wagmg

wagmg

Gáz van hollywoodban (3. rész), minden elértéktelenedik

2022. november 02. - arthurthedent

Megfigyeltem még egy dolgot, ami nagyon zavar a mai hollywoodi filmekben és sorozatokban, a dolgok elértéktelenedését, degradációját, gagyisodását. Megmondom mire gondolok!

Ott volt az "Alien" című film, ami magyarországon az elmés "A nyolcadik utas a halál" címmel ment. Hatalmasat ütött. Nem rajongok a horrorfilmekért, de ez azért meghatározó élmény volt. Egy sci-fi, ami olyan, mintha egy biológus írta volna. Persze, mindenki tudja miről szólt, de azért leírom szerintem mi volt a lényege.

Vannak az emberek, az emberiség, az emberi faj. Az evolúció csúcsa, a teremtés koronája. Uralma alá hajtotta a bolygót, nagyon büszke, az intelligenciája legyőz mindent. Nincs élőlény a földön, aki képes lenne vetekedni az emberek hatalmával.

Aztán az ember kimegy az űrbe, elbizakodva, mindent félvállról véve, büszkén. Találkozik a "lénnyel", ami egy másik evolúciós folyamat terméke. Az emberből egyik pillanatról a másikra vadászott gazdatest lesz, hernyó, amibe bele lehet petézni. 

A film egy figyelmeztetés. Azt mondja, hogy otthon te voltál a menő, de vigyázz, mert idekinn csak egy puha kis hernyó vagy, a világegyetem sokkal keményebb, sokkal veszélyesebb, sokkal kegyetlenebb annál, mint amit te hiszel róla. Beléd fognak petézni mint darázs a hernyóba és belülről fognak felfalni, te pedig vinnyogni fosz meg rángatózni, mert ilyen a világegyetem.

Ütős mondanivaló, kemény üzenet. Valami, ami nyomot hagy az emberben, amire elmélkszik évtizedek múlva is.

Na, persze jöttek a folytatások. Előbb utóbb megjött az új üzenet, ami valahogy úgy hagzik, hogy ugyan már, az evolúció nem is létezik. Az földi fajokat egy idegen lény hozta létre, megitta azt a fekete akármit, megtermékenyítette a földet. A világegyetem nem olyan kemény, igazából csak ezektől az idegen lényektől kell félni, ők hozták létre a nyolcadik utast. Nincs megtanulandó lecke, nics ütős üzenet, van valami zavaros áltudományos teremtéselmélet megy egy ellenség, aki már ki is halt talán.

Aztán jöttek a folytatások, kiderült, hogy ugyan, nem olyan veszélyes a helyzet, az idegent valójában egy földi robot hozta létre. Az egész ügy fel van fújva, nem kell félni a világegyetemtől, az űr nem veszélyes, csak volt egy ilyen Dávid nevű robot és az csinált valami kalamajkát.

Hát így lett az ütős üzenetből, a biológia tudománya által felépített sci-fiből egy lázadó elmebeteg robot története. Visszamenőleg legagyizva gyermekkorom egyik legjobb filmjét. Gagyisítás.

Persze számtalan példát lehetne mondani, számtalanszor előjön a régi nagy dolgok gagyisítása. Ha egyszer észreveszi az ember nem képes nem látni a trendet.

1) Luke Skywalker és a hős felkelők megbuktatták a gonosz birodalmat, hogy elhozzák a szabadságot az egész galaxis számára. Ugyan már, semmi értelme nem volt, csak egy újabb elnyomás lett belőle mire a hősök megöregedtek. Elpusztították a halálcsillagot, kit érdekel. Lett helyette másik, még nagyobb.

2) A csillagflotta tisztjei, élükön Janeway kapitány és Picard kapitány a józan észre, a problémák megbeszélésre alapuló világot építenek. A csillagflotta a racionalitás, a gondolkodás, az érvek és ellenérvek társadalma. Ja, ugyan már, az új csillagflottában elítéltekből lesznek a tisztek, sírással és káromkodással győzködik a kollégáikat és ha kell az Enterprise hídják vágják pofán egymást mérgükben. Az elsőtiszt meg a kapitán megpróbálják szétverni egymás pofáját, mert annak van igaza, aki meg bírja verni a másikat. 

3) Az öntudatra ébredt mesterséges intelligencia atomháborút indít, csak egy ember van, aki megmentheti az emberiséget. Áh, felejtsük el, nyírjuk ki John Connor-t, ő csak egy senki. Mindazok, akik érte harcoltak nem számítanak, az egész nem számít.

