wagmg

wagmg

Találós kérdés(ek)

2025. április 04. - arthurthedent

Eszembe jutott egy dolog, arról meg elgondolkodtam egy másikon, és kitaláltam egy találós kérdést. Vagy fejtörőt, vagy nevezzük aminek akarjuk...

Namost azért ezekre illik tudni a választ, de azért viccesek.

Szóval az első, amit kitaláltam. Egy lezárt szobában van egy gyertya, ami ugye világít. A fény, ami keletkezik fotonokból áll. A szobából egyetlen foton sem jut ki, egyszerűen el van húzva a sötétítő, a gyertya meg egyre több fotont hoz létre. Akkor hogy lehet, hogy a szobában nincs egyre világosabb?

A második... A nemzetközi űrállomáson súlytalanság van. Az űrhajósok nem érzik, hogy a föld gravitációja hatással lenne rájuk. A hold viszont sokkal messzebb van, a föld gravitációja mégsem hagyja, hogy elszabaduljon. Hogy lehet, hogy a közel súlytalanság van, messze meg nincs?

És akkor egy ráadás. A tükörben nézzük magunkat. A jobb és bal oldal meg van cserélve, tükörkép ugye... De akkor hogy lehet, hogy a fent-lent irány nincs megcserélve, ha jobb-bal irány meg van cserélve?

Na jó, ez az utolsó egy kicsit trükkös kérdés, ezt talán nem "illik tudni", nem úgy, mint az előző kettőt.

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr7118833026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.04.04. 14:07:35

1) elnyelődik és hőenergia lesz belőle
2) inercia rendszer, egyensúlyi állapot.
3) a jobb és bal addig érvényes, amíg van két szemed, mert az meghatároz egy síkot. Amint tudatilag is kilépsz a rendező síkból, értelmét veszti a problémád.

IdomitottFoka 2025.04.04. 14:12:40

1. elbújnak a hűtőbe

arthurthedent 2025.04.04. 14:17:17

@gigabursch:
"elnyelődik és hőenergia lesz belőle"
Na igen.

"inercia rendszer, egyensúlyi állapot."
Az űrállomás akkor lenne inerciarendszer, ha nyugalomban lenne vagy egyenes vonalú, egyenletes mozgést végezne. Az űrállomás nem inerciarendszer.

"amíg van két szemed, mert az meghatároz egy síkot"
Két pont nem határoz meg egy síkot, ahhoz három pont kell.

arthurthedent 2025.04.04. 14:18:09

@IdomitottFoka: "1. elbújnak a hűtőbe"

Pontosan! Ahogy kinyitod a hűtő ajtaját egyből szerte szét is futnak!

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 14:56:27

nincs a tükörképben felcserélve semmi :-)

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 15:03:24

"Az űrhajósok nem érzik, hogy a föld gravitációja hatással lenne rájuk." - nem azért, mert nagyon kicsi a tömegük?

IdomitottFoka 2025.04.04. 15:52:31

@Alöksz Róz Unbanned: azért mert nem érzik, még hatással van rájuk, különben egyenes vonalon elszállnának vmerre a semmibe. épp azért érzik súlytalannak magukat mert a föld olyan erővel húzza őket mint amennyivel ők elszakadnának az orbitális pályáról.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 16:05:38

@IdomitottFoka: "épp azért érzik súlytalannak magukat mert a föld olyan erővel húzza őket mint amennyivel ők elszakadnának az orbitális pályáról." - én még sose voltam űrutazáson, de szerintem a nem orbitális pályán lévő űrhajón is súlytalannak érzik magukat az űrhajósok.

arthurthedent 2025.04.04. 16:12:03

@IdomitottFoka: "olyan erővel húzza őket mint amennyivel ők elszakadnának az orbitális pályáról"

Jó ötlet lenne, csakhogy... Ha itt lenne két erő, ami pontosan kiegyenlíti egymást, akkor az űrállomás egyenesvonalú egyenletes mozgást végezne. Merthogy nem hatna rá erő.

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 16:13:13

@Alöksz Róz Unbanned: már persze csak ha elértek egy bizonyos távolságra a földtől :-)

arthurthedent 2025.04.04. 16:38:25

@Alöksz Róz Unbanned: "én még sose voltam űrutazáson, de szerintem a nem orbitális pályán lévő űrhajón is súlytalannak érzik magukat az űrhajósok."

Na, pont ez a lényeg. Bizonyos pályán, bizonyos sebességnél súlytalannak érzed magad. Más pályán, más sebességgel meg nem.

