrő képességét minek tulajdonítjuk. Felkészültségnek vagy adottságnak.
Egyébként a Wehrmacht bukásához a téli időjárás nagymértékben hozzájárult. Ez akkor is tény, ha nem készültek fel egy elhúzódó anyagháborúra.

arthurthedent 2023.07.31. 21:45:18

@atomic power 1986DucaDuca: "A történelem ennél komplexebb tényezők alapján formálódik"

A világon bárki, bármit mondott, az elmúlt évezredekben szó szerint bárki, bármit mondott, arra nagy bölcsen rá lehet mondani, hogy "ja, azért ez ennél bonyolultabb".

"találmányok védettsége szabadalom útján"

Meg az oxigén a légkörben, az is kellett. Ne feledkezzünk meg a cianobaktériumokról, ha azok nem jelennek meg és nem termelnek oxigént a légkörben, akkor az ipari forradalom meg sem történt volna.

Tudod mi a különbség a szabadalmi oltalom és mondjuk az elektroncső között? A találmányok védelmére szükség volt, megcsinálták. Az elektroncsövet meg felfedezték.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.31. 22:55:12

@arthurthedent:

"Az elektroncsövet meg felfedezték."

Ezen most nagyon felröhögtem.
:DDD

Mondd már meg, hol fedezték fel az elektroncsövet? Az afrikai őserdőben, az Antarktisz jege alatt, a Mount Everest csúcsán, esetleg Pista bácsi szerszámos ládájában a padláson???

Vagy esetleg mégis inkább feltalálták???

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.31. 23:11:03

Nagyon sok találmányhoz a véletlen vezetett, de ettől még találmány.

Véletlen felfedezés volt, hogy a fűtött katódból elektronok lépnek ki és indulnak meg az anód felé. Az e felfedezésen alapuló dióda, trióda, pentóda stb. viszont már találmányok.

arthurthedent 2023.08.01. 06:21:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Véletlen felfedezés volt, hogy a fűtött katódból elektronok lépnek ki és indulnak meg az anód felé. Az e felfedezésen alapuló dióda, trióda, pentóda stb. viszont már találmányok."

Nyilvánvaló, hogy a felfedezés és feltalálás közt elmosódik a határvonal, ezt te is látod. Ha a fűtött katódból kilépnek az elektronok és elindulnak az anód felé, akkor már nem kell semmin alapulni, mert már csináltál egy diódát.

Nem tudom, hogy miért mondod, hogy ez a véletlenen alapul, direkt rakták oda az anódot, hogy az izzószálat védjék. Mondjuk másra volt jó, mint amire használni akarták, de nem nagyon volt itt véletlen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.08.01. 09:55:18

@arthurthedent:

"másra volt jó, mint amire használni akarták, de nem nagyon volt itt véletlen"

Egy mondaton belül önmagadat cáfolod. :DD

A Viagrát szívgyógyszernek fejlesztették, aztán kiderült, hogy olyasmire is kiváló, amire nem is gondoltak - mellesleg más néven tudtommal ma is megy szívgyógyszerként. Ha szerinted ez nem véletlen, akkor neked a fogalom egészen mást jelent, mint a Föld többi 8 milliárd lakójának.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.08.01. 09:59:46

Artúr, ha nem vagyok indiszkrét, hány éves vagy? Komolyan, őszintén nem bántásból kérdezem, de nem egy egyetemet végzett ember szintjén érvelsz. Pedig úgy rémlik, vmikor azt írtad, higy villamosmérnök vagy. Vagy rosszul emlékszem.

IdomitottFoka 2023.08.01. 10:54:42

@atomic power 1986DucaDuca: "A világ legerősebb hadserege a II. világháború után egy sor háborúban nem tudott győzni hatalmas technológiai és erőforrás fölénye ellenére."

De, a hadseregük győzött, Vietnámban is, Irakban és Afganisztánban is, a stratégiai katonai célok teljesültek. A nem katonai céljaikat nem tudták megvalósítani, amik nem a hadsereg kompetenciájába tartoznak. Egy taktikai szintű verségükről híres, Mogadishuban. Hozzácsaphatjuk a Disznó-öbölt is, bár az nem a hadsereg hadművelete volt. A többit meg nem verték nagy dobra.

arthurthedent 2023.08.01. 11:47:39

@IdomitottFoka: "De, a hadseregük győzött, Vietnámban is"

Vietnámban például amerikai pilóták harcoltak orosz és vietnámi polóták ellen. Akkoriban az amerikai vadászgépek elmaradtak az orosz vadászgépek és az orosz légvédelmi rakétarendszerekkel szemben, olyannyira, hogy utána az amcsik pánikba is estek és nekiálltak vadul vadászgépeket fejleszteni.

A hidegháború korai éveiben az oroszok és az amerikaiak közt nem volt jelentős a technológiai különbség, nagyjából egálba voltak, tényleg versenyhelyzet volt. Más kérdés, hogy a hidegháború végére az oroszok már csak a propaganda szerint voltak egyenrangúak, valójában az egész világot megvezették a hazugságaikkal. Súlyosan elmaradtak a végére.

arthurthedent 2023.08.01. 11:52:08

@IdomitottFoka: "A nem katonai céljaikat nem tudták megvalósítani, amik nem a hadsereg kompetenciájába tartoznak."

