wagmg

wagmg

Magyar kereskedelem...

2023. november 28. - arthurthedent

Na, eléggé elegem van a magyar kereskedelemből. Rohadtul nem érzem úgy, hogy ki vagyok szolgálva, leginkább úgy érzem, mintha kedvem lenne falvakat és városokat felégetni, lakosokat kardélre hányni, lovakad elhajtani, mintha Dzsingisz Kán vére folyna az ereimban. Mintha vad lovas seregek üvöltését hallanám...

Csak néhány példa a teljesség igénye nélkül:

1) Akartam venni dunsztos üveget. Csavarost. Kupakkal. Jó sokat. Hát a tecsóban nincs, van viszont radiátor meg autógumi. Ki a fene vesz autógumit a tecsóban? A Szpárban nincs, az eladó furán néz, hát nem most van itt az ideje. A Metróban van, csatos, négyezer körül van az ára, esetleg ha bankölcsönt vennék fel a házra, akkor vehetnék is annyit amennyit akarok, de annyi persze nincs a boltban sem.

Interneten, van, van dunsztos üveg, 5-600 forintos árakon, vaskos szállítási költséggel. Már majdnem megvettem, amikor találtam egy üvegnagykert. Olcsón, kevesebb mint féláron, 175 forint kupak nélkül, külön van kupak, mindenféle, több színben. Szállítanak, profin csomagolva, gyorsan, olcsón. Azért nem találtam, mert az elnevezés náluk "konzerves üveg" esetleg "kozervüveg", hülyén érzem magam. 

Ez sikeresen lezárult, kicsit sírtam, kérdezgették miért, mondtam, hogy boldog vagyok, van üvegem, tetővel, olcsón, ezt akartam.

2) Okés, akkor tartósító savanyúsághoz. Nincs, nincs tecsóban, nincs szpárban, nincs lidlibe, nincs metróban, aldiban, sehol. Az interneten van, kedvenc nagy szájtom, megrendelem, ki is jön.

Romániából, román feliratokkal, román használati utasítással. Jön ki a szemem mint a csigának, miért veszek én román élelmiszert? 

Ja, persze, igazából nem tartósító, hanem tartósító fűszerkeverékkel. Drága. Sima tartósítót akartam, vagy egy kilót, ez kis tasak, román, van benne három szem mustármag, hogy drágán lehessen eladni. Mindegy, a lényeg, hogy legalább van.

3) Akartam venni nitrites pácsót. A pácsó valami, amin sokat gondolkodtam, mire rájöttem, hogy valójában pác-só a helyes értelmezés. Só a lelkem, csak van benne pár százalék nitrites valamicsodácska, amit a botulizmus nem szeret és így alkalmas tartósításra. Jó dolog, nem kell kínok-kínját szenvedve meghalni, ha megeszed az eltett húst, sonkát.

Nos, böllérboltban van, el lehet menni, meg lehet venni. Ott a cím. Nézem, hát én itt voltam három éve, az volt kiíírva, hogy ez a bolt itt nincs ám nyitva, de van egy másik egy egész más utcában, ahol rohadtul nem lehet parkolni.

De hát most reklámozzák, biztos nyitva van, a cég oda van bejelentve. Esik, hideg van, de elmegyek. Ki van írva, hogy ez az üzlet itt nincs nyitva. Legalább három éve ki van írva. Azért az interneten hirdetik, hogy menj oda, parkolj le a sárba, menj át a másik utcába, keresd meg a bejáratot, olvasd el, hogy "kedves versenyző, ez ma sem az ön napja" aztán menj haza. Gratulálok!

Internet keres, pácsó talál. Csak az a neve, hogy "sonkapác-só" vagy mittudomén mi. Van kilós meg 25 kilós csomagban. Vettem, kétezerér', négyezerér' ki is hozták, elégedett vagyok. Persze háromszoros áron, de nyomvadt fűcsomó legyek, ha nekiállok böllérboltra vadászni a belvárosban.

4) Akartam venni magasnyomású dunsztolót. 

Ja, igen, az interneten vannak csávók, akik bemutatják, hogy hogyan kell eltenni lecsót. Ne higgy nekik, meg akarnak ölni! A botulizmus 121 fokon pusztul, 100 fokon főzni a lecsót és eltenni dunsztos üvegbe öngyilkossági kísérlet. Legalább 121 fokon kell nyomatni legalább három percen át. Ahogyan amúgy a konvergyárban szokás.

Van jó nagy kuktának látszó tárgy, tetején nyomásmérő, két atmoszféráig megy fel. Lehet rendelni, nem olcsó, de ez a megoldás.

51vsnkok7vl_ac_uf1000_1000_ql80.jpg

Üvegdunsztoló... nem kukta

Persze kapni boltban nem lehet, van a neten, még egyszer mondom, nem olcsó. Sőt, kimondottan drága. De a probléma persze nem ez, ha csak drága lenne egy szavam sem lenne.

