wagmg

wagmg

Hieronymus Bosch

2024. augusztus 07. - arthurthedent

Elhatároztam, hogy érzékeltetem a nagyérdemű közönséggel mennyire értek én a képzőművészetekhez is, mennyire piszokul sokrétű is vagyok. Elhatároztam, hogy írok egy cikket Hieronymus Bosch-ról, a híres, de azért nem annyira híres 15. századi festőről.

Senki sem tudja, hogy a csávó pontosan mikor is született, mit is csinált, hogyan élt, pontosan mikor festette azt a cirka két tucat képet, ami fennmaradt utána. Igen jellemzően a bölcsészek évszázadokon keresztül vitatkoztak a fennmaradt festmények készítésének pontos idejéről, nyilván könyvárakat töltve meg az okoskodásukkal, amíg valami természettudós be nem rágott és el nem végezte a vizsgálatokat.

Természetesen hamar kiderült, hogy a bölcsészek évszázadokon keresztül ostobaságokat beszéltek, de ezt tudtuk előtte is. A festmények nem akkor készültek, teljesen felesleges volt több évszázadnyi szószaporítás.

A Bossz, merthogy a szülőhelyén így ejtették a nevét annak ellenére, hogy a sznob közönség mostanában Bossnak mondja, szóval a Bossz apja festő volt, aki gyakorlatilag minden fiából festőművészt faragott. Ami lássuk be hiba volt, mert ugye annak a statisztikai valószínűsége, hogy 5-ből 4 fia tehetséges a festészetben nyilván a nullához közelít. De persze a 15. századi európában a valószínűségszámítás nem volt még feltalálva. Ez a kor emberének viselkedését amúgy elég jól magyarázza, rendszeresen tettek olyan dolgokat, amikről már eleve lehetett tudni, hogy valószínűleg marhaságok lesznek, de mindegy. Ebbe most ne menjünk bele, mert igen hosszú téma lenne.

Szóval a Bosch átvette a családi biznicet és festegetett. Híres a lázálomszerű, beteges festményeiről, a közönség ezeket igen kedveli, pedig festett ő tök normális képeket is. Csakhát ugye a bölcsészek ezekkel nem nagyon foglalkoztak.

hieronymus-bosch-ecce-homo-600b.jpg

Ecce Homo - Íme az ember

És itt a "tök normális festmény" kifejezést a lehető legtágabb értelemben használjuk. Annak ellenére, hogy az ürge egész életében a festészettel foglalkozott (már amennyire tudjuk persze) soha nem tanult meg rendesen festeni. Az emberalakjai kifordultak, groteszkek, természellenesek, semmi normális nincs a testtartásukból. A tárgyak, az axonometria torz, amolyan kisiskolás, mintha az épületek vonalzóval lettek volna meghúzva. Mondjuk leplet jól tudott csinálni, a legtöbb alakot ezzel fedte le, hogy eltakarja mennyire nem tud embert rajzolni.

h-bosch-last-judgement-detail-hieronymus-bosch.jpg

Lázálomszerű részlet, elég is egy ilyen festményből

Később meg a csákó már csak ilyen lázálomszerű képeket festett, rengeteg pici alakkal, amikből csak részleteket szoktak mutatni, mert tényleg amolyan képregényszerű az egész sok-sok kis epizóddal és elég is egy-egy részlet az embernek. Kedvenc témája a seggluk volt, meg torz, fura alakok és szimbólumok, szörnyek, ördögök, kannibalizmus, ilyesmi. Főleg szimbólumok, amiket ma már senki sem ért persze.

Ráadásul az arc valláskárosodott volt, de igen erősen. Egész életében a biblia szimbolikája foglalkoztatta, a festményeiból világosan látszik, hogy csak egy könyvet olvasott, azt viszont nyilván egész életében. Ez a biblia dolog teljesen az agyára ment, egész életében csak ez a téma járt körbe-körbe a fejében, ami ugye nem egy egészséges dolog. Ha ma élne a pszichiáterek vagyonokat keresnének rajta a horrorfilmesek meg vagyonokat fizetnének neki.

Jellemző az elfojtott szekszualitás is, merthogy milyen legyen a szekszualitás egy 15. századi buzgó vallásos művészben, ha nem elnyomott. 

