wagmg

wagmg

Példabeszéd a gyertyagyújtásról

2024. január 19. - arthurthedent

Egy gyors lecke a gyertyalángról, a gyertyákról.

Szóval mindig azt gondoltam, hogy a mezei gyertyáról nagyon újat nem tudnak mondani nekem. Kívül van a gyertya anyaga, régebben állati faggyút, gazdagabbak méhviaszt használtak, talán bálnacuccost, ma legtöbbször olcsó, szintetikus anyagokat. Sztearint, az az a fehér, amiből a gyertya van, gyermekkoromban megtanultam, okés.

Belül van a kanóc, azt kell meggyújtani. 

Nincs benne semmi bonyolult, ugye? Elolvad, elég, megy lefelé, szépen ég, sokáig, világít. Kívül éghető, belül kanóc, ugye?

Nos, nem. Nem ilyen egyszerű, de nem ám!

A régi világban, cirka a 18-19. században sok gond volt a gyertyákkal. A lángjuk nagy volt, elolvasztották a gyertyatestet, füstöltek, vadul csöpögtek, kormoltak. Mindezt azért, mert az égés közben túl hosszúra nyúlt a gyertya kilógó kanóca. Amikor meggyújtották rövid volt, de aztán megnyúlt és a gyertya túl nagy lánggal égett.

Gazdagabb embereknél, ahol sok gyertya volt egy szolga folyamatosan járkált és vagdosta a kanócot. Ne kormoljon, ne olvadjon, ne gyújtsa fel a házat. 

Még külön eszköze is volt rá, valahogy így nézett ki:

ollo.png

Antik gyertyakanóc rövidítő olló. Azám!

Namost valakinek volt egy ötlete. Egy szabadalma, ami egy pillanat alatt megoldotta a problémát. Az ötlet az volt, hogy a gyertyakanócot féloldalasra szövik. Ahogy ég a gyertya a kanóc meggörbül és leég a vége. Rövid marad.

 gyertya.png

Megjobbított gyertyakanóc

Namost a mai összes gyertyát ilyen kanócból csinálják, de ami még érdekesebb az embereknek általában fogalmuk sincs róla. Nem tudják. 

Azt hisszük, hogy mindent tudunk, hogy okosak vagyunk, hogy a világ egy nyitott könyv az elménk számára. Aztán kiderül, hogy a szerény, sima, évszázadok, sőt talán évezredek óta használt gyertyát sem ismerjük.

Egy viszont biztos, ha valaha időgéphez jutok ezt a kanóc dolgot világszabadalomként jegyeztetem be. Az első utam oda fog vezetni, valami réges-régi szabadalmi hivatalba.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr818306605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.01.19. 15:35:17

A kanóc anyaga, vastagsága ha nincs egyensúlyban a viasz olvadásával és égésével, akkor a láng vagy kics, vagy nagy.

Egy jó gyertyaöntőnek ez nem volt kihívás, a kontároknak igen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.01.21. 09:58:24

Végre egy politikamentes posztod, amiben semmi másra sem panaszkodsz, ráadásul emellett még érdekes is. THX!

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.01.21. 15:13:03

"a gyertya anyaga, régebben állati fattyút, gazdagabbak méhviaszt használtak"
- A "fattyú"-gyetyákat a zabigyerekek zsírjából öntik? Hadd tanuljunk még valamit!

Mondjuk evvel a tudással elég sok századot kellene visszamenni, mert már a honfoglalás utáni időszakból is vannak feljegyzések viaszöntőkről. Ezen túl gondolom "bálnacuccos"-on parafint kell érteni, mert arról vannak történelmi írások, a bálna viszont viszonylag elhanyagolható példányszámban fordult elő a kontinensen, meg azt hallottam, amúgy is zsírja van és nem faggyúja, szóval kellene még egy kevés infó a jobb megértésért.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.01.21. 16:05:54

@F.M.J.:

Basszus, hogy nem vettem észre a fattyút.

arthurthedent 2024.01.23. 05:28:26

@F.M.J.: Ah, a faggyút rendszeresen fattyúnak írom. Már én is észrevettem, teljesen kiakaszt. Fogalmam sincs miért csinálom, valahol lehet elhalt valami agytekervényem az évek során. Kijavítom.

arthurthedent 2024.01.23. 05:37:32

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Basszus, hogy nem vettem észre a fattyút."

A minap főztem, nem jutott eszembe egy angol szó. Beírom a szótárba, azt mondja "bastard". Mondom mi a fene?! Akkor látom, beírtam, hogy fattyú. Ez valami részleges diszlexia lehet nálam, vagy nem is tudom. De a legrosszabb, hogy mondani is így mondtam párszor. :-o

arthurthedent 2024.01.23. 05:50:33

@gigabursch: "A kanóc anyaga, vastagsága ha nincs egyensúlyban a viasz olvadásával és égésével, akkor a láng vagy kics, vagy nagy."

Nem tud egyensúlyba lenni, mert nem ég el, ha oldalt nem lóg ki a lángból. Erről szól ez a cikk. Hogy az emberek azt hiszik a kanóc elég, de a kanóc nem ég el. Hacsak nem ügyesen, féloldalasra van szőve. Próbáld megérteni. Nézz utána! Keress rá! Járj utána!

gigabursch 2024.01.23. 08:12:44

@arthurthedent:
Látom nem megy a szövegértelmezés, no fuss neki még egyszer.
Amit meg a kanócról írtál nem állja meg a helyét.
Persze attól nem félek, hogy keresel szakirodalmat is...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.01.23. 08:17:56

@arthurthedent: "a kanóc nem ég el. Hacsak nem ügyesen, féloldalasra van szőve. Próbáld megérteni. Nézz utána! Keress rá! Járj utána!"

- Érdeklődővé tettél a témában, ezért utánanéztem. Két módon tettem meg.

Az egyik, hogy megnéztem egy gyertyát fizikai valójában kanócügyileg. Az a helyzet, hogy legalábis amit mi itthon tartunk, nem féloldalas a kanóc, hanem lapos. Az égéskor mutatott képe megegyezik a megfigyeléseiddel, mert valóban kikandikál a vége a lángból, de a kanóc formája igazából csupán lapos, és nem valamiféle féloldalas szövésnek köszönhető.

A másik vizsgálati módszer internetalapú. Unánanéztem, rákerestem, utánajártam. Nem tartott sokáig, vagy 6 perc is kellett, mire rátaláltam egy laikusként valósnak tűnő ismereteket tartalmazó oldalra. Ez volt az: meselang.hu/gyertyakanoc-a-tokeletes-gyertya-kulcsa/
Nem tartozik az érdeklődési körömbe, ezért nem tanultam meg az egészet, de így is sokat gyarapodott a témában az ismeretem. Neked mint motivátornak ezúttal szeretném megköszönni, egyúttal rámutatnék, hogy a gyertyakanócok tudománya sokkal összetettebbnek látszik, mint a formája. Nem is okoskodnék tovább, a cikket nagyon ajánlom témában. Rendkívül érdekes.

arthurthedent 2024.01.25. 08:48:56

@F.M.J.: "féloldalas a kanóc, hanem lapos."

Okés, lehet, hogy csak nem láttad. Merthogy én eredetileg azt mondtam, hogy "féloldalasra szövik", azaz más a szövése az egyik oldalán. Sűrűbb. Szóval lehet, hogy tévedek, de előfordulhat, hogy nem láttad, hogy az egyik oldala sűrűbb szövésű, nem?
süti beállítások módosítása