4) Anakin Skywalkert elcsábította a sötét oldal. Addig suttogtak különféle hazugságokat a fülébe, amíg a sötét oldalra állt, merthogy a sötét oldal a manipuláció nagymestere. Aztán megnézhettük hogy történt, mi volt a manipuláció magasiskolája. Ja, csak azt mondták neki, hogy meg tudják menteni a feleségét, amikor kiderült, hogy mégse akkor meg már ott maradt Anakin, ment fegyvertelen embereket, gyerekeket gyilkolni. Ennyi volt a nagy trükk, ennyi volt a nagy "sötét erő"? A nagy manipuláció? A hazugságokból épített háló?

Minden és mindenki gagyivá válik ebben az új világban. A régi filmekben és sorozatokból teremtett világok, ideológiák, hősök sorra hullanak el, gagyisodnak, üresednek ki, hogy valami vacak, hisztérikus, pofánvágásokon és lenyakazásokon alapuló világnak adják át a helyet. Szánalmas.

 

P.S.: Ki tud még pédát? Csak én látom így, vagy tényleg ez megy?

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr8617968582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alöksz róz 2022.11.02. 23:06:18

tényleg van ilyen.
szerintem egyszerűen ennyivel hülyébbek már az alkotók, ez a max amit ki bírnak izzadni.

ezért van a sok előzményfilm meg előzménysorozat is

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.11.03. 08:11:23

Ha nincs témájuk, lopnak. Csak hát ha nem volt fantáziájuk valamilyen újat, akkor a lopott cuccot sem tudják az eredetinél jobbra faragni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.11.03. 08:41:56

Sose volt érték Hollywoodban, így nincs ami értektelenedjen.

arthurthedent 2022.11.03. 08:55:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Szokás szerint nem sikerült megértenek a lényeget. Az "érték" amiről írtam nem hollywoodban van, a filmekben és a sorozatokban a világban található dolgokat ábrázolják, érték pedig a világban van. Az "érték" ábrázolásáról van szó, nem az értékről.

Luke Skywalker tetteinek jelentősége, értéke degradálódott. Te meg azzal jössz, hogy "jajj, de hát Luke Skywalker nem is járt hollywoodban, mert ő egy messzi-messzi galaxisban élt valamikor réges-régen". :D

nemecsekerno_007 2022.11.03. 09:38:31

Ott van Zselé, az új hősötök.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.03. 15:10:04

@arthurthedent: "Te meg azzal jössz, hogy "jajj, de hát Luke Skywalker nem is járt hollywoodban"

Nem írt ilyet.

@alöksz róz: "ezért van a sok előzményfilm meg előzménysorozat is"

Meg azért is, mert a gyermeki lelkű rajongók nem értik, hogy a filmnek vége lett, és követelik a stúdióktól, hogy meséljenek még, a hősről, az ellenségről, a helyszínről, a mellékszereplőkről, így aztán a stúdiók gyártják a sokszor már erőltetett meséket, amiket a gyermeki lelkű rajongók utána gyaláznak, mert ők szebb meséket tudnak kitalálni maguknak, de a stúdióktól várnák hozzá a díszítést. Legyen ez az ő bajuk, én pedig nem nézek SW-sorozatokat, és ezzel a lelki békémet bebiztosítottam. Ha majd mindenki így tesz, a stúdiók leszoknak az előzményekről és spin-offokról, és kénytelenek lesznek új történeteket kitalálni. Feltámad a remake. :-/

alöksz róz 2022.11.03. 20:36:54

@Androsz: nem hiszem h a rajongók követelik ki, hogy meséljék el nekik amit nagy vonalakban már úgyis tudnak...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.03. 22:39:43

@alöksz róz: Elég beleolvasni mostanában menő filmekről és sorozatokról szóló videók kommentjeibe. Állandóan azt látom sorolni, hogy még miről vagy kiről készüljön film, még inkább sorozat. Nekem a nézői követelőzés legnevetségesebb terméke talán a Boba Fett köré épített Star Wars-sorozat. Amit persze a kritikák először lelkesen üdvözöltek, majd végül már csak langyosan fogadták, már megint. Ez a figura emlékezetem szerint a Trilógiában egy szót sem szólt, összesen csak pár másodpercig szerepelt, és az egyetlen mellette szóló érv az volt, hogy sokaknak tetszett a sisakja. Sorozat készült belőle. Ez így megy. És nem csak a Disneynél.

arthurthedent 2022.11.04. 07:44:05

@Androsz: Azt gondolom, hogy a problémák egy jó részéért az a felelős, hogy Hollywood elkezdte kereskedelmi termékként kezelni a művészetet, elkezdtek beleszólni a marketingesek a művészetbe. Ennek köszönhető, hogy rettenetesen erőltetik a már bevált márkákat. Szerepeljen benne a Milennium Falcon, legyen benne csubakka, miért cserélnénk le a már bevált történetet?