Na, ezek a lázálomszerű képek annyira bejöttek a közönségnek, hogy már életében vadul hamisították az ürgét. Amin aztán megint csak évszázadokat vitatkoztak a bölcsészek, hogy tudniillik melyik a hamisítvány és melyik nem az. Ebben a tudomány nem volt a bölcsészek segítségére, mert ez a kérdés egyetlen komoly embert sem érdekelt.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr218461869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.07. 06:34:37

"Jellemző az elfoLYtott szekszualitás is"

Anyám borogass!

arthurthedent 2024.08.07. 08:00:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Na jó, kijavítom, de az anyád borogasson! :D

arthurthedent 2024.08.07. 08:01:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De gondolom valami helyesírásellenőrzőt használsz, mert tudom, hogy elolvasni nem szoktad a blogokat. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.07. 08:25:09

@arthurthedent:

Soha nem használok helyesírás-ellenőrzőt, nincs rá szükségem. Ha használnék, nem lenne annyi elütés a kommentjeimben.

Aztán meg egy spell checker nem venné észre az olyan nyelvhelyességi hibákat, amelyek újabban elszaporodtak a telexen az -e kérdőszócskával kapcsolatban, pl. "megindította-e volna a Hamász a háborút". Nem tudom, hol volt az illető magyar nyelvtanórák helyett.

A posztokat pedig el szoktam olvasni.

ez a nevem senki 2024.08.07. 12:03:53

büsz
ke lehet
sz a w.kipédiá
ra

gigabursch 2024.08.07. 13:18:25

Művészetnek nem nevezném...

arthurthedent 2024.08.07. 19:22:01

@ez a nevem senki: "sz a w.kipédiá"

Nem. olvastam a wikipédiát a festőről. Megnéztem egy, azaz egy youtube videó-t. Mondjuk az jó hosszú volt.

De azt hiszem, hogy a szövegből elég világosan kijön az irónia, hogy rohadtul nem képzelem, hogy értek a festészethez. Sőt, pont az benne a vicc, hogy nem értek hozzá és olyan cikket írtam, amiből ez le is jön.

De mondjuk akinek nincs humorérzéke... nevetni nem lenne muszály, de érteni, azt mondjuk illene...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.07. 20:17:26

@arthurthedent:

Salynos a magyar hejesírashoz sem értesz, és olyan kommentett írtál, amiből ez le is jön:

"nevetni nem lenne muszály, de érteni, azt mondjuk illene..."Avagy ez a muszáLY is az irónia része???

(Bocsáss meg, hogy már megint a hejesírásodon lovagolok, de versenylóra saLYnos nem fussa.)

gigabursch 2024.08.07. 21:14:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
A magyar nyelv rejtélye, hogy aki szerelmest rejt éjen kéjre, hogy gondolata vajon sekély-e, az gondolkodhat még, hogy miért muszáj az uszályt másik jé-vel írni.

gigabursch 2024.08.07. 21:15:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Hol volt az illető?
A Lauderben....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.08. 07:33:17

"annak a statisztikai valószínűsége, hogy 5-ből 4 fia tehetséges a festészetben nyilván a nullához közelít"

Abban a korban a festőség szakmának számított elsősorban. Nem gondolták, hogy kell speciális tehetség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.08. 07:36:49

"soha nem tanult meg rendesen festeni"

Mint pl. a francia impresszionisták később? Mint az ilyen www.1st-art-gallery.com/Pierre-Auguste-Renoir/Luncheon-Of-The-Boating-Party.html mintha óvodás rajzolta volna. Egy tiszta vonal ninvs. Felháborító.

Motorogre 2024.08.08. 08:37:27

A berágott természettudós vizsgálati eredményei lemaradtak !

arthurthedent 2024.08.08. 08:40:03

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Abban a korban a festőség szakmának számított elsősorban. Nem gondolták, hogy kell speciális tehetség."

Abban a korban sokmindent gondoltak. Sokmindent, aminek fele sem volt igaz. :D

"Mint pl. a francia impresszionisták később? Mint az ilyen www.1st-art-gallery.com/Pierre-Auguste-Renoir/Luncheon-Of-The-Boating-Party.html mintha óvodás rajzolta volna. Egy tiszta vonal ninvs. Felháborító."