Az űrállomás olyan pályán és olyan sebességgel mozog, hogy éppen súlytalannak érzik magukat az emberek benne. Merthogy szabadesésben zuhannak a föld felé, csak a gravitáció hat rájuk és semmi más.

arthurthedent 2025.04.04. 16:40:49

@Alöksz Róz Unbanned: "már persze csak ha elértek egy bizonyos távolságra a földtől :-)"

Ez egy másik nagy érdekesség ebben. Hol van a föld (vagy nap, vagy akármi) gravitációs terének vége? Merthogy egyre gyengébb, de sehol nem 0. Azaz persze, fénysebességgel terjed, szóval az egy korlát.

arthurthedent 2025.04.04. 16:48:32

A tükör megoldása: a síktükör nem fordítja meg a jobb és bal oldalakat és a fentlent oldalakat sem fordítja meg. A közel-távol viszont felcserélődik[1].

Ami távolabb van tőlönk, az közelebb van a tökörhöz és egyben közelebb lesz a tükrözött képen.

Ezt az agyunk nem képes feldolgozni, úgy értelmezi, mintha a jobb és bal oldal felcserélődött volna. Az jobb-bal csere tehát érzékcsalódás.

[1] www.fizikakonyv.hu/168.pdf

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 17:02:46

@arthurthedent: szerintem gyorsulás is van a világon

nem vagyok nagy szakértője a fizikának, de szerintem az is beleszámít

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 17:09:02

@arthurthedent: "A közel-távol viszont felcserélődik[1]."
a közel-távol se cserélődik fel, szerintem ez így marhaság, akárki írta.
a tükör síkjától ugyanolyan távolságra látszik mind a kettő.

"Ami távolabb van tőlönk, az közelebb van a tökörhöz és egyben közelebb lesz a tükrözött képen." - hozzánk. senki se várja, hogy háttal lássa magát a tükörben a fogmosópoharat eltakarva :-)

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.04. 17:11:28

@arthurthedent: "Azaz persze, fénysebességgel terjed, szóval az egy korlát." - annyival terjed a tér is? mármint ahogy tágul az univerzum

arthurthedent 2025.04.04. 18:55:43

@Alöksz Róz Unbanned: "annyival terjed a tér is? mármint ahogy tágul az univerzum"

Nem. A fénysebesség az ahogyan a térben terjednek a dolgok. Az univerzum úgy tágul, hogy új tér születik. Ezért aztán minél messzebb van két dolog egymástól, annál gyorsabban távolodnak. Elképzelhető, hogy ha két dolog elég messze van egymástól, akkor a távolságuk gyorsabban nő, mintha fénysebességgel távolodnának egymástól. Ugyanakkor persze lehet, hogy nem is mozdulnak.

Mint amikor két hangya áll egy léggömbön, miközben felfújod. A távolságuk gyorsabban nő, mint amilyen gyorsan a kis lábukkal menni tudnának.

Persze mindez csak akkor van így, ha az elképzeléseink helytállóak. Van ebben az egészben pár bizonytalan dolog, ami azért annyira nem ismert.

arthurthedent 2025.04.04. 19:05:07

@Alöksz Róz Unbanned: "a közel-távol se cserélődik fel, szerintem ez így marhaság, akárki írta.
a tükör síkjától ugyanolyan távolságra látszik mind a kettő."

Azért linkeltem be az áltsulis doksit, mert vannak benne képek. A "tökrözés" egy geometriai művelet. Ebben az esetben az ún. "síktükrözés" módszerét alkalmazzuk. A íktükrözés során az egyik dimenziót (a tükrözés tengelyétől vagy síkjától függő, hogy melyiket) változtatjuk, a tengelytől (síktól) való távolságot a másik oldalra mérjük fel.

nat2012.nkp.hu/tankonyv/matematika_9_2/img/41_05.jpg?max_width=2048

Ha a megfelelő irányból (nem a tükörtől) méred a távolságot, akkor a távolból közel, a közelből távol lesz.

arthurthedent 2025.04.04. 19:09:14

@Alöksz Róz Unbanned: "szerintem gyorsulás is van a világon
nem vagyok nagy szakértője a fizikának, de szerintem az is beleszámít"

Persze, hogy van, persze, hogy beleszámít. Az űrállomás a benne lévőkkel együtt folyamatosan gyorsul cirka 9-8 méter per secundumnégyzettel. Ez a szabadesés.