A rajongók meg reagálnak erre, de alapjában véve nem ők találták ki a már egyszer eladott filmek újraforgatását.

arthurthedent 2022.11.04. 07:46:20

@nemecsekerno_007: Ha már politika: az emberek nagy többsége nem az ukránokat kedveli, hanem az oroszokat gyűlöli. Meg most már lassan a magyarokat is, ami roppant sajnálatos. Rossz társaságba keveredtünk.

GyMasa 2022.11.04. 11:21:19

@arthurthedent:
Szerintem Hollywood-ot "müvészet"-nek nevezni azért barokkos túlzás. Szerintem a "szórakoztató ipar" a megfelelö kifejezés rá. Ennek ellenére elkerülhetetlen volt, hogy azért idönként kidob magából minöségi alkotásokat is, de ez, szerintem soha nem volt elvárás, és csak amolyan "szívet melengetö kivételnek" tekinthetö.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.04. 23:04:34

@arthurthedent: "A rajongók meg reagálnak erre, de alapjában véve nem ők találták ki a már egyszer eladott filmek újraforgatását."

Ezzel egyetértek, a dolgot a stúdiók kezdték, ők szoktatták rá a nézőt az újrahasznosított karakterekre és történetekre, aztán mára néhányan már kész kívánságműsornak hiszik a filmipart. Amely a bevétel minden módszerrel való növelésének önmagában még megbocsátható szándékával meg is hallgatja a kívánságokat. Akik a tesztvetítések és a mindenféle marketingszempontok alapján való újravágások szokását (jó régen) megalapozták, azok ásták el a filmművészetet, vagy mondjuk úgy, hogy az önmagát vállaló filmgyártást. Azóta a film mindig olyan, amilyen a legnagyobb többségnek tetszik. Az ennél kisebb tömegű nézők már nem jutnak szóhoz. A polkorrektség is a gerjesztett tömegigényt szolgálja ki alamuszi módon, ezt már megismerhettük.

arthurthedent 2022.11.05. 07:05:56

@GyMasa: "Szerintem Hollywood-ot "müvészet"-nek nevezni azért barokkos túlzás."

Hát én a "művészet" szót sokkal megengedőbb módon használnám. Nem csak jó művészet létezik, silány is van. Attól, hogy egy vers rossz, egy zene igénytelen még művészet. Miért kellene a művészetnek mindig fennköltnek, nagyszerűnek, mesterműnek lennie?

A Római és Júlia a maga idejében olcsó szórakoztatás volt, az utca népe pár garasért bement a színházba, aztán ha nem tetszett a darab megdobálták a színészeket rohadt hagymával. Shakespeare meg esténként számolgatta a garasokat, hogy mennyi jut az egyes színészeknek meg a színháznak. Mára nagy művészet lett, mint ahogyan a görög dráma is.

arthurthedent 2022.11.05. 07:07:58

@Androsz: "már kész kívánságműsornak hiszik a filmipart."

Alapjában véve nincs azzal baj, ha a művészet/filmipar ki akarja szolgálni a nézőket. Sajnos azonban én azt látom, hogy nem kiszlgálni akarja őket, csak bevinni a moziba. Attól a pillanattől, hogy a néző kifizette a jegyet meg a Netflix előfizetést a filmipar cserbenhagyja, nem kiszolgálni akar, hanem lehúzni. Ez a sajnálatos.

alöksz róz 2022.11.05. 09:31:01

@Androsz: "Azóta a film mindig olyan, amilyen a legnagyobb többségnek tetszik." - azoknak csinálnak filmeket, akik a legtöbbet járnak moziba.
ezek most azok a bugyuta tizenévesek, akik értéket és teljesítményt nem ismernek, de azért valahogy mégis vágynak rá, hogy kiemelkedőek legyenek. ezért szinte csak szuperhősfilmet készítenek.
de ez nem a filmnézők többsége.
a többiek ne nézzék meg, ezt lehet javasolni. pár szuperhősbukó után jön majd néhány normális film is.

alöksz róz 2022.11.05. 09:32:35

@arthurthedent: úgy van, a szart akarják eladni pántlikával.

arthurthedent 2022.11.05. 10:07:50

@alöksz róz: "ezek most azok a bugyuta tizenévesek, akik értéket és teljesítményt nem ismernek, de azért valahogy mégis vágynak rá, hogy kiemelkedőek legyenek. ezért szinte csak szuperhősfilmet készítenek."