Ezen a festményen az emberek embernek néznek ki. Ha van szemed, akkor látod, hogy ez a festő képes volt festeni. A csávó akiről én beszéltem torz, nevetségesen béna karaktereket rajzolt, akik úgy nézni ki mint a műanyagbábuk, nem úgy, mintha emberek lennének.

arthurthedent 2024.08.08. 08:42:10

Remélem érezni az iróniát abban, amit mondok, merthogy festményekről vitatkozni teljesen ostobaság. :D Ráadásul nem is érdekel, csak megjegyzem, gyerekesnek tartom ezeket a festményeket, azt annyi. Mások meg mesterműnek. Dali is mesternek tartotta a csávót, a legnagyobb festőnek, az első modern festőnek.

Dali meg mondjuk olvadt órákon kívül nem is tudom, hogy tudott -e mást rajzolni. :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.08. 08:46:48

@arthurthedent:

S akkor mi az álláspontod a XX. századi modernista festészetről?

arthurthedent 2024.08.08. 08:49:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "S akkor mi az álláspontod a XX. századi modernista festészetről?"

Semmilyen festészetről semmilyen álláspontom nincs. :D

arthurthedent 2024.08.08. 08:51:27

@Motorogre: "A berágott természettudós vizsgálati eredményei lemaradtak !"

Ez nem az a hely, ahova tudósok publikálni járnak. Szerintem keress rá, a google szerintem tudja...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 10:19:16

"annak a statisztikai valószínűsége, hogy 5-ből 4 fia tehetséges a festészetben nyilván a nullához közelít."

Csak közelít. Johann Sebadtian Bachnak az apja, a testvérei és a gyerekei is tehetségesek voltak, bár ő maga toronymagasan kiemelkedett.

BWV 63, Christen ätzet diesen Tag:

youtu.be/ugwRo3md1CM?si=SikFfoDGK_zB9t0v

Mellékes szál, de érdemes megfigyelni, mennyivel jobban hangzik a második tétel (O selger Tag) kontratenorral, mint alt énekesnővel.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 10:22:19

Persze Bach idejében nem kontratenor, hanem kasztrált énekes adta elő.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 11:04:21

Ha valakit érdekel, ezt is érdemes meghallgatni:

youtu.be/BFDtRn396WY?si=Z32kZqnBnu4QCFHC

BWV 51 Jauchzet Gott in allen Landen

Sajnos a szoprán lehetne jobb is, nekem nem igazan tetszik (a Hänssler-féle összkiadasban sem sokkal jobb), de ettől eltekintve nekem Helmuth Rilling előadása tetszik legjobban.

youtu.be/BFDtRn396WY

alöksz róz 2024.08.08. 11:06:15

@arthurthedent: nem volt ez rossz.

de most összezavarodtam, a többi posztot is ennyire kell komolyan venni?

arthurthedent 2024.08.08. 13:16:10

@alöksz róz: Komolyan venni semmit nem kell, de én néhány dolgot komolyan gondolok, másokat meg nem. Szabadon választhat mindenki, hogy melyiket veszi komolyan. :)

arthurthedent 2024.08.08. 13:18:15

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Persze Bach idejében nem kontratenor, hanem kasztrált énekes adta elő."

Ja, keresztény hagyományok, keresztény értékrend, tudjuk. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 14:21:58

@arthurthedent:

Persze, neked nyilván jobban tetszik az iszlám erkölcs és értékrend a házasságtörő (vagy csak simán megerőszakolt) nők halálra kövezésével.

Na és a nők körülmetélésével, ami egy eufemizmus a csikló kivágására, mondván: ha a nő nem élvezheti a szexet, akkir nem fig félrelépni.

Mellesleg tájékoztatlak, hogy a kisfiúk kasztrálása nem a keresztény erkölcs vagy értékrend alapján történt, hanem A SZÜLŐK AKARATÁBÓL, mert templomi énekesként biztos élet várt rájuk. Minden ezredik ráadásul elismert és híres castrato énekes lehetett.