Az emberek azt szokták hinni, hogy ha valami "gyorsul", akkor egyre gyorsabban mozog. Pedig nem mindig, jelen esetben a "gyorsulás" azt jelenti, hogy az űrállomás mozgásának iránya folyamatosan változik.

Ezt persze az űrhajósok nem érzik erőként, súlytalanságot éreznek, mert az űrállomás minden egyes része egymástól függetlenül is azonos módon gyorsul.

alöksz róz 2025.04.04. 22:50:22

@arthurthedent: épp ezt mondtam én is, tanár úr.
kivéve hogy a közel-távol nem cserélődik fel, mert nem magunkhoz nézzük.

arthurthedent 2025.04.05. 16:42:07

@alöksz róz: "kivéve hogy a közel-távol nem cserélődik fel, mert nem magunkhoz nézzük."

Állj oda a tükör elé. Tartsd ki a két kezedet, az egyik hosszan, a másikat magad elé. Nézz bele a tükörbe. A szembe álló csávó feléd nyújtja ki a kezeit, amelyiket jobban kinyújtotta, az közelebb van hozzád a ttükörképben.

Zseniális, hogy a legprimitívebb, legkönnyebben ellenőrizhető dologban is nem-nem-nem-nem nekem van igazam, nem fogok gondolkodni, nem nézem meg, nem fogok rákeresni, nekem van igazam. Kóros.

"épp ezt mondtam én is, tanár úr."

Mit mondtál te is?

alöksz róz 2025.04.05. 19:38:07

@arthurthedent: szerintem jobban tudom mint te, hogy mi a tükrözés :-)
feleslegesen magyarázol itt, ráadásul rosszul, most nézem hogy rossz képet raktál be, nagyokos, az középpontos tükrözés, semmi köze a síktükörhöz...

nem magunkhoz nézzük a csávó kezét, papám, tudjuk hogy tükör... te lehet nem tudod, és azon csodálkozol, hogy jé közelebb van a csávó keze, felcserélődött a távolság :D
de mi tudjuk hogy az a képünk.
csak nem "jól" tudjuk.
annyiban mégiscsak jó a középpontos tükrözésről a kép, mert azon látszik szerintem mit nem tud jól feldolgozni az agy. hogy mivel tudjuk hogy mi vagyunk a tükörben, 180 fokkal fokkal elforgatva várjuk "magunkat", ezért hisszük a jobb-bal cserét.

alöksz róz 2025.04.05. 19:42:13

@arthurthedent: állj oda falhoz, emeld fel a jobb kezed, és mondd meg az asszonynak rajzoljon körbe.
megnézed, jobb kezed van felemelve.
rajzolj pont pont veszőcskét a körberajzolt fejedbe, a bal kezed lesz felemelve, pedig a jobbat rajzoltad körbe :-)

arthurthedent 2025.04.06. 08:43:06

@alöksz róz: "feleslegesen magyarázol itt, ráadásul rosszul, most nézem hogy rossz képet raktál be, nagyokos, az középpontos tükrözés, semmi köze a síktükörhöz..."

Igaz. Beírtam a googlebe hogy síktükör vagy valami ilyesmit és rossz képet adott. Az emberek nem tévedhetetlenek, nem néztem meg figyelmesen.

"nem magunkhoz nézzük a csávó kezét, papám, tudjuk hogy tükör... te lehet nem tudod, és azon csodálkozol, hogy jé közelebb van a csávó keze, felcserélődött a távolság :D"

Az tengely ellenkező irányba mutat. Tessék egy videó, részletesen elmagyarázza amit mondtam.
www.youtube.com/watch?v=vBpxhfBlVLU

És igen, én azt mondtam, hogy HA MAGUNKHOZ NÉZZÜK a távolságot. HOZZÁNK képest lesz közelebb vagy távolabb. Az, hogy te a "közel" és "távol" fogalmakat nem magadhoz méred engem nem érdekel, csak jelezném, hogy mi többiek, amikor azt mondjuk, hogy "közelebb", akkor azt értjük rajta, hogy HOZZÁNK "közelebb" anélkül, hogy mondanánk.

Na mindegy, dedós dolgokkal vitatkozol kizárólag azért, mert szeretsz embrekkel veszekedni és gondolom a családod meg a volt barátaid már nem állnak szóba veled. Szerintem én is így teszek, mert bár groteszk a viselkedésed már nem szórakoztat.

alöksz róz 2025.04.06. 12:04:54

@arthurthedent: te veszekszel minden kommentelővel...
süti beállítások módosítása