Pontosan! Erről is akarok majd írni, hogy hogyan lett a film a tizenéveseké. :(

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.05. 14:29:04

@arthurthedent: "Sajnos azonban én azt látom, hogy nem kiszolgálni akarja őket, csak bevinni a moziba."

Ez találó.

@alöksz róz: "de ez nem a filmnézők többsége. a többiek ne nézzék meg"

De akkor a többiek nem mozizhatnak? Mi van azokkal, akik szeretnék a szuperhős filmeket, ha azok, például, híven követnék a képregényt, akkor is, ha annak sötét a befejezése? Igazából már az sem kóser, amikor egy figurát azért hagynak ki a már ismert történetből, mert nem találnak rá olyan színészt, aki ráér, vagy túl hosszú lenne vele a film. A Youtube-on sokat nézek vDrome videókat filmekről, ott rengetegszer hallhatjuk, hogy milyen okok miatt volt zilált a szkript megírása és a film leforgatása. Egészen nevetséges és bosszantó manővereket ismerhetünk meg. Ha a közönség elég nagy kisebbsége végre egyszer egy "sorry end"-et látna szívesen egy jó film lezárásakor, legalább akkor, amikor, mondjuk, az adaptált regény úgy zárul, akkor ez a kívánság teljesítetlen marad, ezredszer is, mert a legtöbb ember a happy endet szereti. Ez így egy silány eljárás.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.05. 16:05:55

@arthurthedent: @alöksz róz: Friss: "13 éve nem volt Superman-filmünk. 15 éve nem csináltunk Harry Pottert. Pedig a DC-filmek és a Harry Potter-filmek jelentették a Warner Bros profitjának legnagyobb részét az elmúlt 25 évben", mondta a Warner Bros. vezérigazgatója. Azt jelenti, hogy egy rahedli pénzt kerestek ezekkel a filmekkel, de ebből nem az következik neki, hogy itt békével el is engedik, hanem az, hogy van ebben még pénz, nyúzzunk le még egy-két bőrt. Hollywood.

arthurthedent 2022.11.05. 16:36:43

@Androsz: Az. Mondjuk azt is mondhatta volna, hogy "20 éve nem csináltunk jó filmet". :D

alöksz róz 2022.11.05. 19:27:34

@arthurthedent: eredet, a holnap határa, csillagok közt...

arthurthedent 2022.11.05. 20:09:07

@alöksz róz: Hát talán a holnap határa nézhető, de csak nagyon fintorogva. A többi rohadtul nem tetszett.

alöksz róz 2022.11.05. 20:34:59

@arthurthedent: de sokaknak tetszett, nagy kasszasiker lett mind.

GyMasa 2022.11.06. 21:43:19

@GyMasa:
Azt pl. kb. évente újranézem.

arthurthedent 2022.11.07. 00:09:49

@GyMasa: Az oblivionnal elsőnek az a probléma, hogy az idegenek a vizet akarják a földről, hogy fúziós erőműben használják.

A víz a világegyetem második leggyakoribb molekulája. Az első leggyakoribb a H2, hidrogénmolekula, ami igazából jobb fúzióra mint a víz. A vizet amúgy a világegyetemben a földről és a bolygókról a legnehezebb kitermelni, mert egy gravitációs kútban vannak.

Az ilyen sci-fik két hatalmas problémával képtelenek megbírkózni:
1) Ha találkozunk egy fejlettebb civilizációval az valószínűleg semmit nem tud tőlünk kapni, semmire sincs tőlünk szüksége. A világegyetemben mindenből rengeteg van, amire szükségük lehet és nekünk szinte semmink sincs.

2) Ha viszont el akarnak pusztítani. hogy ne nőjünk a fejükre, akkor esélyünk sincs ellenállni. Az ellenállásunkról forgatni filmet kábé olyan lenne, mintha kitennék a hangyáknek mérget, hogy ne menjenek bele a kajámba és a hangyák a hősies küzdelmükről forgatnának filmet.