Igaz. Az amcsik rendszeresen olyan feladatokat tűznek ki, amiket nem lehet megvalósítani.

- Menjetek oda, győzzétek le őket!
- OK.
- De az iskolákba meg mecsetekbe ne essen kár!
- Őőőőő, oké?
- És a lakosságba se!
- Nade... hát ugye... megpróbálhatjuk...
- És a lakosság örüljön neki, hogy ott vagytok!
- Háddeakkor... eztmoshogyan?
- És neveljétek le őket a kőkorszakról, modernizáljátok őket, legyenek demokraták, legyen stabil megélhetésük, ne elégedetlenkedjenek, építsétek újra az infrastruktúrát, de nyugati szintre és ne legyen többet terrorizmus sem.
- Elmentek ti anyátokba b+! :D

atomic power 1986DucaDuca 2023.08.01. 15:16:17

@IdomitottFoka:

De, a hadseregük győzött, Vietnámban is, Irakban és Afganisztánban is, a stratégiai katonai célok teljesültek.

Vietnam: USA stratégiai- katonai célja: kommunizmus feltartóztatása a dél-vietnámi bábrezsim felszínen tartásával Eredmény: szocialista berendezkedésű egységes Vietnam.

"A nem katonai céljaikat nem tudták megvalósítani, amik nem a hadsereg kompetenciájába tartoznak."

Nem olt az amerikai hadsereg felkészülve a ietkong által alkalmazott gerilla - és rejtőzködő harcmodorra és a nagyobb harctéri tapasztalatukra, a jártasságukra a dszungelharcban. Arra sem számítottak, hogy ekkora elszántsággal kerülnek szembe. A leghatékonyabb fegyverekkel sem tudták megtörni a gerillákat. Ezért volt katonai fiaskó.

,

IdomitottFoka 2023.08.01. 15:51:06

@atomic power 1986DucaDuca:
Ami a dzsungelharcot illeti, ott lehettek hátrányban, de azt a légierő előbb-utóbb ledarálta volna. A kivonulást azonban nem a sikertelen dzsungelütközetek hanem a hazai közvéleményük és a délvietnámi tehetetlenkedés indukálta. Saigonon simán kivérezhetett volna a vietkong, ha maradnak és beássák magukat városharcra. A vietnámi háború (is) politikai döntéseken ment el.

atomic power 1986DucaDuca 2023.08.01. 16:15:20

@arthurthedent:

"A találmányok védelmére szükség volt, megcsinálták. Az elektroncsövet meg felfedezték."

Szerintem csak azt lehet felfedezni, ami már korábban is létazett. Elektroncső létezett?

atomic power 1986DucaDuca 2023.08.01. 17:54:08

@IdomitottFoka:

"Ami a dzsungelharcot illeti, ott lehettek hátrányban, de azt a légierő előbb-utóbb ledarálta volna."

Használták a légierőt. Észak -Vietnámot B52-esekkel bombázták (a teljes észak-vietnámi ipart lerombolták, a nyolc éven át tartó légi offenzíva során közel 8 millió tonnányi bombát dobtak le, ami a második világháborúban ledobott mennyiség négyszerese.), a dzsungeleket meg napalmmal támadták. 400 000 tonnát használtak fel a háború során) . Ennek ellenére ez egy korlátozott háború volt. Az USA közvéleménye egyre inkább ellene volt a háborúnak a katonai veszteségek láttán. Először voltak a veszteségek, utána a politikai döntés a kivonulásról, s nem fordítva. Az egész világ katonai kudarcként könyveli el a kivonulást. Ez volt az USA első katonai veresége.

A vietnami konfliktus a modern, nyugati értelemben vett háborúfelfogást felborította, mivel szintézisbe kellett hozni a reguláris és irreguláris hadviseléstbizonyult. Az amerikai katonai vezetésből azonban hiányzott a rugalmassság a konfliktus kereteinek ilyen értéelmezéséhez.Nem fordítottak kellő figyelmet a francia tapasztalatokra. A katonai vezetés meggyőződése volt, hogy megfelelő mennyiségű erő alkalmazásával képesek lesznek a vietkong és az északi egységek támadóerejét megsemmisíteni. Nem vették figyelembe, hogy a VK képes volt a veszteségeit szabályozni azzal, hogy elkerülte az amerikai főerőkkel való nyílt összecsapást. Emellett az amerikai fél alábecsülte, hogy a VK és az észak-vietnami hadsereg mekkora veszteségek elviselésére képes és hajlandó a céljai elérése érdekében. A helyzetet súlyosbította, hogy az USA túlbecsülte a déli fél katonai- és politikai teljesítőképességét. Annak ellenére, hogy az amerikai hadsereg rendelkezett katonai rendszerrel az irreguláris konfliktusokra, a sajátos vietnami körülmények között ezt nem tudta átültetni a gyakorlatba.

