wagmg

wagmg

A processzorbányász nehéz élete

2020. szeptember 06. - arthurthedent

Mindig is lenyűgözve figyeltem a bitcoinbányászatot, de persze csak kívülről, soha nem vettem részt benne. Pár éve csináltam pár kísérletet, most megismételtem. Az eredmény elkesítő és eléggé meglepő.

Szóval először is Bitcoint bányászni csak speciális célszámítógépekkel érdemes, azok igen drágák, nekem meg nem voltak az ablakon kidobható millióim. Szóval, nem, nem bányásztam Bitcoint, helyette az ún. Monero kriptovaluta bányászatát próbáltam ki.

A Monero a Bitcoinnal ellentétben eleve úgy lett kitalálva, hogy céláramkörökkel ne lehessen jelentősen felgyorsítani a bányászatát. Marad az CPU bányászat, a processzorbányászat. Nem, nem processzorokat bányásztam, hanem Monerót, olyan programmal, ami a processzort pörgeti. Engem a processzorbányászat érdekelt, merthogy teljesen más célból, de van egy csomó számítógépem, van egy csomó processzorom.

Ami már az elején fetűnt az a szükséges programok telepítésének egyszerűsége. Pár éve ez még igencsak nehézkesen ment, sokat kellett kínlódni, mára azonban a Monero bányászathoz szükséges programok telepítése gyerekjáték. Pár parancsot kiadtam és már fenn is volt a program, további pár parancs és már a beállítások is megvoltak. Csináltam egy Monero pénztárcát, lett egy kulcsom, amire a bányászott kriptovaluta fog menni. Egyszerűbb volt mint csinálni egy gmail accountot, szuper.

Elindítottam a bányászt, nézegettem a sebességet. Kipróbáltam 1 magon, 2 magon, 4 magon, sőt bedurvultom és elindítottam a bányászt 80 szálon is, elvégre az egyik szervemben 40 mag és kétszeres híperthread is van[1], szóval egy próbát megér.

Első körben rá kellett ébredjek, hogy a sok magos hyperthread processzorokon a veszteség, ami a párhuzamosításból ered sokkal nagyobb, mint gondoltam. A laikus azt gondolná, hogy ha mondjuk tíz processzormagot használ egy helyett, akkor a sebesség tízszeres lesz. A szakember tudja, hogy kevesebb, én is tudtam, de meglepődtem, hogy milyen sokkal kevesebb.

Hú, ezért már megérte, merthogy van egy evolúciós program, amit fejlesztgetek és amin napokig próbálgattam javítani ezt a párhuzamosítást. Most kiderült, hogy a programmal amit írtam semmi baj nem volt, a gépem ilyen. nyolcvan szálon futtatva jó ha negyvenszeres sebességet kapok... vagy inkább még annyit se. Jó tudni, több gépen kell futtatni, hálózaton kell kommunikálni, több mag helyett több szervert kell használni... na mindegy, érdekes, fontos, de lépjünk tovább.

A második, amit megfigyeltem az az, hogy a bányászat olyan lassú, hogy soha nem fog pénzt termelni.

Ekármennyire is erőlködöm egy év alatt sem érem el a kifizetési határt, azaz egy fillért sem látok a Monero bányászatból hiába megy a gép egy teljes éven keresztül!

Hát ez nem semmi ugye. Erről nem szokás beszélni. 

monero2_1.png

Egy gép, cirka 3KH/s, két gép, cirka 7KH/s, ez nem kevés amúgy...

Persze el lehet indítani a programot több gépen is, ki is próbáltam. Működik, viszonylag magasra fel lehet tornászni így a sebességet. A nem túl új, de azért elavultnak sem nevezhető Xeon processzoraim elég szépen termeltek, megnéztem a neten, úgy tűnik sikerült kihoznom belőlük, amit lehet.

Viszont még így is túl lassú volt a rendszerem, még így sem fogok kifizetést látni egyhamar. Az ember egy közösségben bányászik, a minimum kifizetés 80 dollár körüli, azt meg hosszú hónapok alatt sem érem el.