A barokk operákban főszerepeket kaptak a castrato énekesek. Pl. Händel Giulio Cesare c. operájában a címszereplő mellett két másik fontos szerepet is kasztrált énekes jatszott. Ezek ma kontratenorok, esetleg férfiszopránok, mint pl. a híres Andreas Scholl. Vagy alt énekesnők, de Julius Caesart azért nem alt énekli.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 14:42:29

Két példa, Giulio Cesare in Egitto:

youtu.be/2qrcg2jlnqA?t=560

Itt éppen Andreas Scholl-lal, aki inkább férfiszoprán, nem annyira kontratenor:

youtu.be/iLGfA6pBqP0?t=746

Händel korában a castrato énekesek ünnepelt sztárok voltak.

alöksz róz 2024.08.08. 17:07:48

@arthurthedent: "néhány dolgot komolyan gondolok, másokat meg nem" - oké, csak nehéz eldönteni melyiket gondolod komolyan
"nem értek hozzá és olyan cikket írtam, amiből ez le is jön." - mert mindből ez jön le :-)))

arthurthedent 2024.08.08. 18:23:11

@alöksz róz: "oké, csak nehéz eldönteni melyiket gondolod komolyan"

Csak nem? Fura lenne ez azért...

" mert mindből ez jön le :-)))"

Ah., ez akkor most irónia volt az iróniáról? Metairónia? Metarónia? :D

arthurthedent 2024.08.08. 18:27:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Persze, neked nyilván jobban tetszik az iszlám erkölcs és értékrend a házasságtörő (vagy csak simán megerőszakolt) nők halálra kövezésével."

Jajj, már meging szalmabábozol! Már ezerszer elmondtam, hogy nekem egyik vallás sem kitüntetett, egyik vallás sem áll a szabályok felett, vagy ahogyan vallásos emberek szokták mondani nekem egyetlen vallás sem szent.

Az iszlámmal kizárólag azért foglalkozom kevesebbet, mert felénk kevésbé elterrjedt.

De... azért elég fura nem, hogy amikor a nagyszerűnek tartott, értékes, istentől származó, szent keresztény erkölcsök voltak az elterjedtek, amíg az egyháznak komoly beleszólása volt abba, hogy hogyan éljünk, addig simán kimiskároltak gyerekeket, hogy szép maradjon a hangjuk. Milyen brutális ez már?

Hogy lehet, hogy nagyszerű keresztény erkölcsök ilyen hibásak voltak?

arthurthedent 2024.08.08. 18:29:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Na és a nők körülmetélésével, ami egy eufemizmus a csikló kivágására, mondván: ha a nő nem élvezheti a szexet, akkir nem fig félrelépni."

Roppant mód elítélem, természetesen. Nekem nem kell brutális bűnöket felmentenem csak azért, mert próbálom szinkronba hozni a két-háromezeréves elmaradott népek erkölcsével azt, amit gondolok.

Például a körülmetélést is gusztustalan bűnnek tartom, nem kell felmentést keresnem rá, hogy elfogadhatónak tartsam csak azért, mert a vallási vezetők dogmatikusan gondolkodnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.08. 18:51:19

@arthurthedent:

Fogd fel, hogy a kisfiúk kasztrálását - valójában "csak" kiherélés volt, a péniszt meghagyták) NEM az egyház vagy a Biblia, sem pedig vmiféle hit ihlette erkölcsiség írta elő. Ahogy a nők körülmetélését vagy az infibulációt sem az iszlám. Ellentétben a férfiak körülmetélésével, amihez viszont a keresztény hitnek/egyháznak nincs semmi köze.

Szóval te szalmabábozol, amikir a kisfiúk kasztrálása kapcsán a kereszténységet ostorozod.

Motorogre 2024.08.08. 21:56:24

@arthurthedent: Te írtad, illene tömören utat mutatnod a Sötét Entrópiában ! Ha nem is tudományos szakmai szinten. Köszi !

Motorogre 2024.08.08. 22:00:07

@arthurthedent: Igen, nincs pontos definició a művészet és a mesterség közti határra. Ami Dali-t illeti: az biztos hogy ügyes kezű grafikus volt, nagyon precízen bánt a színekkel , kontúrokkal. Hogy művész volt-e? Azt csináltak belőle (is), mert így a képei ezerszeres áron keltek el. Tehát a művészt a sok deviáns/egzaktált/flügos/bármiilyen közül a piac választja ki, mondhatni: generálja. A divat meg a booster.

gigabursch 2024.08.09. 15:12:46

@Motorogre:
Ugyanez igaz Boschra is.
Az, hogy ügyes a színhasználata: vitathatlan
A kontúrhasználata szintén vitathatatlan
De amiket a vászonra okádott, az nem művészet.

gigabursch 2024.08.09. 15:14:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Mondjuk az öreg hegedűs Strauss három fia közül a legkevésbé tehetséges (Pepi) is tehetségesebb volt az apjánál.
A másik kettő meg méginkább.

arthurthedent 2024.08.09. 18:15:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "NEM az egyház vagy a Biblia, sem pedig vmiféle hit ihlette erkölcsiség írta elő. "

Nem mondtam, hogy a keresztény erkölcsiség írta elő. Azt mondtam, hogy amikor az volt, amit az egyház, a vallás akart, amikor nagy hatalmuk volt, amikor élet-halál urai voltak, amikor elképzelhetetlen volt, hogy valaki az egyház ellen ment volna, akkor elterjedt volt.