A cuccosnak az a dolga, hogy ami benne van az jó meleg legyen. Sőt, pontosan lehet tudni, hogy mennyire meleg, 121 Celsius fokos. Ott pusztul a botulizmus spóra ugye. Namost mit írnak a webáruházak, azon kevés webes boltok, ahol ilyesmit lehet kapni, mit mondanak, ez hány fokra melegít? Semmit. Nem írnak semmit. Miért írnának, hiszen ez a legfontosabb információ.

Megvettem. A műszer a tetején 2 atmoszférára van skálázva. Nem megy fel, csak 1 atmoszféra környékére, akkor a szelep leszabályoz.  Az 1 atmoszféra nyilván úgy értendő, hogy külső nyomás plusz egy atmoszféra, az jó esetben olyan 2 atmoszféra. A víz 2 atmoszférán olyan 120 fokon forr. Botulizmus ellen olyan 121 fokot mondanak, de ott van ugye a mérési pontosság meg a külső nyomás változásai.

Hát nem, nem adtak túl nagy biztonsági tartalékot, nem mentek biztosra, hogy a lecsóm ne mérgezzen meg, de legalább jól elhallgatták az egészet. Annyit írnak mindenhol, hogy ez így biztonságos, nem leszek beteg, bár érdemes vigyáznom vele, mert előfordulhat, hogy felrobban.

Ja, amerikai méret, a magyar dunsztos üvegből csak egy réteg fér bele, asszem hat üveg, de persze ezt sem gondolták elmagyarázni. Hetvenezerért nem lehet mindent elvárni. Belefér hat üveg, meg majdnem belefér még hat. 

Ja, ha valaki ilyet venne érdemes tudni, hogy a fogantyúba épített szelepet ütögetni kell, különben leragad és csak engedi a gőzt, soha nem melegszik fel. Ja meg azt, hogy az elején hiába van túlnyomás a mutató nem mozdul, csak akkor meg felfelé, amikor már jó nagy a nyomás. 

Namost folytathatnám, lehet, hogy folytatom is. A füstölődobozzal, a hidegfüst generátorral, meg a mindenféle más cuccosokkal, amikkel át akartak verni, átvertek vagy át fognak verni, de hosszú a lista, egy cikkben nem fér bele minden.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wagmg.blog.hu/api/trackback/id/tr7018269023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BOAR 2023.11.28. 12:37:06

Salétromsó: profihentes.hu.
Tartósítószerek, citromsav, borkén és társai: bármelyik normális gazdabolt.
Csavaros üveg: na, itt könnyen nagy a pofám, nálunk van egy marázplast ahol mindent is lehet kapni.

arthurthedent 2023.11.28. 13:47:25

@BOAR: "Tartósítószerek, citromsav, borkén és társai: bármelyik normális gazdabolt."

Az állításom nem az volt, hogy nincs egyetlen bolt ahol lehet normális kiszolgálást és árukat találni, hanem az, hogy sok helyen sz@r a kiszolgálás és nem lehet normális dolgokat kapni.

Viszont megnéztem ezt a marázplast nevű boltot a neten, tényleg van náluk dunsztos üveg és jó áron. Át fogom böngészni az érukészletet, köszi. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.28. 18:09:13

"hát nem most van itt az ideje."

Milyen szép is volt a cocizmusban, amikor pl. a ruházati boltokban télen volt fürdőruha és nyáron télikabát.

"Romániából, román feliratokkal, román használati utasítással"

Pár napja hozta a futár Kínából a cuccost, csak kínai nyelvű használatival. Nyáron vettem magyar webboltból jó erős fúrókalapácsot, bontókalapácsot lengyel használatival. Na de erre is van a telefon, csak megmutatod neki, és tizedmásodperc alatt lefordítja angolra. Vagy magyarra. A kínait is.

"A műszer a tetején 2 atmoszférára van skálázva. Nem megy fel, csak 1 atmoszféra környékére"

A kocsin is 240-ig van skálázva a sebességmérő, noha az autó csak 180-at tud. Melyik gyártójánál reklamáljak?

Persze értelek, és igazad is van. Bosszantó dolgok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.28. 18:12:34

Ajánlom a DeepL alkalmazást, románból is fordít.

gigabursch 2023.11.28. 19:01:34

Én még az életben nem hallottam olyanról, aki látott volna olyat, akinek a szomszédja mesélte a távoli rokonságból, hogy valakijének a valakije intim kapcsolatba került volna a botuluzmussal.
Nem állítom, hogy nincs, de a statisztikai vsz. pont ennyi...

arthurthedent 2023.11.29. 00:03:12

@gigabursch: Jogos. Én még egyetlen embert sem ismertem, akit halálra gázoltak volna a zebrán, ennek ellenére mégis minden egyes alkalommal körülnézek. :)

Egyébként persze a megfejtés viszonylag egyszerű: magyarországon általában savanyúságot tesznek el, ott a savas közeg elég jó védelmet ad. A lekvároknál sokszor tartósítószert használnak, az is segít (persze attól függ milyen). A húsokat szárítják, a botulizmust az is akadályozza.