A vietnami katonai kudarc következményei:

- politikai oldalon elveszett a hit a katonai kompetenciában
- konvencionális államközi háborúkra szűkült le az elköteleződés

gigabursch 2023.08.01. 18:04:06

@atomic power 1986DucaDuca:
Ez volt az AEÁ első veresége, amit mind a világ, mind ők nyilvántartanak.
Éppenséggel Koreában sem nyertek, de a sor hosszan sorolható...
Most épp hohóliából picsázzák ki őket, legalábbis a zsoldosnak beállt katonáik kitartóan kopnak a fegyverekkel együtt.

gigabursch 2023.08.01. 18:05:36

@IdomitottFoka:
Győzött...
Persze, Pityu, persze...

Motorogre 2023.08.03. 13:38:11

"érzékeli a bombázó közelségét " - no ezt érdemes lenne kifejteni és közzétenni , mert ebben van a lényeg, nem a törőüvegből szivárgó elektrolitnak.
A Spetrumon volt nemrég egy nagyon jó ismeret-terjesztő film a közelségi gyujtóról . Sajnos nem láttem.

arthurthedent 2023.08.03. 17:08:04

@Motorogre: Érdekes módon a törőüvegben lévő elektrolit a lényeg. :) A repülőgép érzékelése többféleképpen történt, amennyire én tudom a doppler effektuson alapuló radaros érzékelés volt a legelterjedtebb. Volt egy oszcillátor, egy antenna és a visszavert jelet érzékelte. Legalábbis így magyarázták pár helyen, ahol láttam/olvastam, de nem volt komoly szakcikk egyik sem.

Viszont két nagy probléma volt, az egyik, hogy a gyújtóban a hosszú tárolás során lemerült az elem és így működésképtelenné vált, a másik, hogy a meghibásodott áramkör (leejtés, satöbbi) miatt felrobbant a lövedék, amikor nem kellett volna. Amikor hajószámra hordod ezeket a lövedékeket, akkor nem szerencsés, ha néha egy-egy felrobban.

Erre találták ki az elektrolitot, amit a pörgés szabadít ki és kényszerít be a körülötte lévő lemezek közé. Még ha eltört volna a kapszula, akkor sem indulhatott be az elektronika, mert a pörgés is kellett hozzá. Enélkül nem tudták volna nagy tételben gyártani, szállítani és használni.

Motorogre 2023.08.03. 21:26:27

@arthurthedent: köszönöm. Ismeretes (legalábbis nekem) hogy a tüzérségi lövedékeknél mindigt van olyan fukciió amely hatékonyan gátolja a kilövés előtti robbanást. Erre a kilovés fizikai jellemizői - vagy ahogy írod, a reőülés speciális jellemziője a forgás - használható. Pl. az aknagránátok esetén a kilövéskori extrém gyorsulás oldja ki a reteszelést az ütőszeg előtt. Azaz a gránátot lehet dobálni is az orrára, nem fog felrobbanni. Ezek a módszerek tisztán mechanikus elvüek - ahogy a törőüveg is. A repülő érzékelése lenne a csavar a storyban - ha tudsz írj róla. Köszi.

Motorogre 2023.08.03. 21:35:03

@arthurthedent: ellenvélemény: annyira lemaradtak hogy .... húsz éven át Amerika csak az oroszok hátán jutott ki az ürbe: vagy bérelt rakétát, vagy az amerikai rakétában a Kazanyi Gépgyár által gyártott rakétahajtómű volt.
Az orosz-amerikai világ nem fekete-fehér. pl. az egybesült álmok nem nyert semmiféle űrversenyt a holdraszállással - ebben a számban a szovjet nem indult (már kikutatta a Höldat robotokkal - erről írtam korábban). Mindkét félnek vannak csodás eredményei.
Ma az óceán-fenék az oroszoké ... egy távközlési kábel átvágása nagyobb kárt okozna mint az atombomba.
Reméljük béke lesz, mindenhol.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.08.03. 22:00:02

@arthurthedent:

"amennyire én tudom a doppler effektuson alapuló radaros érzékelés volt a legelterjedtebb."

A Doppler-effektus csak a relatív sebességtől függ, nem a távolságtól. A visszaverődött jel késése igen, mikroszekundumos késés mérése már régen sem volt nagy kunszt.

A Dopplert sebességmérésre használják. Régebben a zsaruk is így mértek, de ha jól tudom, újabban lézerrel mérik be a gyorshajtókat. Valszeg azért, mert így pontosan lehet megcélozni az egyes járműveket.

Persze szerintem a lézeres mérésnél nem a Dopplert használják. Én legalábbis gyors impulzusokat lőnék a járműre, és a késleltetési idő változásából számítanám ki a sebességet.

fkv.119 2024.01.14. 03:59:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Technika nélkül annyit lehet elérni, mint az afgánoknak, irakiaknak. Ha az ellenség már nagyon unja hogy nincs kit szétlőni és hazamegy, akkor lehet előjönni a rejtekhelyről.
süti beállítások módosítása