Éppen ezért én nem tekintem sci-finek az oblivion c. filmet. Lehet, hogy jó, de nekem nem sci-fi, mert a tudomány eredményeinek a legelemibb részeit is egyszerűen figyelmen kívül hagyja.

alöksz róz 2022.11.07. 00:18:26

@GyMasa: az nem warner bros
és nem volt kasszasiker se :-)

arthurthedent 2022.11.07. 00:32:55

@alöksz róz: Valahogy fura volt a története. Mintha nem bontakozott volna ki, mintha félig megírták volna és feladták volna, mielőtt befejezték.

GyMasa 2022.11.08. 17:32:45

@arthurthedent:
"A víz a világegyetem második leggyakoribb molekulája. "
Igen, tökéletesen igazad van..
Ezért teljesen irreális minden ilyen "jönnek a megszállók, mert kellenek nekik a Föld eröforrásai" alapállás, hiszen ha víz/ólom/urán kell nekik, akkor azt bármelyik, közeli aszteroidán/bolygón megtalálható ös azt bármilyen szempontból egyszerübb megoldás pótolni az anyagokat.
Ezen felül stratégiai szempontból pedig a "leküldöm a gyalogságot, hogy egyenként irtsa ki az adott fajt" szintén nemcsak, hogy célszerütlen, de teljesen agyatlan megoldás is, hiszen egy célzott vegyi vagy biológiai támadással egyszerübben el lehet tüntetni az embereket a képböl (ami még mindig külön felesleges, hiszen nyersanyagok rendelkezésre állnak közelebb is, azok miatt teljesen felesleges a galaxis/világegyetem másik felére elutaztatni egy komplett inváziós sereget...
Dehát, ha ezt is figyelembe vennék, akkor nem lenne film...
Amúgy ugyanilyen bosszantó szar sztori az új ALien széria...
Ott is hemzsegnek a facepalm gyanús idotaságok, amihez komoly értemi fogyatékosnak kell lenni, hogy elkövesse az ember...

GyMasa 2022.11.08. 17:34:42

@GyMasa:
Mindegy, nem azért nézem meg mert jó sci fi, hanem mert jó film...

GyMasa 2022.11.08. 17:37:03

@GyMasa:
Nekem nagyon tetszik benne a részletesen kidolgozott világ (díszletek, ejlmezek kellékek).
Azon felül érdekes az alaptörténet, miszerint a TET nem a saját népét használja a Föld leigázására, hanem a Föld saját höseit...

Billy Hill 2022.11.18. 10:34:37

@Androsz: "Ez a figura [Boba Fett] emlékezetem szerint a Trilógiában egy szót sem szólt".

Hoppá! És az a négy mondat már nem is számít, hogy:
- As you wish.
- What if he doesn't survive? He's worth a lot to me.
- He's no good to me dead.
- Put Cpt. Solo in the cargo hold.

Ennek az 50%-a ráadásul feleselés Vader nagyúrral, aki ezért cserébe még csak meg sem fojtogatja kicsit. Szóval ezért ennyire boss ez a karakter. ;-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.18. 14:40:14

@Billy Hill: Hát, látod, bennem szinte semennyi emléket nem hagyott. Kicsit az is az oka ennek, hogy sosem látjuk az arcát, csak egy jelmezt. Vader, azaz Prowse kicsit némefilmesen mutogat, amikor beszél, ez egy működő kényszermegoldás, Boba Fett jeleneteire nem nagyon emlékszem. Felismerem az általad idézett részeket, de nekem, igazság szerint, még ezek sem lennének elegendőek, hogy követeljem a stúdiótól egy sorozat elkészítését. A Szökevényben Gerard rendőrbíró és a csapata, na, az igen, az kiáltott egy saját filmért, el is készült, nem lett kiemelkedő, el is halt ez az oldalág, ennek így kellene működnie. Persze engem igazából nem zavar ez a fan service divat, én nem nézem meg őket, és ennyi. Ettől még a jelenség elgondolkodtat. Megnéztem az Alapítványból két és fél részt, láttam, hogy teljesen elbarmolták, már passzoltam is, és béke van, szeretem a regényt zavartalanul. Másnak is be kellene érnie ennyivel, egyébként valamiért mindig csalódás vár rájuk.
süti beállítások módosítása