wagmg

wagmg

Elkaptak az internetes csalók

2024. február 03. - arthurthedent

Hihetetlen szégyen ért, ég a pofám, elkaptak az internetes csalók. Azazhogy, annyira nem, de akkor is. Nem spoilerezem el a sztorit, érdemes végigolvasni.

Szóval megértettem hogyan működnek ezek az internetes emailes csalások. Azt hiszi az ember, hogy vele aztán nem történhet meg, őt aztán nem lehet ilyen primér módon átverni. Hát nem így, van, átvertek! Hihetetlen égés, szégyen, de hülyére vettek!

Szóval kaptam egy emailt a magya postától, hogy fizessek be egy pici összeget. Azazhogy úgy nézett ki, mintha a magyar postától kaptam volna. Számítottam valami ilyesmire, számítottam, hogy vámot kell fizetnem. Mostanában nem fizettem, még gondoltam is, hogy na végre, lehet online, nem a postásnak kell leperkálni a vámot. 500 forint. Kifizetem. Autopilótán voltam, klikk-klikk, nem dongolkodtam. Hát így működik a csalás, néha, néhány ember nem gondolkodik. Kattint, nem néz, néz, de nem lát, lát, de nem fog fel.

Én barom.

csalok2.png

Az email...

Utólag megnézve az email tök nyilvánvalóan csalás. Tök nyilvánvaló, a hülye is látja, hogy csalás. Én nem láttam!

csalok1.png

A fizetés...

Ahogy fizetek az ellenőrzéskor felugró ablak nem a szokásos. Azt mondja, hogy SMS-ben megkaptam a kódot, írjam be a PIN kóddal együtt.

ÁLLLJJJJ!!!

PIN kód?! Mi ez az ablak, hogy néz ez már ki? Akkor nézem, mi ez az URL?! EMBER, ez átverés, én meg már beengedtem a bankkártya adataimat. A rohadt életbe, átvertek!

Namost mit lehet tenni? Egyszer régen elvesztettem a bankkártyámat, kiránthattam a zsebemből. Letiltottam a kártyát, hát kiderült, hogy újat kellett rendelnem, újra kellett szerződni, minden. Na, ez húzós, ezt nem akarom eljátszani.

Bemegyek a bankom weblapjára, nézem, lehet új kártyát rendelni. Ha már közel a lejárta. Nézem, az enyém három hónap múlva lejár. Nosza, rendelek új kártyát!

Okés, megvan, két klikk, ahogy megérkezik aktiválhatom, a régi kártya le fog tiltódni, frankó. Az új kártyának mások lesznek az adatai, ez megoldja a problémáimat. Expressz szállítás, nagyszerű, itt lesz vagy három nap alatt.

Na de mi van addig?

Szerencsére a banknál, ahol a kártyám van a számlát, ami a forrást adja hozzá lehet rendelni a kártyához, ami a pénzt költi. Meg le lehet választani. Nosza, leválasztottam a forrásokat, mindet, a kátya frankó, csak éppen nincs hozzárendelve pénzforrás. Ez megoldja a gondomat amíg megjön az új kártya, anélkül, hogy letiltottam volna a kártyát.

És IGEN!

Ma nézem, volt két kísérlet, megpróbáltak költekezni a kártyám adataival. Nem sikerült, nincs fedezet. Nem sokon múlott, de megúsztam. Eredetileg cirka 1 millió forintnyi pénz volt a számlán, ezt leszedegették volna, de bizony nem sikerült nekik.

 csalok3_1.png

Két honkongi bolt, próbálkoztak, hogy rohadjanak meg!

A tanulság ezek utám: azt hiszi az ember, hogy nem tudják átverni, mert figyel. Hát nincs olyan ember, aki mindig figyel. Nincs olyan ember, akit ne lehetne átverni. Hiába, mindenki átverhető. A magyar rendőrség, a hatóságok azt mondják, hogy "de hát figyelj, legyél óvatos", csakhogy nincs olyan emberi lény, aki mindig, mindenre figyel, aki tévedhetetlen, akit nem lehet átverni. 

Vagyishogy igazából nem, csak egy dolgot tudok most már biztosan: én nem vagyok tévedhetetlen, engem át lehet verni. Akkor is, ha most történetesen nem sikerül nekik. Hogy ott rohadjanak meg, ahol vannak.

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr5318317827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.02.03. 11:26:39

Nálam csomagszállításos trükkel többször is próbálkoztak, sőt egyszer telefonon is: az OTP nevében hívtak egy állítólagos problémás átutalás miatt. Egész meggyőzően beolvasták az adatbiztonsági tájékoztatót is. Oszt amikor rákérdeztem, melyik banknál vezetett és melyik számlámról érkezett a problémás utalás, hirtelen letették.

Eléggé profik lehettek, még caller ID spoofingot is alkalmaztak. Ugyanis amikor kíváncsiságból visszahívtam a számot, az "ezen a számon előfizető nem található" szöveg jött. A Telekomtól, nem a csalók által bejátszott szöveg volt, mert akkor a Telekom először kapcsolt volna.

Én eddig megúsztam, de biztos nem lesz örökké így.

arthurthedent 2024.02.03. 11:55:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen. Mondjuk a rendőrség meg az EU igazán tehetne valamit. De mondjuk az EU is olyan marhaságokkal foglalkozik, mint a sütik, ahelyett, hogy tenne valamit a gengszterek ellen.

Kezdetnek összegyűjthetné ezeket az emaileket és eláraszthatná őket véletlenszerű kártyainformációkkal, aztán kíséletezhetnek a hongkongi boltokban napestig.

arthurthedent 2024.02.03. 12:23:18

Vagy mondjuk annyira szeretnek kötelezővé tenni dolgokat, nyugodtan kötelezővé tehetnék a kártya földrajzi korlátozásának lehetőségét. Majd ha tényleg elutazom hongkongba, akkor előtte bemegyek a bank weblapjára és beállítom, hogy működjön ott is a kártya.

A föld nevű bolygó egy igen jelentős részére soha nem tervezek elmenni, akkor miért működjön ott a kártyám, hogy a csalók könnyebben tudjanak meglopni?

gigabursch 2024.02.04. 06:47:39

Nálam is volt próbálkozás, "de az Erő segítségével legyőztem eme balga kisérleteket".

GyMasa 2024.02.04. 14:47:30

Egy telefon a bankodba, kártya letilt, új megrendel.
Ezt azért is kell megcsinálni, hogy a jövőbeni, esetleg sikeres visszaélésekkel kapcsolatos problémáidnak is elejét vedd.

GyMasa 2024.02.04. 14:49:17

@arthurthedent:
Szerintem pont az a lényege egy hitelkártyának, hogy bárhol tudd használni.
Semmi értelme nincs egy földrajzi korlátozásnak.
Amúgy, ha ez ennyire zavar, akkor kérj a bankodtól egy virtuális kártyát, amit csak a netes vásárlásokra használsz.

arthurthedent 2024.02.04. 16:44:03

@GyMasa: "Egy telefon a bankodba, kártya letilt, új megrendel."

Csináltál már ilyet? Mert én igen. Ahogy leírtam újra kellett szerződnöm, nem volt egyszerű.

"Semmi értelme nincs egy földrajzi korlátozásnak."

Vannak földrajzi korlátok. Sőt sok bank figyel is, ha hirtelen nekiállsz fél bolygóval odébb vásárolni felhívnak és megkérdezik, hogy te vagy -e. Gondolom nem tudtad. Mint ahogyan azt sem, hogy sok európai kártya nem működik pl. az USA-ban és fordítva.

És hogy miért lenne hasznos, ha a limit mellett a földrajzi korlátokat is be tudnám állítani, azt leírtam.

0dzsud0 2024.02.04. 18:33:44

Tisztelet a poszt miatt, nem könnyű arról írni, ha benéztünk valamit. Ellenben hasznos, én például tanultam belőle, szóval köszönöm!

0dzsud0 2024.02.04. 18:41:32

@arthurthedent: "De mondjuk az EU is olyan marhaságokkal foglalkozik, mint a sütik"

Hű, de rohadtul egyetértek. :)) Igazi haszontalan sóhivatal. De hogy a blog.hu-n most már PC-n és mobilon is MINDEN EGYES frissítésnél le kell okéznom a nyomorult cookiekat, az nagyon megy (oké, biztosan én hibázok a beállításaimmal, de ettől még szerintem gáz). Meg az uborka görbülete is szabályozva van, úgyhogy megnyugodhatunk. De ha baj van, egy vakcinabeszerzés már feladja a leckét, se olcsón, se hamar nem sikerül elintézni. Meg hiába jön össze hét országból egymillió aláírás a kisebbségek védelmére, az egész procedúra lefutása után azonnal be kell jelenteni, hogy a multinacionális nagyvállalatok érdekeinek védelmén túl hát shaaajnos meg van kötve a kezünk. Ugyanez a csalóknak történő kiszolgáltatottság terén, tőled itt most jobb javaslatot olvastam, mint bárkitől valaha, miközben ötezer ember ül Brüsszelben, aki többet keres, mint a mindenkori német kancellár. Köpni kell.

0dzsud0 2024.02.04. 18:47:32

@GyMasa: "Amúgy, ha ez ennyire zavar, akkor kérj a bankodtól egy virtuális kártyát, amit csak a netes vásárlásokra használsz."

Ha jól tudom, ez minden banknál nem működik még (a talán legkockázatosabb OTP-nél épp igen), de ha más nem, egy Revolut működhet erre a célra. Azonban a posztban szereplő probléma egy picit más. Ez nem egy internetes vásárlás bizonytalan eredetű oldalról, ahol nyilván igyekszel felmérni a kockázatokat, hanem egy ismert szolgáltató nevében történő megtévesztés, aminek épp az a célja, hogy ne gyanakodj. Én nem hibáztatok senkit, ha ebben az esetben későn jut eszébe a biztonság.

0dzsud0 2024.02.04. 18:51:03

@arthurthedent: "Csináltál már ilyet? Mert én igen. Ahogy leírtam újra kellett szerződnöm, nem volt egyszerű."

Egyébként én is csináltam és két eset van. Az egyik, ha a bankkártya adataid kerültek potenciálisan idegen kézre. Ekkor régi kártya letilt, új rendelése ingyen, érkezéséig kp-felvétel bankfiókban ingyen (OTP, 6-7 éves tapasztalat).

A másik helyzet, ha potenciálisan a netbankodba hatoltak be, ez komolyabb, ilyenkor teljes netbank tiltás és újraszerződés van, ahogy írod. A posztban leírt eset _szerintem_ nem ez az eset, neked egy bankkártya-cserére van szükséged (erre azonban mindenképpen).

0dzsud0 2024.02.04. 18:58:00

@GyMasa: "Szerintem pont az a lényege egy hitelkártyának, hogy bárhol tudd használni.
Semmi értelme nincs egy földrajzi korlátozásnak."

Egyébként nem egy hülye ötlet, miért nem lehet egy tickbox-szal bejelölni a banki appban, hogy én épp hol tartózkodom? Rohadtul lenne értelme bankbiztonsági szempontból is, talán picit kevesebb ügyfélnek kéne telefonban sajnálkozni széttárt karokkal, hogy "ellopták a pénzed és mi semmi megoldást nem tudunk kínálni".

0dzsud0 2024.02.04. 19:06:14

"Szerencsére a banknál, ahol a kártyám van a számlát, ami a forrást adja hozzá lehet rendelni a kártyához, ami a pénzt költi. Meg le lehet választani. Nosza, leválasztottam a forrásokat, mindet, a kátya frankó, csak éppen nincs hozzárendelve pénzforrás."

Ez amúgy nagyon jó megoldás. Valószínűleg az én szegénységi bizonyítványom, hogy még eszembe sem jutott ez a lehetőség.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.02.05. 07:20:16

Alacsony limit beállítása, és alkalmanként egy nagyobb vásárlás előtti emelése fapados, de jó megoldásnak tűnt. Egészen addig, amíg egyszer nem volt szükség egy napon belül többszöri módosításra.

Mert ekkor az ország Első bankjának telefonos appja, vagy inkább a mögötte álló "rencer" megbolondult, és 24 órára letiltott minden bankkártyás műveletet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.02.05. 07:25:13

Pontosabban az appban sikeresen tudtam módosítani a limitet, de fizetéskor mindig, próbaképp egy ezer forintos vasárlásnál is limittúllépés üzenet jött.

arthurthedent 2024.02.05. 07:25:29

@0dzsud0: "Egyébként én is csináltam és két eset van. Az egyik, ha a bankkártya adataid kerültek potenciálisan idegen kézre. Ekkor régi kártya letilt, új rendelése ingyen, érkezéséig kp-felvétel bankfiókban ingyen (OTP, 6-7 éves tapasztalat)."

Annak idején külföldön éltem és OTP bankos kártyám veszett el. Elhagytam. Letiltottam. Haza kellett utaznom, be kellett mennem a bankfiókba, újra kellett szerződnöm kártyára más feltételekkel. Az OTP nyilván kihasználta a lehetőséget, hogy a régi, számukra már nem olyan előnyös szerződést felmondja.

Emlékszem eléggé ki voltam akadva. De persze minden eset más, nyilván nem lehetetlen, hogy más bank, más esetben egészen máshogyan működik.

arthurthedent 2024.02.05. 07:31:46

@0dzsud0: "Ha jól tudom, ez minden banknál nem működik még (a talán legkockázatosabb OTP-nél épp igen), de ha más nem, egy Revolut működhet erre a célra. "

Még egy érdekesség: ma olyan szolgáltatás van, hogy 5-10 ezer forintig nem kér PIN kódot a vásárlás, ha lehúztad a kártyát. Ha tehát ellopták a bankkártya adataid simán tudnak ilyen kis vásárlásokat csinálni amíg észre nem veszed.

Viszont online vásárlást elméletileg csak akkor tudnak csinálni, ha ellopták a telefonod is, arra meg kicsi az esély. De olyan rendszer is van, ahol nem kér telefonos megerősítést a bankodon keresztül. Bár ez ritka.

Nekem meg mégis a meghiúsult online vásárlások gyülekeznek az ellopott kártyámra. Marokkói Dirham...

Szóval ez a sokféleség meg kiismerhetetlen viselkedés sem segít megfékezni a csalókat, akik a zavarosban halásznak. Marokkói Dirham, anyám borogass! :-o

0dzsud0 2024.02.05. 13:12:40

@arthurthedent: "Még egy érdekesség: ma olyan szolgáltatás van, hogy 5-10 ezer forintig nem kér PIN kódot a vásárlás, ha lehúztad a kártyát. Ha tehát ellopták a bankkártya adataid simán tudnak ilyen kis vásárlásokat csinálni amíg észre nem veszed."

Nálam van egyfelől a 15 ezres limit, másrészt viszont minden 15. kártyás tranzakciónál egyébként is kéri a PIN-t (függetlenül attól, hogy mennyire alacsonyak az összegek). Nem én kértem ezt a beállítást, de örülök neki.

0dzsud0 2024.02.05. 13:15:23

@arthurthedent: "Az OTP nyilván kihasználta a lehetőséget, hogy a régi, számukra már nem olyan előnyös szerződést felmondja."

Ez lesz a dolog nyitja, ezt tényleg igyekeznek minden adandó alkalommal bejátszani. Nekem az említett esetben még diák, vagy valamilyen életkori maximumhoz között kedvezményes kondíciókkal bíró számlacsomagom volt (már nem emlékszem pontosan), ott nem nagyon lehetett engem új típusú szerződésre átterelni, amíg a termékkönyvükben változatlanul szereplő csomag feltételeinek ugyanúgy megfeleltem. Én akkor vélhetően ezért úsztam meg ennyivel.

arthurthedent 2024.02.06. 07:01:25

@0dzsud0: Az egyik dolog, amit az EU intézhet, hogy az ilyen letiltásokhoz kapcsolódó felmondásokat megtiltja. Ezzel is nehezítve a csalók dolgát.

GyMasa 2024.02.06. 11:34:26

@arthurthedent:
"Csináltál már ilyet? Mert én igen. Ahogy leírtam újra kellett szerződnöm, nem volt egyszerű."
Igen, csináltam, többször is.
Egy vasárnap csippant a telefon, hogy a mellettem lévő, céges Amexemmel "vásároltam éppen" SZingapúrban.
Telefon felvesz, azonnal felveszik, mondom mi a szitu, mondja a nő, hogy nekik is beriasztott a rendszer, úgyhogy ő azt javasolja, hogy ezt tiltsuk le, és küldenek új kártyát.
Kedden reggel ott volt az új kártya a postaládámban. Még a PIN kódja sem változott csak a kártyaszám.
Ugyanez a civil bankommal is (Itt Hypovereinsbank a neve, nálatok Unicredit). SMS jön, bank felhív, letilt, új kártya 1-2 napra rá megérkezik.

"Vannak földrajzi korlátok. Sőt sok bank figyel is, ha hirtelen nekiállsz fél bolygóval odébb vásárolni felhívnak és megkérdezik, hogy te vagy -e. Gondolom nem tudtad. Mint ahogyan azt sem, hogy sok európai kártya nem működik pl. az USA-ban és fordítva."
Jaja, én nem tudtam, hiszen én annyira ostoba vagyok és nem tudok semmit! De szerencsére te itt vagy nekem, hogy eloszlasd a fejemben ezt a sötétséget...
Az a baj, hogy amiről te beszélsz MOST, az nem ugyanaz, amiről az ezt megelőző hozzászólásodban beszéltél.
Amiről most beszélsz, az létezik, és teljesen jól működik. Semmi szükség nincs rá, hogy ezen felül legyenek még plusz területi korlátozások.
Én nem találkoztam még olyan kártyával (itt most korlátozzuk a véleményamet a VISA/Mastercard/AMex körre mert nekem csak azzal van tapasztalatom, de Kynától japánon keresztül Mexikóig meg Ausztráliáig mindenhol működött a kártyám), ami valahol ne működött volna.

"És hogy miért lenne hasznos, ha a limit mellett a földrajzi korlátokat is be tudnám állítani, azt leírtam. "
Dehát nincs rá semmi szükséged!
A bank figyeli ahasználatot, és automatikusan tilt, ha olyan problémát érzékel!
Ha meg felhívod őket, mert nekik nem tűnt fel, akkor ki sem kell fizetned a pénzt, hiszen nekik olcsóbb még akár benyelni a veszteséget, mint tömegesen elveszíteni ügyfeleket....
Nem látom, milyen plusz biztonságot adna hozzá a helyzetedhez egy ilyen lehetőség, ami viszont plusz kényelmetlenséggel egyértelműen jár.

GyMasa 2024.02.06. 11:39:59

@0dzsud0:
"Ha jól tudom, ez minden banknál nem működik még (a talán legkockázatosabb OTP-nél épp igen), de ha más nem, egy Revolut működhet erre a célra."
A revolut egy sz*rf*szú köcsög cég. Soha többet nem vagyok velük hajlandó semmilyen kapcsolatba kerülni!

" Azonban a posztban szereplő probléma egy picit más."
Igen, ez érthető, de egy virtuális kártya annyiban segít, hogy egy kattintás újat kérni belőle, amit azonnal megkapsz.
És, ha különválasztja a netes fizetéseket a fizikaitól egy olyannal, akkor minimalizálja egy ilyen dolog veszélyét.

" Ez nem egy internetes vásárlás bizonytalan eredetű oldalról, ahol nyilván igyekszel felmérni a kockázatokat, hanem egy ismert szolgáltató nevében történő megtévesztés, aminek épp az a célja, hogy ne gyanakodj. Én nem hibáztatok senkit, ha ebben az esetben későn jut eszébe a biztonság. "
Én sem hibáztattam, csak javasoltam neki egy lehetséges megoldást, ami könnyít a helyzetén és növeli a biztonságát.

GyMasa 2024.02.06. 11:43:41

@0dzsud0:
"Egyébként nem egy hülye ötlet, miért nem lehet egy tickbox-szal bejelölni a banki appban, hogy én épp hol tartózkodom? Rohadtul lenne értelme bankbiztonsági szempontból is, talán picit kevesebb ügyfélnek kéne telefonban sajnálkozni széttárt karokkal, hogy "ellopták a pénzed és mi semmi megoldást nem tudunk kínálni". "
Te jártál már így?
Mert már régen nem kell sajnálkozni ilyenek miatt.
Itt egy telefon és 3 perc, hogy elintézd az egészet.
Ha rendszeresen használod a kártyádat (vagy, ha van banki appod a mobilodon) a bankod tudni fogja, hogy hol vagy. És, ha a mobilod Magyarországból jelentkezik be, de a kártyáddal éppen Szingapúrban akar valaki vásárolni, akkor máris megvan az a checkbox, teljesen automatikusan...
(itt most szándékosan ne beszélünk azokról, akik utazás közben VPN-t használnak, hogy a mobiljuk "látszólag" Magyarországon legyen, mert, szerintem ez kb 1:millió be inkább 1:10millió felhasználó.

GyMasa 2024.02.06. 11:45:16

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nekem Bizonyos online tranzakcióknál SMS is jön ÉS be kell adnom a kódomat egy felugró ablakban, ami a saját bankom feluró ablaka, nem a helyé, amin vásárolok.

GyMasa 2024.02.06. 11:46:27

@arthurthedent:

Jaaa, hogy nem azért kellett "újraszerződnöd" mert az a normál ügymenet...
Mosmár értelek.

GyMasa 2024.02.06. 11:49:08

@arthurthedent:
"Még egy érdekesség: ma olyan szolgáltatás van, hogy 5-10 ezer forintig nem kér PIN kódot a vásárlás, ha lehúztad a kártyát. Ha tehát ellopták a bankkártya adataid simán tudnak ilyen kis vásárlásokat csinálni amíg észre nem veszed."
Ezért kell beállítani az SMS értesítőt.
Az egy 1 HUF-os vásárlásnál is jön.
Aztán, a folyton zizeg a zsebed, akkor lehet hívni a bankot.
(nekem amúgy 50 EUR ez a limit, ami alatt nem kér PIN kódot.

"Szóval ez a sokféleség meg kiismerhetetlen viselkedés sem segít megfékezni a csalókat, akik a zavarosban halásznak. Marokkói Dirham, anyám borogass! :-o"
De a bankok kockázatkezelési módszerei nagyot fejlődtek.

GyMasa 2024.02.06. 11:50:10

@0dzsud0:
Ha érintéssal fizetsz, akkor az a NFC miatt van.
Pont azért, hogy egy lopott kártyával ne lehessen ilyen apró vásárlásokkal kárt tenni.
süti beállítások módosítása