A hatalom felelősséggel jár. Nem mondhatja az egyház, hogy "ja, nem mi mondtuk, hogy csinálják".

Milyen erkölcs az, ami ilyen szörnyűséget megenged, lehetővé tesz, elnéz? Ha ma a jog lehetővé tenné, hogy kiherélj egy gyermeket, mert akkor jobb énekes lesz és neked több pénzt keres, akkor nem mondanád, hogy valaki rohadtul nincs ám rendbe a jogrendszerünkkel? Dehogynem. Akkor az az erkölcs, ami állítólag istentől származott és ezt lehetővé tette az milyen?

arthurthedent 2024.08.09. 18:22:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Szóval te szalmabábozol, amikir a kisfiúk kasztrálása kapcsán a kereszténységet ostorozod."

A szalmabáb érvelési hiba nem ez. A szalmabáb az lenne, ha olyan állításokat tulajdonítanák valakinek, azzal vitatkoznék, amit nem állított.

Én nem mondtam, hogy bármit is állított az egyház. Én azt mondtam, hogy elnézte, tűrte, nem tett ellene. Nem tett a rabszolgaság ellen évezredeken, nem tett a nemiszervek megcsonkítása ellen, nem tett egy csomó dolog ellen.

Tudod mit? Leegyszerűsítem. Évezredeken keresztül azon közdöttek, hogy ha valaki csúnyát mond róluk vagy az istenükről, akkor azt ki kell végezni. Közben eszükbe se jutott, hogy ha valaki levágja egy gyerek nemi szervét az ellen tenniiük kellene, ha már ekkora hatalmuk van. Nem tettek ellene. Elmulasztották.

Milyen erkölcs ez? Miért van, hogy ma, amikor végre sikerült tiszta vizet öntenünk a pohárba még mindig azt hirdetik a politikusaink, hogy az egyház az erkölcs, az erkölcs az egyház, az erkölcsünk vallási alapú, az értékrendünk vallási alapú? Miért van az, hogy az iskolában vagy hittant tanulsz vagy erkölcstant?

A hit alkalmas volt erkölcsnek? Nem? A hit, a vallás, az egyház kisajátította az erkölcsöt, eltorzította, korrumpálta. Beszélni nem volt szabad, herélni okés volt. Kételkedni bűn volt, rabszolgát tartani okés volt.

Motorogre 2024.08.10. 10:27:09

@gigabursch: Frida Kahlo? Billie Eilish? Klee? Kandinsky ? Amerigo Tot ? Eve Ensler ? Death Metal? Ismétlen: nincs definíció a művészet és mesterség közötti határra - ebben ugye egyetértünk?

gigabursch 2024.08.10. 12:24:26

@Motorogre:
Mindegyiket nem ismerem.
Frida Kahlo-t idehaza nagyon nyomták, az konkrétan a hányás- és a fostenger határán lavírozik.
Ugyanis még csak se mondható róla el, hogy jó grafikai képességei lennének.

gigabursch 2024.08.10. 12:32:55

@Motorogre:
Azért a death metal-ban mint műfajban akad néhány kincs is.

Motorogre 2024.08.10. 22:57:29

@gigabursch: miért kéne lennie? Hallgass csak néhány mai világsztár énekest - gyenge középszerű a hangjuk, de - üzleti érdekből - sztárt csináltak belőlük. Ma már a Csillag nem születik - a média csinálja, sajnos.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.08.11. 14:09:49

@Motorogre:

Definíció nincs, de egyértelmű esetek azért vannak:

youtu.be/tKF3fRx8peE

Nekem megvan ez a felvétel (is), talán a Szöktetés létező legjobb felvétele, Christine Schäfer valami fenomenalis.

youtu.be/dyr45KkfRck

Malin Hartelius. Az egyik legjobb Martern aller Arten, amit valaha hallottam.
süti beállítások módosítása