Én viszont szeretnék "házi konzerveket" csinálni. Pörköltet, húskrémeket, májkrémeket tartósítani, olyan ételeket, amelyek elrakása magyarországon nem annyira divat. Ha járatlan utat jár az ember jobb, ha óvatos.

arthurthedent 2023.11.29. 00:06:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A kocsin is 240-ig van skálázva a sebességmérő, noha az autó csak 180-at tud. Melyik gyártójánál reklamáljak?"

Szokás szerint nem értetted mit akartam mondani. Az internetes források nem árulták el mennyi túlnyomással dolgozik a készülék, feltételeztem, hogy ha két atmoszférára van skálázva rajta a műszer, akkor nem 1 atmoszféra a végsebessége. Főleg, hogy az 1 atmoszféra kevésnek tűnik arra, amire gyártották.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.29. 06:44:14

@arthurthedent:

"Szokás szerint nem értetted mit akartam mondani."

Pontosan értettem. Azt FELTÉTELEZED, hogy az autó annyit tud menni, amennyi a sebességmérő skálájának maximuma. És panaszkodsz, ha nem megy annyit.

"feltételeztem, hogy ha két atmoszférára van skálázva rajta a műszer, akkor nem 1 atmoszféra a végsebessége"

Biztos nem is annyi. Lehet 1.02 vagy 0.98 is. :)

"az 1 atmoszféra kevésnek tűnik arra, amire gyártották"

Arra tűnik kevésnek, amire a _feltételezésed_szerint_ gyártották.

arthurthedent 2023.11.29. 08:08:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Arra tűnik kevésnek, amire a _feltételezésed_szerint_ gyártották."

Amerikában előszeretettel használják ezt a modellt, végig a botulizmusról beszél. A reklámokban, _amit_nem_olvastál_ végig a botulizmusról beszélnek.

"Biztos nem is annyi. Lehet 1.02 vagy 0.98 is. :)"

És ez a bajom. Megpróbálhatnád megérteni egyszer amit írtam mielőtt trollkodni kezdesz. Hidd el, trollkodni is jobban megy, ha egyszer megérted mit írtam.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.29. 09:08:25

@arthurthedent:

Ámerikában nemcsak a kerítés van kolbászból, hanem a víz forráspontja is magasabb.

"A reklámokban, _amit_nem_olvastál_ végig a botulizmusról beszélnek."

Már megbocsáss, de aki a reklámok alapján dönt egy vásárlásról, az meg is érdemli, ha átverik. Talán az sem véletlen, ha nálunk nem reklámozták a botulizmussal, mert itt jó esélyed van a fogyasztóvédelemnél, ha nagyot hazudik a reklám. Еще раз: Ne a reklám alapján vasárolj.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.29. 09:26:15

@arthurthedent:

"Hidd el, trollkodni is jobban megy, ha egyszer megérted mit írtam."

Bocsánatodért esedezem, amiért szerény intellektusommal nem vagyok képes megérteni magasröptű gondolataidat.

Én már csak az olyan félanalfabétákat vagyok képes megérteni, mint pl. az a szellemi rokkant Richard Feynman, aki mérföldekkel alattad áll.

Taníccs, ó Mester!

arthurthedent 2023.11.29. 10:35:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Már megbocsáss, de aki a reklámok alapján dönt egy vásárlásról,"

No trollkodj! Azt mondtad, hogy csak az én feltételezésem szerint gyártották a botulizmus ellen, de a reklámokban a gyártó állította.

Akármit mondok te mindig előjössz egy sértéssel, aminek gyakorlatilag semmi köze nincs ahhoz, amiről eddig szó volt. Rohadtul gyerekes módja a trollkodásnak.

arthurthedent 2023.11.29. 10:37:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Én már csak az olyan félanalfabétákat vagyok képes megérteni, mint pl. az a szellemi rokkant Richard Feynman, aki mérföldekkel alattad áll."

Meg sem próbálod megérteni amit írok, mert csak trollkodni jársz ide. Feynman meg híres volt arról, hogy laikusok számára is érthetően tudott elmondani dolgokat. Kár büszkének lenned rá, hogy érted amit mond. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.29. 12:04:00

@arthurthedent:

"de a reklámokban a gyártó állította."

Hááát, aki a reklámoknak hisz... :DDD Az azt is elhiszi, hogy a gólya hozza a gyereket.

"Kár büszkének lenned rá, hogy érted amit mond. :D"

Én éppen hogy szégyellem magam, hogy csak Feynmant értem, de téged már nem. ;((( Hiába no, születési hibám, hogy okosabb a cicám.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.11.29. 12:19:16

@arthurthedent:

"mindig előjössz egy sértéssel"

Min sértődtél meg? Ne rám orrolj meg, amiért bedőltél egy reklámnak. :)))
süti beállítások módosítása