Nos, éppen ment a 10 blade szerverem, bejelentkeztem rájuk egyszerre, feltoltam a programot pár perc alatt, elindítottam. Most már 13 gépen bányásztam, erősebbeken, kisebbeken, modernebb és kevésbé modern Xeon processzorokon. Az eredmény megdöbbentő volt.

monero10.png

Dell Poweredge 1955, 10 blade szerver, bányászik mind... lassan... nagyon lassan

A blade szervemben a lassabb processzorok igen lassan bányásztak, a gyorsabb, 3GHz-es processzorok viszont még sokkal lassabban. Régebbiek ezek a processzorok, de teljesen használhatóak az én céljaimra, Monerót bányászni viszont teljesen lehetetlen velük. 3500W fogyasztás, Moneró meg sehol. Ez is fontos tapasztalat volt.

Nagyon nem mindegy, hogy milyen a processzor, a bányászat sebességénében sokkal nagyobb a különbség, mint azt várnánk. Pár évvel korábbi processzor akár tízszer is lassabb lehet mint azt várnánk, főleg, ha a memória sem szuper új.

A neten találtam egy helyet, ahol a méréseket összegyűjtötték processzoronként[1], itt lehet találni pár nagyon gyors processzort is. Kár, hogy csak a processzor maga cirka sok százezerbe, akár egymillióba kerülne, szóval felejtős.

A végső kérdés persze az, hogy akkor most megéri -e vagy nem? Miután láttam milyen számokat produkált a rendszerem, kerestem egy webes kalkulátort[3], eljátszottam a számokkal. Hát tanulságos volt, az egyszer biztos.

monero3.png

Előre számoljuk ki megéri -e...

Akárhogyan számolgattam, akármilyen optimista becsléseket kreáltam az eredmény mindig elkeserítő volt.

Ha elajándékozom a számítógépemet és ezentúl pusztán haverságból én fizetem a két szomszédom villanyszámláját is, plusz időnként veszek nekik egy-egy üveg jó bort, még akkor is jobban járok, mintha Monerót bányásznék.

De tényleg, valóban ez a helyzet! Ezt mutatják a több napos tesztfuttatások, az előzetes kalkulációk, minden! A processzorbányászat olyan kevés pénzt hoz a konyhára, hogy még az áramszámlát sem fedezi, nem is beszélve a gépek áráról, a fenntartási költségről, a légkondiról.

Ráadául nagyon kevés a termelt összeg is. Veszteséges, veszteséges, de még ha nem lenne veszteséges, akkor sem érné meg.

A Monero bányászat kapcsán olyan kicsiny összegekről beszélhetünk, ami vetekszik a sörösdobozgyűjtögetés nemes, de nem túl jól fizetett mesterségénél. Ha van egy munkahelyed és reggel elolvasod az emailjeidet már tízszer többet kerestél mint amennyi monerót egész hónapban bányásztál volna a gépeddel.

De akkor hogyan éri meg másoknak? Hogyan lehet, hogy mégis sokan ezerrel bányásznak? Nos, gondolkodtam rajta, arra jutottam, hogy csalnak.

Tegyük fel, hogy egy nagyvállalatnél dolgozol. Sok-sok számítógépet üzemeltetsz, felügyelsz. Lehetnek asztali gépek, lehetnek, szereverek, mindegy, a lényeg, hogy sem a gépeket sem a villanyszámlát nem te fizeted. A főnök figyel, látja mit csinálsz, de nem ért mindent, nem lát minden kis programocskát, amik futnak a gépeken...

Ugye innen már mindenkinek világos mi folyik itt? Ugye világos, hogy mi pörgeti a bányászokat? Máshogy nem lehetséges, egyszerűen muszály, hogy ez legyen a háttérben!

 

[1] Sátáni erő

[2] Monero benchmarks processzoronként

[3] https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/xmr?HashingPower=7000&HashingUnit=H%2Fs&PowerConsumption=1000&CostPerkWh=0.12&MiningPoolFee=1

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr6116191844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása